حسینی: آموزش‌ حقوقی ساختارهای نظام به نامزدهای انتخابات مجلس لازم است

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: باید به نامزدهای انتخابات و نمایندگان مجلس به دلیل ضعف نگاه حقوقی و عدم شناخت آنها با ساختارهای نظام، آموزش لازم داده شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۱۲۱
|
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸

حسینی: آموزش‌ حقوقی ساختارهای نظام به نامزدهای انتخابات مجلس لازم استبه گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان؛ سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در سلسله نشست‌های دوشنبه‌های گام دوم انقلاب که با هدف شناسایی، تحلیل، بررسی، تهیه مجموعه راهکارها و دستورالعمل رفع مشکلات حقوقی و قضائی ایران اسلامی در سازمان بسیج حقوق دانان برگزار شد، گفت: واژه‌های بیانیه‌های گام دوم انقلاب بسیار حساب‌ شده نوشته شده است، چرا که مقام معظم رهبری به واسطه ده‌های مختلف حضورشان در انقلاب اسلامی اشرافیت بسیار بالایی در امورجمهوری اسلامی دارند. 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب حقیقتا شهید مطهری امروز است، چرا که با قلم شیوا و ژرف‌نگری در مبانی اعتقادی در طول چهل سال اخیر تسلط بسیار بالایی را در مباحث اجرایی داشته و بیانیه گام دوم شخصا از سوی ایشان تنظیم شده است. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: مرکز الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت با آنکه ۱۰ سال پیش تشکیل شده است و سال گذشته موضوعی را تدوین و تقدیم رهبر معظم انقلاب کرد، اما اقدامات آن خیلی به نتیجه نرسیده است، چرا که مقام معظم رهبری بعد از مطالعه الگویی که این مرکز به ایشان داده بودند، آن را کامل ندانسته و برای تدوین بهتر و تکمیل آن، به بخش‌های مختلف نظام نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و... ارجاع دادند. 

حسینی گفت: باید افراد متخصص، بخش‌های هفتگانه سند و بیانیه گام دوم و دستاوردها و پیشنهادات آن را مطالعه کرده و بسط دهند و در مورد آن، ساعت‌ها بحث و بررسی کنند، هرچند این بیانیه منظومه‌ای کامل است. 

و ی خاطرنشان کرد: نگاه انقلاب اسلامی ایران همواره جهانی بوده و محدود به زمان خاصی نیست و با دیگر انقلاب‌های دنیا تفاوت اساسی دارد. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت:‌استقلال، آزادی، عزت،‌ عدالت، اخوت، اخلاق و معنویت در بطن انقلاب اسلامی بوده و هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت، چرا که این نظام همواره زنده و پویاست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از رهبر معظم انقلاب سؤال کردند که چرا رؤسای جمهور در طول دوران مختلف، در پایان مسئولیت‌شان دچار مشکل می‌شوند، و آیا آنها با ساختار نظام مشکل دارند، فرمودند ساختار نظام مشکلی ندارد بلکه ایراد از کارگزاران، دست‌اندرکاران و مدیرانی است که باید مشکلات را رفع کنند. 

حسینی گفت: برخی نمایندگان مجلس که شناخت کافی از مباحث حقوقی و ساختارهای نظام نداشته و اطلاعات کافی ندارند، وقتی وارد مجلس می‌شوند اظهارنظرهای خاصی را انجام می‌دهند، لذا باید آموزش‌های حقوقی به آنها پیش از نامزد شدن و قبل از ورود به قوه مقننه صورت گیرد، ضمن اینکه اخیرا مدرسه حکمرانی در دانشگاه دفاع ملی برای همین موضوع و به منظور افزایش اطلاعات مدیران نظام شکل گرفته و اندیشکده‌های حکمرانی هم می‌توانند در پیشبرد کارهای جمهوری اسلامی مؤثر باشند. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: اگر جمهوری اسلامی در امورات حقوقی و فرهنگی کم‌کاری داشته باشد و عقب‌رفت کند، در آن صورت دشمنان و طرف مقابل‌مان طلبکار شده و جلو می‌آیند. 

حسینی گفت: می‌دانیم که در نظام حقوقی کشورمان مشکل داریم،‌ ولی باید آن را اصلاح کرده و با رفع ضعف‌ها، الگویی برای دیگر کشورها شویم. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: حقوقدانان کشور باید با تهیه فهرستی از ایرادات، ضعف‌های موجود در کشور را شناسایی و با مشورت و تصویب قوانین آن را برطرف کنند، همچنین باید حداکثر تلاش‌ها را به کارگیریم تا از ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

وی با اشاره به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر گفت: سه حقوقدان از ایران و سه حقوقدان از عراق و تعدادی حقوقدان به عنوان داور در این قرارداد حضور داشتند که ایرادات زیادی به نحوه عملکرد حقوقدان‌های ایرانی حاضر در این قرارداد وجود دارد.

وی گفت: در برجام ک مسائل حقوقی زیادی دارد، بسیار ضعیف عمل شده است و طرف مقابل وقتی بحث اصلاحات برخی متون در آن پیش می‌آمد، شخصا اصلاح کرده و تیم ایرانی مذاکرات برجام، چون اشرافیت حقوقی لازم را نداشتند، بدون دقت امضا کردند. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت:‌امریکایی خودشان برجام را نقض کرده و بعد به جمهوری اسلامی می‌گویند آن را نقض کرده‌اید،‌این در حالی است که اروپایی‌ها هم به تعهداتشان در برجام عمل نکرده‌اند، ضمن اینکه تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات برجام شامل هیأتی بزرگ و متخصص بوده است، این در حالی است که تیم ایرانی فقط چند نفر بوده و ضعف‌های این تیم منجر به وضعیت فعلی برجام شده است. 

وی گفت:‌تا از وضعیت فضای مجازی در کشورمان سخنی به میان می‌آید، حملات به منتقدین شروع می‌شود و آنها را متحجر و طرفدار فیلترینگ می‌نامند، اما کل حرف ما آن است که باید به وضعیت فضای مجازی و حقوق پایمال شده افراد در آن رسیدگی شود. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: متأسفانه فساد در کشور نگران‌کننده است و باید با قوانین بازدارنده کاری کنیم که آنها مانند قارچ در بخش‌های مختلف نظام رشد نکنند. 

حسینی گفت: اگر با اختلاس‌ها و مفسدین برخورد لازم صورت نگیرد، یأس و ناامیدی در بین مردم به وجود می‌آید، البته مردم باید بازگشت اموال مفسدین را به بیت‌المال دیده و از بازگشت اموال مفسدین به بیت‌المال مطمئن شده و اسناد آن در رسانه‌ها به صورت مستند منتشر شود. 

وی گفت:‌ حقوقدانان باید به شخصه بحث «ما می‌توانیم» را مبتنی بر احکام و مفاد شرعی و حقوقی تبیین کرده و براساس احکام حکومتی و تقدم و تأخر امورات از یکدیگر و اختیارات ولی فقیه که فراتر از قانون اساسی است،؛ توضیحات لازم را ارائه کنند. 

وی گفت: باید کسانی که نظام ما را با نظام دیکتاتوری یکسان می‌دانند و شبهه‌پراکنی می‌کنند، مقابله و مبارزه کرد، البته این کار باید با روشنگری لازم در جامعه صورت گیرد.

وی با اشاره به ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، گفت: بعد از شناسایی این پهپاد رادارگریز، عناصر متعهد مستقر در نیروهای مسلح آن را ساقط کرده و با پیش‌دستی لازم شکایت حقوقی هم از آمریکا صورت گرفت. 

حسینی گفت: برخی دانشجویان که اطلاعات سیاسی کمی دارند، درباره تسخیر لانه جاسوسی و تقدیم سفارت اسرائیل به فلسطین و قطع روابط با رژیم آپارتاید افریقای جنوبی شبهاتی را مطرح می‌کنند که وظیفه حقوقدانان روشنگری این موضوعات است. 

انتهای پیام/ 

 
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار