خبرهای داغ:
این شب‌ها مجموعه‌ تلویزیونی «گاندو» از شبکه سه سیما به‌روی آنتن رفته و توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. «گاندو» به یکی از پرونده‌های مهم امنیتی سال‌های اخیر می‌پردازد.
کد خبر: ۹۱۵۳۳۹۶
|
۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، این شب‌ها مجموعه‌ تلویزیونی «گاندو» از شبکه سه سیما به‌روی آنتن رفته و توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. «گاندو» به یکی از پرونده‌های مهم امنیتی سال‌های اخیر می‌پردازد.

 

ورود «گاندو» به پرونده‌ای که پای برخی از وابستگان دولت در آن اثبات شده، ظاهرا باعث اوقات تلخی برخی از دولتی‌ها شده است. پس از آنکه فشار آن‌ها برای اعمال ممیزی بر سریال موفق نبود، حالا گویا این ناراحتی به‌شکل دیگری خودش را نشان داده است. اخیرا برنامه صبحگاهی شبکه سه سیما در یکی از بخش‌های خود، به مسیر انتقال نفت کشورمان ازطریق نفتکش‌ها اشاره کرد و یکی از موارد را به‌طورمصداقی توضیح داد. این کار با دو هدف انجام شد: اول اینکه به مخاطبان، عزم کشورمان برای صادرات نفت در عین تحریم‌های غیرقانونی را نشان دهد و دوم اینکه مسیر و چرخه پیچیده این صادرات را بازنمایی کند. بلافاصله پس از این برنامه، در فضای مجازی برخی از هواداران نشان‌دار دولت و حتی برخی از مسوولان نزدیک به دولت تدبیر و امید، سروصدای زیادی به‌راه انداختند. آن‌ها مدعی شدند شبکه سه سیما که مخالف دولت است (!)، عمدا چنین کاری انجام داده و این حرکت برخلاف مصالح ملی است. 

 

انتقام‌ از شبکه‌ سه

 

بلافاصله پس از ایجاد موج توییتری دراین‌زمینه، آقای زنگنه، وزیر نفت، در واکنش به این حواشی گفت: «اگر درست بگویند، این یعنی هرچه وزارت نفت رشته کرده، آن‌ها پنبه کرده‌اند. رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند (!) و بازنشر مطالب آن‌ها هم کاری خوبی نیست. موضوع بزرگ‌تر از هدف قراردادن من است». آقای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس، هم در توییتر نوشت: «اقدام صداوسیما خیانت به کشور نیست؟ شورای عالی امنیت ملی ورود کند. آیا اقدام شبکه 3 سیما در نمایش چگونگی دورزدن تحریم‌های نفتی، حتی اگر با هدف به‌رخ‌کشیدن دشمن هم باشد، برخلاف منافع ملی در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟» همان‌طورکه انتظار می‌رفت، آقای محمود صادقی، دیگر نماینده فهرست امید در مجلس، به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «آیا کار شبکه سه سیما در نمایش مسیر دورزدن تحریم‌های نفتی، اقدامی ضد امنیت ملی نیست؟ هیأت‌نظارت بر صداوسیما بازهم طبق معمول فقط نظاره می‌کند! دادستان چرا ورود نمی‌کند؟» آقای یاشار سلطانی، یکی از چهره‌های مجازی هم که قبلا افشاگری‌های دروغ را در پرونده خود ثبت کرده، درادامه نوشت: «آقای علی فروغی، مدیر شبکه سه، یا نادان است یا نفوذی. امروز در شبکه 3، کشتی سارینا را که در حال دورزدن تحریم نفتی بود، تا چین مسیریابی کردند و مسیر دورزدن تحریم نفتی را هم نشان دادند». این واکنش‌های تند به فضای مجازی محدود نبود و روز بعد، چند روزنامه نزدیک به دولت تیتر خودشان را به این موضوع اختصاص دادند؛ روزنامه ایران «انتقاد دولت از صداوسیما»، روزنامه سازندگی «انتقاد دولت از تلویزیون» و روزنامه همدلی «*منافع ملی#» را تیتر یک کرد.

 

واقعیت‌ ساده

 

همزمان با واکنش‌های تند دولتی‌ها، برخی از کاربران فضای مجازی و مسوولان هم اعتراض دولتی‌ها را نقد کردند و این اتفاق را امری درست و منطقی دانستند. آقای صادق نیکو، یکی از فعلان رسانه‌ای در توییتر نوشت: «صداوسیما دستش رو تا زیر بغل هم بزنه توی عسل باز گازش می‌گیرن! همین برنامه صبحگاهی روابط‌عمومی وزارت نفت رو آورد علیه زاکانی بیانیه بخونه. سه روز پیش «مقاومت زنگنه» رو به‌عنوان خبر خوب خوند، بعدش زور زد بگه تحریم‌ها رو دور زدیم! حالا زنگنه می‌گه شبکه سه همه رشته‌هامون رو پنبه کرد!» کاربری منتسب به آقای علی‌اکبر رائفی‌پور هم در واکنش به توییت محمود صادقی نوشت: «آنچه پخش شد، کپی از خبر حدود یک هفته قبل رویترز بود و ارزشی نداشت. بیشتر برای آن بود که ننگ ادعاهای مطرح در سریال «گاندو» را از دامان دولت پاک کند. شما بهتر است بفرمایید ما شرمساری این درد را که رییس فراکسیون شفافیت مجلس (یعنی شما) مخالف شفافیت آرای نمایندگان است را به کجا ببریم؟».

آقای سیدیاسر جبرائیلی هم دربرابر این اتفاق بی‌تفاوت نبود و در توییتر نوشت: «شبکه 3 به‌نقل از رسانه‌های خارجی، خبر دورزدن تحریم توسط کشتی سالینا را پخش کرده و ازسوی جریانی خاص متهم به افشای اسرار نظام شده است. اسرار نظام را مرتبطین با جیسون رضاییان فاش کرده‌اند که شبکه 3 در حال روایت این خیانت در «گاندو»ست. جریان نفوذ می‌خواهد انتقام «گاندو» را بگیرد؟» آقای علی‌رضا زاکانی هم در صفحه شخصی‌اش وارد عمل شد و نوشت: «پنج تیر، رسانه‌های خارجی مانند فایننشال‌تایمز از فروش نفت ایران به چین توسط نفتکش سارینا خبر دادند. در روزنامه دولتی ایران، خبرگزاری ایسنا و... هم این خبر منتشر شد». البته، مسوولان نیز دربرابر این اتفاق بی‌تفاوت نبودند. رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس به «فارس» گفت: «گزارش شبکه 3 درباره فروش نفت، سندی بر ناتوانی دشمن بود». آقای مجتبی ذوالنور ادامه داد: «اولا تصاویر ماهواره‌ای پخش‌شده در همه‌جا منتشر شده بود؛ ثانیا از رسانه‌های مختلف دنیا اعم از داخلی و خارجی این موضوع بیان شده بود و روی این مانور دادند. چیزهای مخفی نبوده که شبکه 3 بخواهد افشا یا برملا کند. شبکه 3 از نفت ریخته، چراغی روشن کرده است.

این هجمه‌ها ناشی از ناراحتی‌هایی به‌دلایل دیگر است و این عقده‌ها را این‌طور خالی می‌کنند». آقای محمدجواد لاریجانی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما، پس از این مباحث گفت: «گزارشی که صداوسیما از فروش نفت ایران در برنامه صبحگاهی پخش کرد، چیز پنهان و محرمانه‌ای نبود و شاید هم از نظری مفید است». دیگر نماینده مجلسی که به موضوع ورود کرد، آقای سیدناصر موسوی‌لارگانی بود. وی دراین‌باره گفت: «تصاویر و خبری که تلویزیون به‌تصویر کشید، اطلاعاتی سوخته بود و اطلاعات تازه‌ای نبود که افشا شده باشد». 

 

موج‌ هجمه‌ها

 

همان‌طورکه در اظهارنظرهای آورده‌شده در گزارش مشخص است، اتفاق رخ‌داده چیزی بیش از سوءتفاهم دولتی‌هاست. خبر نفتکش مذکور آنقدری در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده بود که هر کاربر عادی فضای مجازی از آن مطلع بوده باشد. ایسنا، ایلنا، تسنیم، جوان، تعادل، دنیای اقتصاد و... قبلا خبر رسانه‌های خارجی دراین‌زمینه را بازتاب داده بودند. پس دلیل این همه هیاهو چیست؟ در ماه‌های اخیر، شبکه 3 سیما با ورود به برخی از مباحث جنجالی در قالب برنامه‌های تلویزیونی و همچنین سریال «گاندو» خبرساز شده است. بسیاری از مخاطبان و مردم عادی دربرابر این مسائل واکنش نشان داده و با آن همراه شده‌اند.

حالا آن‌هایی که خودشان را به‌وسیله تلویزیون در مظان اتهام و انتقاد می‌بینند، عجیب نیست که به فکر انتقام بیفتند. البته، بهانه حمله آن‌ها به شبکه 3 آنقدر سطحی و غیرمنطقی بود که به‌سرعت باعث رسوایی بیشتر خودشان شد؛ اما همین قضیه نشان می‌دهد دست‌فرمان فعلی تلویزیون درست است. باید به مباحث جنجالی ورود کرد که مردم از رسانه ملی توقع دارند و تا می‌توان به مسأله مهم نفوذ پرداخت. با این شرایط، باید در هفته‌های آینده بازهم به‌دلایل مختلف منتظر هجمه مجازی به تلویزیون و شبکه 3 باشیم؛ شبکه‌ای که در دوره جدید مدیریتی با تمام نقدهایی که به آن وارد است، سعی کرده مسیری نو ایجاد کند و حرف‌هایی بزند که قبلا در تلویزیون گفته نمی‌شد. باید منتظر بمانیم و ببینیم تاب تحمل تلویزیون درمقابل هجمه‌ها و تهمت‌ها تا کجاست.

 

 

منبع: صبح نو  

ارسال نظرات
پر بیننده ها