در اولین نشست شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان در شاهرود مطرح شد،

تقابل خوشبینی‌ها و بدبینی‌ها درحوزه پژوهش آموزش و پرورش

اولین نشست مشترک اعضای شورای تحقیق استان با اعضای کمیته پژوهش شاهرود در محل مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان با هدف ترویج و توسعه‌ی فرهنگِ پژوهش برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۵۳۶۱۰
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
تقابل خوشبینی‌ها و بدبینی‌ها درحوزه پژوهش آموزش و پرورشبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود؛ اولین جلسه مشترک پنج عضو اصلی شورای آموزش و پرورش استان با اعضای کمیته پژوهش شاهرود برگزار شد.
سید محمد موسوی در ابتدای این جلسه دو طرح بزرگ آموزش و پرورش، یعنی طرح‌های تدبیر و تعالی در دوره‌های ابتدایی و دوره متوسطه را از بستر‌های مهم پژوهش و تحقیق برای مدیران و معلمان دانسته و خواستار شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح‌ها شد.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود؛ از اعضای این شورا خواست؛ عناوین پژوهش‌های ارائه شده، جذابیت لازم را برای پژوهشگران داشته باشد.
مهدی حزب الهی معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، با عنوان اینکه پژوهش قلب آموزش و پرروش است، گفت: نظام تعلیم و تربیت بیش از هر سازمان دیگری به تحقیق و پژوهش نیازدارد و لازم است بر اجرا و گسترش فرهنگ پژوهش مصمم باشیم.
وی هدف از برگزاری این نشست را فعال نمودن کمیته‌های پژوهش شهرستان و تعامل و ارتباط بیشتر اعضای استانی (شورای تحقیقات) با کمیته‌های پژوهش شهرستان عنوان نمود و افزود: تلاش خواهیم کرد؛ بخشی از اولویت‌های پژوهشی استان را از بین اولویت‌ها و نیاز‌های هر منطقه انتخاب نموده و کارگاه‌های پژوهشی را نیز برای افزایش سواد پژوهش و توسعه فرهنگِ تحقیق در مدارس برای همکاران و دانش آموزان، برگزار نماییم.
مهدی آشوری رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان؛ با عنوان اینکه استان سمنان در کنار استان‌های تهران، خراسان جنوبی، جزو سه استان برتر کشور در شاخص‌ها و ارزیابی‌های پژوهشی می‌باشد؛ از عزم این شورا برای تمرکز زدایی در انتخاب الویت‌های پژوهشی استان خبرداده و گفت: از این پس مناطق بر اساس نیازسنجی واقعی از مسائل حوزه کاری خود، اولویت‌های پژوهشی را انتخاب و به استان اعلام خواهند نمود.
در این جلسه پیشنهاد‌هایی مانند؛ دعوت از اساتید و محققین دانشگاهی جهت بازدید از مدارس و نیز بررسی امکان ارائه واحد درسی به دانش آموزان با عنوان " پژوهش و تحقیق " ارائه شد.
در جمع بندی نشست امروز علاوه بر رویکرد‌های جدید اعضای شورا، آنچه که برای علاقمندان به حوزه پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش شهرستان و استان قابل اعتنا خواهد بود؛ نقد وضعیت فعلی تحقیق و پژوهش در آ. پ. و معرفی راهکار و روزنه‌های امید آن می‌باشد.
اگر این نقد‌ها را با عبارت " بدبینی ها" رمز گذاری نماییم، شاهد خواهیم بود که در رأس آن؛ کمبود و ناچیز بودن اعتبارات و منابع مالی پژوهش و تحقیقات بیشترین گلایه‌ها را به خود اختصاص داده و سپس؛ عدم اجرا و بکارگیری نتایج تحقیقات و پژوهش‌های همکاران، کاهش انگیزه در اجرای کار‌های تحقیقاتی در مدرسه، بی ثباتی در برخی از تصمیم گیری‌ها و عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کلاس درس (تبلت، لپ تاب برای دانش آموزان) در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرد.
در این نشست"خوش بینی ها"یی نیز در حوزه پژوهش مجالِ عنوان و یادآوری یافتند به ویژه در تأکید به همکاران محترم پژوهش گر که هیچگاه پشتیبانی‌های مالی از طرح‌های پژوهشی، تنهاترین و اصلی‌ترین انگیزه محقق نیست، بلکه رضایت درونی پژوهش گر، اصلی‌ترین عامل خواهد بود و این حقیقتی است که همواره سرمایه‌های معنوی بر کمبود‌های مادی غلبه خواهد کرد.
استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و پارک‌های عل و فن آوری در هر منطقه و تعامل بیشتر با اساتید دانشگاهی، انتخاب طرح‌های بومی به عنوان اولویت تحقیقاتی با هدف تمرکز گرایی، ارتباط بیشتر بین اعضای ستادی شورای تحقیقات و اعضای کمیته پژوهشی شهرستان، پرهیز از تحقیقات آکادمیک و نظری و تشویق ارائه پژوهش‌های کاربردی، برگزاری کارگاه‌های پژوهشی با هدف آموزش پژوهش و شناسایی نیرو‌های فعال و پژوهشگر از جمله ظرفیت‌هایی است که افق آینده تحقیق و پژوهش را ترسیم خواهد کرد.
گزارش: غلامرضا محروقی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار