با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده در جریان سفر هه وال ابوبکر استاندار سلیمانیه و هیات همراه اقتصادی به استان کردستان مقرر شد ظرف ۲ هفته آینده تکلیف بازگشایی مرز سیرانبند بانه مشخص شود.
کد خبر: ۹۱۵۳۶۰۸
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، استاندار کردستان عصر شنبه در نشست خبری مشترک با استاندار سلیمانیه گفت: در مجموع نتایج این سفر بسیار رضایت بخش بوده و پیگیری‌های لازم در مورد بازگشایی مرز‌های سیف سقز و سیرانبند بانه انجام شده است.

وی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده ظرف ۲ هفته آینده تکلیف بازگشایی مرز سیرانبند مشخص می‌شود ضمن اینکه بازگشایی آن نیازمند مجوز دولت مرکزی عراق است که قرار است اقدامات لازم در این زمینه از سوی طرف عراقی انجام شود.

استاندار کردستان یادآور شد: در جریان سفر استاندار سلیمانیه و هیأت همراه به استان کردستان راهکار‌های توسعه هر ۲ استان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت ضمن اینکه این سفر‌ها و نشست‌های مشترک موجب ایجاد ارتباط هر چه بیشتر و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر ۲ استان می‌شود.

وی اظهار داشت: این ارتباطات همچنین علاوه بر اینکه موجب برادری و دوستی هر چه بیشتر میان ۲ استان و ۲ کشور می‌شود بخشی از مشکلاتی که از دور در حال پیگیری بوده و حل نشده نیز به صورت صمیمی و چهره به چهره قابل حل است.

استاندار کردستان به جانمایی شهرک صنعتی مشترک بین ایران و اقلیم در استان کردستان اشاره کرد و افزود: این شهرک صنعتی یکی از ظرفیت‌های خوب و مشترک بین اقلیم و استان کردستان است که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و قرار است اجرایی شود.

مرادنیا اضافه کرد: یکی دیگر از بحث‌های مشترک که در این سفر بررسی شد موضوع راه آهن باشماق - سلیمانیه در قالب فاینانس خارجی بود که از طریق دولت مرکزی عراق پیگیری می‌شود و ما نیز اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم البته این پروژه‌ها قابل توجه و زمان بر بوده و نیاز به اعتبارات زیادی دارد و اجرای هر کدام از آن‌ها حداقل چند سال زمان می‌برد.

وی همچنین به موضوع تردد در مرز‌ها و کنترل گذرنامه و معطل کردن افراد در مرز اشاره کرد و گفت: اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شده و قرار است حداکثر معطلی افراد در دو سوی مرز بیشتر از نیم ساعت نباشد تا مسافران بتوانند سریع‌تر تردد کنند.

مرادنیا افزود: همچنین قرار است کمیته مشترک بین ۲ استان سلیمانیه و کردستان تشکیل شود و به صورت ماهیانه مصوبات سفر‌های دو طرف از سوی نمایندگان طرفین پیگیری شده و مورد بررسی قرار گیرد.

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی


روابط بین استان‌های کردستان و سلیمانیه وارد فاز اجرایی‌تر شده است

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: از زمانی که استاندار کردستان سکاندار این جایگاه مهم شده روابط ما با سلیمانیه وارد فاز اجرایی و جدی تری شده است.

محسن بیگلری افزود: امروز با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه ایران اینگونه روابط و تصمیماتی که بین ۲ استان کردستان و سلیمانیه گرفته می‌شود نه تنها به نفع این مناطق بلکه به نفع هر ۲ کشور نیز است.

وی یادآور شد: همه ما بخصوص اصحاب رسانه باید در زمینه ارتباطاتی که بین این ۲ استان صورت گرفته و تصمیمات و تفاهمات منعقد شده همکاری‌های لازم را با مسئولان در زمینه اجرایی شدن انجام دهیم.

هیأتی اقتصادی متشکل از مدیران کل کشاورزی، دامپزشکی، کنترل کیفیت، گمرک، فرهنگ و جوانان، برق و معاون اتاق بازرگانی استان سلیمانیه عصر پنجشنبه به منظور تقویت روابط اقتصادی وارد کردستان شد، استاندار سلیمانیه نیز از چند روز پیش و به منظور شرکت در کنگره مشاهیر کُرد در سنندج حضور دارد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات