خبرهای داغ:
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۰ درصد فضاهای مدارس کشور فرسوده و نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است، گفت: اعتبارت تخریب و بازسازی تامین و در اختیار نوسازی مدارس قرار گرفته و طبق آمار سال ۸۲ میزان مدارس تخریبی ۷۰ درصد بود که از محل همین اعتبارات این عدد عکس شده است.
کد خبر: ۹۱۵۲۸۴۶
|
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، مهر الله رخشانی مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان شاهرود به میزبانی اداره آموزش و پرورش منطقه بسطام، ضمن بیان اینکه ۳۰ درصد فضاهای مدارس کشور فرسوده و نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است، اظهار کرد: اعتبارت تخریب و بازسازی تامین و در اختیار نوسازی مدارس قرار گرفته و طبق آمار سال ۸۲ میزان مدارس تخریبی ۷۰ درصد بود که از محل همین اعتبارات این عدد عکس شد یعنی ۳۰ درصد مدارس نیازمند بازسازی و ۷۰ درصد مقاوم‌سازی شده است و توانستیم ۵۰ درصد از مدارسی که نیازمند بازسازی بودند را مقاوم‌سازی کنیم.
وی افزود: بعد از سال ۶۷ معماری مدارس از حالت یک راهرو با سه کلاس رو به روی هم تغییر یافت و زیر بنای مدارس متفاوت شد قبلاً هر کلاس درس ۱۵ الی ۲۰ متر مربع زیر بنا بود اما اکنون ۴۵ متر مربع هر کلاس زیربنا دارد و این دستورالعمل سال ۶۷ باعث بالا رفتن زیربناها شد که وجود آزمایشگاه، کتابخانه، کارگاه‌ها هزینه تمام‌شده ساخت مدارس را بالابرده است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ۲۴ استان کشور تحت تاثیر سیل قرر گرفت و یک هزار و ۴۰۰ مدرسه کشور از یک الی ۱۰۰ درصد آسیب دید که اعتبارات مورد میاز برای تعمیر، تجهیز و بازسازی این تعداد مدارس ۴۴۰ میلیارد تومان بود که می‌بایست این رقم را تامین و در اختیار استان ها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ دنبال می‌شود جمع آوری بخاری‌های نفتی است، گفت: برای تحقق این مهم در کوتاه مدت برنامه ریزی شده و قرار است در فاز نخست ۲۴ هزار بخاری از کلاسهای درسی جمع شود.
رخشانی مهر با بیان اینکه در برخی مدارس علمک گاز نصب ولی هنوز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند که خوشبختانه در فاز نخست، اعتبار مورد نیاز برای جمع‌آوری بخاری‌های نفتی فراهم شده است، افزود: ۱۳۶ هزار کلاس درس از سیستم‌های گرمایشی غیر استاندارد استفاده می‌کنند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه هنوز استاندارد لازم برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم فراهم نشده، به این معنا که باید گاز رسانی و سیستم برق‌رسانی باشد تا بتوان استاندارد سازی را به نحو مطلوب انجام دهیم، تاکید کرد: استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی با سوخت گازوئیل در برخی مناطق مرزی با وجود دشواری‌ها به صورت پکیج مرکزی ایمن اجرایی خواهد شد که البته به دنبال راه حل انجام آن هستیم.
وی تصریح کرد: سهم نوسازی مدارس در کمیسیون تلفیق از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است و همچنین برآورد می‌شود ۷۸۸ تا ۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای استانداردسازی مدارس اختصاص یابد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه سرانه استاندارد فضاهای آموزشی ۸.۴ متر مربع و میانگین سرانه ۵.۲ مترمربع است، گفت: ازآنجاکه ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی قرار دارند طبیعتاً اولویت اول نوسازی مدارس رساندن مدارس به میانگین کشوری خواهد بود که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بر اساس اولویت‌بندی برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده است.
وی بابیان اینکه تلاش شد تا مدارس آسیب‌دیده بعد از تعطیلات فروردین به موقع بازگشایی شود، بیان کرد: در همین برهه کوتاه تمهیدات خاصی اندیشیده شد تا این مدارس به چرخه آموزش‌وپرورش بازگردند و تعمیرات جزئی را انجام و برخی مدارس دو شیف شدند و طبق برنامه برای مهرماه مدارس کوچک‌تر آماده حضور دانش آموزان می‌شوند.
رخشانی مهر تصریح کرد: برای مدارس با متراژ بالاتر شامل ۱۲ کلاس اتمام آن‌ها برای مهر سال ۹۹ برنامه‌ریزی‌شده است و برای کالپوش نیز تا زمانی که زمین لازم برای ساخت در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار نگیرد نمی‌توان مدرسه‌ای بنا کرد که برای کوتاه مدت تعدادی کانکس آماده‌شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها