سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت:در زمان دولت اوباما که آن‌ها هم برجام را نقض کردند اروپایی‌ها ساکت بودند، یعنی از همانجا هم مشخص شد که اروپایی‌ها همراه آمریکا هستند.
کد خبر: ۹۱۵۴۶۷۱
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، در خصوص گام دوم ایران در واکنش به بدعهدی‌های طرف‌های باقیمانده در برجام به خصوص کشور‌های اروپایی و اینکه آیا اروپا می‌تواند در شصت روز دوم، اقدام عملیاتی در راستای تأمین منافع اقتصادی ایران در قالب برجام انجام دهد یا خیر، اظهار داشت: باید دید اروپا تا چه حد حاضر است استقلال سیاسی خود را در برابر کاخ سفید داشته باشد و اینکه تا چه حد می‌تواند ریسک پذیر باشد.

وی گفت: از رفتار اروپا در پانزده ماه گذشته که آمریکا از برجام خارج شده، متوجه می‌شویم که اروپا اراده‌ای برای انجام تعهدات برجامی خود ندارد.

آصفی افزود: شما ببینید در زمان دولت اوباما که آن‌ها هم برجام را نقض کردند اروپایی‌ها ساکت بودند، یعنی از همانجا هم مشخص شد که اروپایی‌ها همراه آمریکا هستند. با روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آن‌ها از برجام هم که تا به امروز شاهد بی‌عملی کامل اروپا هستیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه اروپا به ایران وعده داده بود که می‌تواند خلاء حضور آمریکا در برجام را جبران کند، گفت: اروپا نه تنها این کار را انجام نداد بلکه همراه با آمریکا شد و تنها جایی که از خود ابراز وجود کرد، به موضعگیری‌های منفی علیه خروج آمریکا از برجام بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه اروپا از ما نفت نخرید، با وجود اینکه یکی از خریداران عمده نفت ما به حساب می‌آید، افزود: بانک‌های اروپایی با ما همکاری نکردند که همه این‌ها نشان از این دارد که نمی‌توان از این مجموعه انتظار اقدامی عملیاتی را داشت.

آصفی ادامه داد: وزیر امور خارجه آلمان که به ایران آمده بود حرف درستی را مطرح کرد و گفت که نباید از اروپا انتظار معجزه را داشت. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند اگر بتوانند با ایران کاری انجام دهند این یک معجزه است.

سفیر اسبق ایران در امارات گفت: اروپایی‌ها زمانی که ما تعهدات خودمان را با مسئولیت پذیری آن‌ها در برجام تنظیم کردیم کمی به دست و پا افتادند. ما زور خودمان را با خواهش عوض کردیم.

وی تصریح کرد: وقتی اروپا دید ایران به جای خواهش و درخواست از زور و توانش استفاده می‌کند به دست و پا افتاد و هیئت‌های دیپلماتیک زیادی را روانه تهران کرد وعده‌هایی را هم به ایران داد.

آصفی با اشاره به سفر قریب الوقوع مشاور مکرون به تهران، خاطرنشان کرد: امروز هم باید ببینیم که مشاور آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه که به ایران می‌آید چه طرح جدیدی برای ایران دارد. در واقع اگر حرف جدی نداشته باشد به این معنا است که ایران باید همچنان به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دهد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه افزود: فرصت دیگری که برای اروپایی‌ها باقی مانده تا نشان دهند که در چه مسیری حرکت خواهند کرد جلسه شورای حکام است که قرار است چهارشنبه برگزار شود. اگر اروپایی‌ها در این جلسه عامل مشکلات را آمریکا بدانند و آن‌ها را مقصر شرایط موجود قلمداد کنند، می‌توان امیدوار به جدا شدن مسیر اروپا از آمریکا بود.

وی بیان کرد:، اما اگر اروپایی‌ها در جلسه شورای حکام به جای پرداختن به رفتار و سیاست‌های خصمانه آمریکا به موضوع ایران بپردازند، معلوم می‌شود که در به همان پاشنه می‌چرخد و اروپا به عنوان یک سپر محافظتی برای آمریکا تبدیل شده است.

ارسال نظرات