خبرهای داغ:
نویسنده کتاب "از دشت لیلی تا جزیره مجنون" گفت: کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون روایت عاشقانه مجاهدانی است که فارغ از مرز‌ها به لبیک امام راحل پاسخ گفتند و به جبهه‌های حق علیه باطل رفتند.
کد خبر: ۹۱۵۲۴۹۷
|
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، سرور رجایی در نشست نقد کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و سپاه علی بن ابیطالب(ع)، حوزه هنری و سازمان بسیج هنرمندان استان قم برگزار شد،در تالار غدیر اداره کل کتابخانه عمومی استان برگزار شد، اظهار داشت: رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس حضور داشتند، ولی کتابی درباره آن‌ها وجود نداشت و تصمیم گرفتم درباره حضور آن‌ها در هشت سال دفاع مقدس فعالیت کنم.

وی افزود: نگارش کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون بسیار سخت بود و هیچ کسی حاضر به صحبت نبود و می‌گفتند که "برای رضای خدا رفتیم و هدفی جز این نداشتیم".

نویسنده کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون با بیان اینکه "برای نگارش کتاب از دشت لیلی از ایران عبور کرده به بلخ افغانستان رفتم"، گفت: یکی از رزمندگان افغانستانی گفت که "مستندات زیادی از حضور در جبهه دارم و وصیت‌نامه‌ها و نامه‌های رزمندگان افغانستانی در شهر بلخ است".

رجایی تصریح کرد: برای یافتن اسناد و مدارک رزمندگان افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس به‌صورت غیرقانونی از ایران به افغانستان رفتم و انفجار سختی در کابل صورت گرفت، هنگامی که به بلخ رسیدم خانه آن رزمنده را پیدا کردم و آن رزمنده فقط آلبوم عکس به من داد و گفت: "پس از حمله طالبان همه اسناد و نامه‌ها و وصیت‌نامه‌های رزمندگان افغانستانی را زیر خاک مخفی کردم و پس از اینکه مجدداً آن‌ها را بیرون آوردم متوجه شدم که نم کشیده است".

وی عنوان کرد: زجر و مشقت زیادی متحمل شدم و به‌خاطر اینکه نامه‌ها و اسناد شهدای افغانستانی به دستم نرسید بسیاری از خاطرات کتاب "از دشت لیلی تا جزیره مجنون" را با اشک نوشتم، خاطرات مردانی که در دفاع مقدس رشادت زیادی انجام دادند و خاطرات مردی که قطع نخاع شد و سلامتی خود را از دست داد.

نویسنده کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون ادامه داد: در کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون خاطرات رشادت‌های رزمندگان افغانستانی را آوردم که امروز کسی آن‌ها را نمی‌شناسد، امروز هم رزمندگان افغانستانی در سوریه حضور پیدا کردند که سند برادری ایران و افغانستان است که هرچه بیشتر بر اشتراکات دو کشور تأکید شود آثار و برکات بیشتری به‌همراه دارد.

رجایی ابراز کرد: دشت لیلی برای مردم افغانستان خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارد، برای نام کتاب ماه‌ها فکر کردم و تلاش کردم نامی انتخاب کنم، کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون روایت عاشقانه مجاهدانی است که فارغ از مرز‌ها به لبیک امام راحل پاسخ گفتند و به جبهه‌های حق علیه باطل رفتند.

وی با اشاره به حضور رزمنگان ایرانی و افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: شهید اقبال حیدری و شاهد شجاع کنار یکدیگر به شهادت رسیدند که تعبیر خون شریکی را آنجا به‌کار بردم، در سوریه خون شهید احمدرضا با خون افغانستانی‌های مجاهد یک‌جا می‌شود.

نویسنده کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون ادامه داد: باید این موضوع را باور داشته باشیم که خاطرات شهدای افغانستانی مغفول مانده است و اگر خاطرات این شهدا ثبت و نشر نشود بخشی از خاطرات دفاع مقدس مغفول می‌ماند.

رجایی بیان کرد: افغانستانی‌ها در دفاع مقدس خانواده‌های چندشهیدی دارند، ولی متأسفانه به‌دلیل کهولت سن پدر و مادر شهدا نمی‌توانند صحبت کنند، از نهاد کتابخانه عمومی استان که برای برگزاری جلسه نقد کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون اهتمام داشت تشکر می‌کنم و از حضور خانواده شهدا در این مراسم سپاسگزارم.

وی راجع به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: در نیمه ماه مبارک رمضان و شبی که شاعران خدمت رهبری می‌روند این توفیق نصیبم شد که کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون را تقدیم ایشان کرده و صحبت کردم، مقام معظم رهبری فرمودند: "این کتاب را حتماً می‌خوانم و سلام من را به افغانستانی‌ها برسان"، و کنار صحبت یک‌دقیقه‌ای با ایشان نامه‌ای نیز تقدیم کردم.

نویسنده کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون ابراز کرد: در تحقیقات میدانی که برای نگارش کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون داشتم به گلزار شهدا در تهران رفتم و در قطعه ۵۳ حضور پیدا کردم که نوشته بود خان‌محمد احمدی که تصویر و نام وی نظر من را به خود جلب کرد و هیچ مطلبی درباره ملیت این شهید وجود نداشت.

رجایی خاطرنشان کرد: کنار تصویر شهید شماره تلفن خود و مطلبی نوشتم که خانواده شهید با من تماس بگیرد که پس از هفت ماه جوانی تماس گرفت و گفت: "شهید خان‌محمد احمدی عمویم است و اصالتاً افغانستانی است"، پس از دیداری که با خانواده شهید داشتم ۴۰ قطعه عکس و آثار این شهید را دریافت کردم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها