خبرهای داغ:
مهلت ۱۴ ماهه دولت به اروپا درباره عمل به تعهداتش پس از خروج آمریکا از برجام، در حالی به پایان رسید که رهبر انقلاب در چند نوبت، نسبت به بدعهدی و وقت‌کشی اروپایی‌ها هشدار داده بودند.
کد خبر: ۹۱۵۴۳۰۲
|
۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دقیقاً یک سال قبل (تیرماه ۹۷) تذکرات و رهنمودهایی در دیدار با اعضای دولت داشتند که هشت ماه بعد یعنی اسفند ۹۷، منتشر و رسانه‌ای شد.


ایشان در دیدار یک سال قبل با دولتمردان ضمن پیش‌بینی از بدعهدی اروپا، تأکید کردند که نباید معطل اروپایی‌ها ماند: «کار را در محدوده‌ مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم.


حالا هم «بسته‌ اروپایی»؛ مردم را درباره‌ بسته‌ اروپایی شرطی نکنید. البتّه اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است- امّا این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید...


آنها البتّه در همین زمینه دارند بدجنسی می‌کنند «- و من به آقای رئیس‌جمهور هم گفتم که اینها همان نوامبری را که از اوّل گفتند، همان را دارند دنبال می‌کنند- که تا نوامبر ادامه بدهند- بعد که همه چیز تثبیت شد و تحریم‌ها جا افتاد، بعد یک چیزکی مثلاً بدهند یا ندهند. دنبال این هستند و این، خباثت اینها است.


در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می‌خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن وقت تلفن می‌زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می‌کند. اینها را بایستی این جوری و با این چشم نگاه کرد؛ اینها بدند، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ اروپایی‌ها ــ نه به خاطر سیاست‌های امروزشان‌ ــ به خاطر ذات خبیثی که حکومت‌های اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمی‌خواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم. به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ اروپایی موکول نکنید.


رهبر انقلاب همچنین اول فروردین ماه امسال در حرم مطهر رضوی تصریح کردند که اروپایی‌ها عملاًً از برجام خارج شده‌اند و نمی‌شود پس از خیانت‌شان، به آنها اعتمادی داشت؛ ایشان ضمن مرور خیانت‌ها و بدعهدی‌های اروپایی‌ها فرمودند: «نمی‌توانیم به آنها هیچ امیدی داشته باشیم. در همین قضیّه‌ اخیر، در قضیّه‌ برجام، وظیفه‌ اروپایی‌ها چه بود؟ خب یک قرارداد هفت‌جانبه‌ای بسته شده بود -شش کشور و ایران این طرف؛ هفت کشور- یک طرف که آمریکا است خارج شد؛ وظیفه‌ طرف‌های دیگر چه بود؟ وظیفه‌ اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، می‌گفتند ما به تعهّد خودمان پایبندیم؛ تعهّد آنها این بود که تحریم‌ها به‌طور کلّی برداشته بشود؛ باید محکم می‌ایستادند، [امّا] با بهانه‌های مختلف نَایستادند.


 علاوه‌بر اینکه در مقابل آمریکا نَایستادند، خودشان هم در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و می‌کنند که «نبادا از برجام خارج بشوید»، عملاًً از برجام خارج شده‌اند؛ یعنی حتّی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به‌وجود آورده‌اند. این رفتار اروپایی‌ها است؛ از اینها می‌شود توقّع داشت؟ این کانال مالی‌ای هم که اخیراً مدام گفته می‌شود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البتّه شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه‌ آنها است با آنچه آنها دارند مطرح می‌کنند زمین تا آسمان فرق می‌کند. در آخرین مسئله‌ بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند. از اینها توقّع نمی‌شود داشت؛ هیچ توقّعی نمی‌شود داشت.»


اکنون گذشت زمان و بدعهدی‌ها و خباثت‌های دولت‌های اروپایی نظیر انگلیس و فرانسه و آلمان نشان می‌دهد چرخه این تذکرات دقیق بوده و دولت باید خیلی پیش از اینها، در نگاه خود به اروپایی‌ها تجدیدنظر می‌کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها