با توجه به خروج کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز ۴۲۰۰، پیش‌بینی می‌شود که هر دفتر مشق امسال سه برابر افزایش قیمت داشته باشد. مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برهمین اساس برای رفع مشکلات با ارشاد نامه‌نگاری کرده است.
کد خبر: ۹۱۵۳۹۷۵
|
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که با هدف تولید محصول بر پایه نمادهای ایرانی اسلامی کار خود را آغاز کرده است، هنوز بعد از تقریباً هفت سال با مشکلات متعددی مواجه است. این دسته از تولیدکنندگان با وجود رقبای سرسخت و بازار گرم محصولات با نمادهای غربی، تلاش کردند تا در این سال‌ها با وجود مشکلات ریز و درشت، با در نظر گرفتن ذائقه مخاطب امروز و تنوع بخشیدن به طرح‌های به کار رفته در نوشت‌افزار در کنار ارتقای کیفیت، محصولی را به دست مخاطب برسانند که از هر جهت حرفی برای گفتن داشته باشد.

نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که کار خود را در سال 91 با دو برند و 500 هزار نسخه آغاز کرده بود، امروز آمار خود را به بیش از 100 تولیدکننده و بالغ بر پنج هزار محصول متنوع افزایش داده است. با وجود این، تولیدکنندگان این دسته از محصولات امسال با وضعیت نابسامان کاغذ کار دشوارتری نسبت به گذشته برای تولید محصولات خود دارند. در حالی که اعلام شده که تنها کاغذ کتاب و مطبوعات مشمول ارز 4200 قرار گرفته است، کاغذ مورد نیاز این تولیدکنندگان از این دایره خارج شده است. موضوعی که سبب نگرانی در میان تولیدکنندگان و احتمالاً منجر به التهاب و افزایش قیمت نوشت‌افزار در بازار به ویژه در آستانه آغاز سال تحصیلی خواهد شد.

تولیدکنندگان نوشت‌‌افزار که همه‌ساله سه‌ماهه تابستان به اصطلاح گُل کار آنهاست و اقدام به تولید محصولات خود می‌کنند، حالا دغدغه تأمین کاغذ را در میان دیگر دغدغه‌های خود دارند. بازار کاغذ در یک سال گذشته بازار نابسامانی را تجربه کرده است. هر روز خبر جدیدی از این بازار به گوش می‌رسد. قیمت هر بند کاغذ به بیشترین حد خود رسیده و تلاش‌های دولت برای سامان دادن به این بازار افسار گسیخته هنوز نتیجه خاصی نداده است. با وجود این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که قیمت برخی از اقلام نوشت‌افزار از جمله دفتر مشق که از جمله پرمصرف‌ترین کالاهای نوشت‌افزاری در ایران است، افزایش قیمت قابل توجهی داشته باشد. تیراژ سالیانه مصرفی دفتر در ایران تقریباً 150 میلیون جلد تخمین زده شده که بیش از 300 میلیارد گردش مالی دارد. تقریباً در سال‌های گذشته کمترین قیمت دفتر مشق 40 برگ، دو هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، اما با توجه به خارج شدن کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز 4200، پیش‌بینی می‌شود که کمترین قیمت دفتر مشق در بازار امسال شش یا هفت هزار تومان باشد. در این شرایط علی‌رغم اینکه تولید برای تولیدکنندگان دشوار خواهد شد، تهیه این اقلام برای خانواده‌ها نیز راحت نخواهد بود؛ به ویژه خانواده‌های کم‌درآمد و مناطق محروم.

مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که هم‌اکنون بیش از 100 عضو دارد، با توجه به این مسائل اقدام به ارسال نامه‌ای به وزارت ارشاد کرد تا در صورت امکان پاره‌ای از این مشکلات برطرف شود. سعید حسینی، مدیر این مجمع، در گفت‌وگو با تسنیم، در این‌‌باره می‌گوید: در این شرایط ما پیگیری و نامه‌نگاری‌های متعدد انجام داده‌ایم که مسئولین کاری کنید. ما نمی‌گوییم لزوماً کاغذ با ارز 4200 تومان اختصاص دهید، ما می‌گوییم حداقل کاری که از دست دولت برمی‌آید این است که بازار را ساماندهی کند، این برنامه کوتاه‌مدت دولت باید باشد. در بلندمدت هم می‌تواند بر تولید کاغذ در داخل کشور تمرکز کند. ما منابعی مانند باگاس نیشکر داریم که می‌تواند نیاز ایران را تأمین کند. نیاز سالانه کشور در حوزه کاغذ 400 هزار تن است،‌ با توجه به باگاس نیشکر که در هر ساله وجود دارد،‌ می‌تواند این میزان را تأمین و حتی به صادرات هم فکر کند.

او ادامه می‌دهد: مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی اعلام آمادگی کرد تا دفتر تعاونی تولید کرده و تولیدات را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دست مصرف‌کننده نهایی  و خانواده‌ها برساند و بر روی دفاتر قیمت درج شود تا سوء استفاده‌ای نیز صورت نگیرد. اگر اقداماتی به این صورت انجام نشود، شرایط برای خانواده‌ها سخت خواهد شد. تولیدکننده و مصرف‌کننده که در دو سوی این ماجرا قرار دارند، در شرایط سختی خواهند بود.

حسینی همچنین به انصراف برخی از تولیدکنندگان برای تولید محصول در امسال با توجه به این شرایط خبر داده است. این در حالی است که اگر این اتفاق رخ دهد، با توجه به مشکلات تأمین دیگر مواد اولیه محصولات، ممکن است با کمبود برخی از اقلام نوشت‌افزار در سال جاری مواجه باشیم. با وجود این نامه‌نگاری‌ها، هنوز پاسخی از وزارت ارشاد دریافت نشده و مشخص نیست که موضع ارشاد در این زمینه چیست.

بیشتر بخوانید

گذشته از اینکه تغییرات در تخصیص ارز به کاغذ نوشت‌افزار چوب بر چرخ تولید گذاشته است، کار را برای مصرف‌کننده هم دشوار کرده است. با توجه به افزایش قیمت‌هایی که ممکن است  رخ دهد، هر خانواده ایرانی برای تأمین مایحتاج فرزند خود شاید مجبور باشد دو یا سه برابر قیمت سال گذشته هزینه پرداخت کند. این در حالی است که در همین تهران برخی از خانواده‌ها برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان خود در مدارس دولتی و با کمترین هزینه نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که در سال‌های اخیر با قرار گرفتن در سبد خانواده‌ها بارقه‌ای از امید در دل تولیدکنندگان ایجاد کرده بود و می‌شد از آن به عنوان یک الگوی موفق در زمینه تولید با فرهنگ بومی یاد کرد، حالا در آستانه هشت‌سالگی با بیم و امید به آینده نگاه می‌کند.

ارسال نظرات