مقامات رسمی برخی کشورهای اروپایی امروز یکشنبه به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در دومین گام از کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان دادند و برخی ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۹۱۵۳۸۶۶
|
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مقام‌های رسمی کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه در واکنش‌های مختلف نسبت به تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی ابراز نگرانی کردند و از ایران درخواست کردند که هرچه سریعتر تمام فعالیت‌های خود را متوقف کند و به حالت قبل بازگرداند.

مقام‌های دولت ایران یکشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کردند تهران سطح غنی‌سازی خود را از 3.67 درصد به 5 درصد افزایش خواهد داد. «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم». «علی ربیعی»، سخنگوی دولت هم گفت: «امروز از میزان 3.67 غنی‌سازی اورانیوم عبور‌ خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود».

ساعاتی پس از این نشست وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که «کاملاً به توافق هسته‌ای ایران متعهد بوده» و از ایران خواست که فوراً تمامی فعالیت‌های مغایر با تعهدات خود را متوقف کند و به وضعیت پس از برجام باز‌‌‌‌گرداند.

یک سخنگو در وزارت امور خارجه انگلیس گفت که این کشور در حال هماهنگی با دیگر اعضای برجام درباره برداشتن گام‌هایی است که باید بعد از اقدام ایران اتخاذ شود.

آلمان هم با انتشار بیانیه‌ای به‌شدت از این اقدام ایران ابراز نگرانی کرد.

آلمان در این بیانیه به‌شدت از اعلامیه ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم به بالاتر از محدوده 3.67 درصد ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که «همه مراحل خلاف تعهداتش» را متوقف کند.

بیشتر بخوانید

اما فرانسه پس از اقدام ایران یک فرصت یک‌هفته‌ای به خود داد تا با تمامی اعضای برجام صحبت کند.

یک منبع در دفتر رییس جمهوری فرانسه گفت در این زمان گزینه دیگری وجود ندارد.

رییس جمهور فرانسه همچنین در روز یکشنبه این اقدام ایران را محکوم کرد و آن را «نقض» توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی دانست.

در روز یکشنبه 16 تیر ماه همزمان با پایان یافتن مهلت 60روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

بر اساس گفته‌های معاون وزیر امور خارجه کشورمان عباس عراقچی روند کاهش تعهدات ایران در برجام روندی است که در راستای حفظ برجام است که ممکن است در نهایت به خروج کامل ایران از برجام منتهی شود، اما تلاش ایران در جهت حفظ برجام است.

ارسال نظرات