مدیرعامل بهمن دیزل با بیان اینکه با شعار ضد انحصار بخش خصوصی را نابود کرده ایم، به ارائه توضیحاتی در مورد واکنش طرف ژاپنی گروه بهمن بعد از خروج ترامپ از برجام پرداخت.
کد خبر: ۹۱۵۳۹۱۳
|
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مرتضی شفیعی در نشستی خبری با اشاره به اینکه همواره شعار ضد انحصار سر می‌دهیم اما با این شعار بخش خصوصی را نابود کرده ایم، اظهار داشت: هر زمان که بحث برند سازی در دستور کار قرار گرفته انحصار نیز مطرح می شود اما در مبارزه با انحصار افراط کرده‌ایم .

وی با تاکید بر این که با هدف جلوگیری از ایجاد انحصار در صنعت خودرو تعداد شرکت ها افزایش یافت،گفت: این روند تنها منجر به خروج تولید از مقیاس اقتصادی شد چراکه یک خودروساز برای تولید رقابتی باید در سال یک میلیون دستگاه تولید داشته باشد تا قادر به طراحی برند و وارد کردن آن به بازار باشد.

مدیرعامل بهمن دیزل با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر خودروسازها با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید می کنند، تصریح کرد: نخستین آیتم در خصوصی‌سازی کسب بهره و سود است چرا که در خصوصی سازی به بقا فکر می شود و موفقیت و بقای شرکت برای مدیر انتصابی اعتبار به شمار می رود.

وی اضافه کرد: سابقه خصوصی سازی در گروه بهمن سابقه خوبی است اما موارد نامناسبی در سال های اخیر دیده شده که نشان می دهد خصوصی سازی در سال‌های گذشته مناسب نبوده و همواره تنها بر اهلیت کار تاکید شده این در حالیست که اگر سرمایه‌گذاری در حوزه خاصی فعالیت می کنند نباید وارد حوزه دیگری شود.

شفیعی با بیان بر اینکه مدیریت خصوصی باید دارای اهلیت باشد،گفت: این اتفاق در بهمن اتفاق افتاده اما هنوز در کشور ما برخی استراتژی ها عمیق نشده و پافشاری بر اصلاح آن نیز انجام نمی شود و هر زمان که تداخل منافع به وجود می آید شاهد جوسازی هایی در این باره هستیم و تجربه نشان داده خصوصی سازی در برخی از بنگاه ها تحت تاثیر این جو زیر سوال رفته است.

 این عضو هیات مدیره گروه بهمن با تاکید بر مدل درست خصوصی‌سازی در این شرکت، اظهار کرد: سهامداران این گروه همواره به فکر اشتغال هستند و به دلیل داشتن اهلیت لازم تنها به دنبال تجارت و کسب سود نیستند. البته از آن جا که ورود هر سرمایه گذار به مجموعه جدید همراه با حذف هزینه های اضافه و تلاش برای سوددهی بیشتر است، بنابراین اگر بخش خصوصی دارای اهلیت نسبت به ایجاد اشتغال در مجموعه اقدام کرده و سرمایه انسانی خود را از دست ندهد، خصوصی سازی به درستی انجام شده است.

وی تصریح کرد: همزمان با اعمال تحریم ها و کاهش تولید، تولید محصول جدید با هدف عدم وابستگی به خارج از کشور با حداقل سرمایه گذاری در دستور کار این شرکت قرار گرفته و به زودی این محصول جدید رونمایی خواهد شد.

عضو هیات مدیره گروه بهمن با تاکید بر این که صنعت خودرو همواره از داخل ضربه خورده افزود: در این شرکت خرید و مذاکره با طرف خارجی به راحتی انجام و محصول در سریع ترین زمان ممکن وارد بازار شد اما تنگ نظری برخی از رقبا در سال های اخیر باعث شد تا 50 درصد از وقت بخش خصوصی صرف اثبات خود شود این در حالی است که در سایر کشورها برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنند اما در ایران دیدگاه ها منفی و کنترل کننده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت عدم اعمال تحریم ها شاهد افزایش ظرفیت تولید در بهمن موتور دیزل تا سقف 100 هزار دستگاه خودرو در سال بودیم، گفت: پس از خصوصی سازی در گروه بهمن تمام اسناد مالکیت ثبت و نگهداری و همچنین قیمت گذاری و برای فروش اموال برنامه‌ریزی شد، در همین حال بهمن دیزل نیز اقدام به فروش اموال خود کرد و سرمایه گذاری در سایر حوزه‌ها نظیر انرژی و لیزینگ نیز ساماندهی تا در زمان مناسب به فروش برسد.

شفیعی اضافه کرد: پس از خصوصی سازی در این گروه حدود 7 محصول جدید به خط تولید اضافه شد که در صورت نبودن تحریم‌ها توان افزایش تا حدود 13 محصول نیز وجود داشت در همین حال تولید در حوزه سواری و وانت 5 برابر شد و در بخش خودروهای تجاری نیز سهم بازار به 55 درصد رسید اما همزمان با آغاز تحریم ها سهم خود را با هدف بقای شرکت کاهش دادیم.

شفیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید چرا با وجود احتمال خروج ترامپ از برجام پیش‌بینی‌های لازم را برای رفع مشکلات پیش روی خود انجام نداید، گفت: دو ساعت بعد از خروج ترامپ از برجام طرف ژاپنی گروه بهمن در ایمیلی اعلام کرد که از همکاری با این شرکت معذور است حتی پاسخگوی جواب سلام ما نیز نبودند و پس از آن نیز به صورت زبانی خواستار ملاقات خصوصی با مسئولان گروه بهمن شدند اما از ارائه راهکار سرباز زدند.

ارسال نظرات