موضوع حجاب و تاثیر آن در استحکام و سلامت خانواده، همواره از دغدغه‌های مردم، مسئولان و کارشناسان بوده است.
کد خبر: ۹۱۵۳۳۴۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
پرستو حاتمی شفق عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان،  نقطه‌نظرات خود را در مورد ضرورت رعایت حجاب در جامعه این‌طور بیان می‌کند: «طراحی دشمنان انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی تمهیدات نرم مقوله حجاب را که از مهم‌ترین نشانه‌ها و حصار‌های عقیدتی و هنجاری این مرز و بوم است، نشانه رفته و سعی دارد با تزریق تساهل، سستی و بی‌بند و باری در پیکره جامعه به اهداف خود نائل آید.»

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات خود توضیح می‌دهد: «دشمن در سه سطح درونی- میانی و بیرونی به تشکیک در مبانی معرفتی مقوله حجاب و ارائه آلترناتیو با استفاده از مدگرایی و تغییر نگرش به مبارزه با پدیده حجاب می‌پردازد.

وی افزود:خداوند حکیم در مقام بیان پوششی که زیبنده زن و برازنده مقام اوست، می‌فرماید: «یَـآأَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لاِّءَزْوَ جِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَـبِیبِهِنَّ ذَ لِکَ أَدْنَیآ أَن یُعْرَفْنَ فَلاَ یُؤْذَیْنَ»؛ «ای پیامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که پوشش‌های خود را بر خویش فروتر گیرند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، [به احتیاط]نزدیک‌تر است.

حاتمی با اشاره به اینکه اهمیت حجاب و پوشیدگی زن از نگاه برخی اندیشمندان غرب نیز پنهان نمانده است افزود: آنان نیز بر این مسئله تأکید کرده اند. برای نمونه منتسکیو در کتاب معروف خویش به نام «روح القوانین» می‌نویسد: زن‌ها باید محجوب و حیاپیشه باشند تا بتوانند خودداری کنند. علتش این است که قوانین طبیعت این طور حکم کرده و لازم دانسته اند که زن‌ها محجوب و پوشیده باشند و بر شهوات خود غلبه کنند؛ بنابراین نباید پنداشت که افسارگسیختگی زن‌ها طبق قوانین طبیعی است؛ بلکه افسارگسیختگی بر خلاف قوانین طبیعت و بر عکس پوشیدگی و حیا و خودداری، مطابق قوانین طبیعت است. "

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تا وقتی بانوان، خود را از دید و چشم‌های حریص مردان می‌پوشانند، دریای نفس آن‌ها آرام است، ولی وقتی به جلوه گری دست می‌زنند، تلاطم روحی و نابسامانی روانی را برای مردان فراهم می‌آورند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «متأسفانه برخورد‌های غیرکارشناسی با پدیده شوم بدحجابی این معضل را دوچندان کرده بنابراین در برخورد با بدحجابی ابتدا باید گروه‌های فرهنگی ضمن انجام وظایف خود به فرهنگ‌سازی پرداخته و سپس در کنار آن الزامات انتظامی نیز انجام گیرد.

وی مهم‌ترین نکته در این بحث را ارائه تعریفی استاندارد از مقوله حجاب و عفاف بیان کرده و می‌گوید: «خانواده‌ها در این خصوص وظایفی به عهده دارند که ترویج فرهنگ پوشش در خانواده، مقابله با پدیده شوم ماهواره و الگوگیری از آن در خانه، ترویج مقابله با مصرف‌گرایی و مدگرایی، خرید و تهیه بسته‌های آموزشی مثل کتب و سی‌دی فضاسازی درمورد حجاب در خانه‌ها از جمله این وظایف است.

حاتمی برای متولیان فرهنگی هم وظایفی را برمی‌شمرد و می‌گوید: «نیمی از مشکل بدحجابی با فرهنگ‌سازی حل می‌شود و این در اولویت اول است و بخش دیگر نیز پس از آگاه‌سازی جامعه از طریق برخورد‌های انتظامی با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر قابل حل است.

این استاد دانشگاه وظایف متولیان فرهنگی را شامل بیان آیات و روایات مربوط به حجاب و تبیین مرز‌های حجاب و رابطه آن با عفاف ذکر کرده و می‌گوید: «برگزاری مسابقات ترویجی درخصوص حجاب و عفاف، پاسخگویی برای اغناسازی مخاطب به پرسش‌ها و شبهات حجاب و عفاف، برگزاری نمایشگاه‌های محلی حجاب و عفاف، ایجاد مراکز مردم نهاد با هدف ترویج و الگوسازی حجاب همچنین عمومی‌سازی سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر و ارزش‌گذاری به زنان باحجاب در جامعه از دیگر وظایف متولیان فرهنگی است که می‌تواند در آگاه‌سازی جامعه نسبت به حجاب مؤثر باشد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات