رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مروست خبر داد:

برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری روز مروست در بخش مروست

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مروست از برگزاری جشنواره روز مروست خبر داد.
کد خبر: ۹۱۵۴۹۰۵
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، حجت فلاحتی با اعلام این خبر اظهارداشت: این جشنواره در سال 98 در سطح ملی و تحت عنوان "جشنواره فرهنگی - هنری روز مروست " در بخش مروست شهرستان خاتم برگزار خواهد شد.
دبیر برگزاری جشنواره گفت: این جشنواره ملی با هدف احیای جغرافیای فرهنگ و هنر منطقه و خودباوری فرهنگی و رونق صنعت گردشگری و همچنین با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام.معظم رهبری بنام "سال رونق تولید" حمایت از صنایع دستی و هنرهای تجسمی در جهت ایجاد کسب و کارهای جدید نیز برنامه ریزی صورت گرفته است.
رئیس اداره فرهنگی و ارشاد اسلامی مروست افزود : مروست به جهت این که در نقطه تلاقی کرمان و فارس و یزد قرار گرفته است و زمانی را جز استان فارس و بعد از آن استان کرمان و در نهایت استان یزد بوده است دارای فرهنگ و هنر و پشینیه ی غنی و فرهنگی تلفیق یافته و متأثر از این سه استان است و این شرایط فرهنگ و آداب و رسوم و سنن و گویش و در یک کلمه فرهنگ عامه این دیار را ارزشمند و خاص نموده است که باید برای حفظ و نگاه ویژه به این ظرفیت برنامه ریزی و تلاش نمود.
وی بیان داشت: احیای جغرافیای فرهنگی گویای همین موضوع است که در فراگیری فرهنگ و تبادل فرهنگ مرزها فراتر از مرزهای جغرافیای ست و این در واقع گویای این مطلب است که یکی از عوامل مهم در نزدیکی و دوستی و همدلی انسانها وجود فرهنگ و رازهای نهفته در آن است.
فلاحتی در ادامه خاطر نشان کرد: جشنواره ملی فرهنگی _ هنری روز مروست در سه بخش مختلف شامل 1)- جشنواره غذای سالم و هنری تجسمی و صنایع دستی : که در این بخش نحوه پخت انواع آش ها. نان های محلی .شیرینی ها و غذاهای محلی و همچنین نحوه پخت شیره انگور (دوشاب) و انواح محصولات کشاورزی و ارگانیک منطقه و نیز صنایع دستی2)_ رویداد آوا و نوای محلی و عشایری : در این بخش اشعار قدیمی و محلی شامل شَرمه خوانی و نی و نواهای محلی عشایر و فرهنگ عامه ی نهفته 3)_ بخش پایانی جشنواره ملی فرهنگی _ هنری روز مروست رونمایی از 17 عنوان کتاب شعر وداستان در حوزه کودک و نوجوان و دفاع مقدس و همچنین رونمایی از 3 ثبت ملی بافت های قدیم شهر مروست و روستاهای ترکان و هرابرجان بخش مروست و تمبر یادبود مروست و روستاها خواهیم بود و با معرفی ظرفیت ها و توانمندی های مروست عزیز "خودباوری فرهنگی " را هدف گذاری و تقویت خواهیم نمود.
وی افزود: تاکنون جلسات زیادی پیرامون هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری این جشنواره در تهران و مرکز استان و شهرستان صورت گرفته است و کمیته اجرایی و پشتیبانی این جشنواره متشکل از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبیر اجرایی جشنواره) ، اداره میراث فرهنگی .گردشگری و صنایع دستی ، صدا و سیمای مرکز یزد.،شهرداری و شورای اسلامی شهر و بخشداری مروست ، فرمانداری خاتم و دهیاری ها و شوراهای روستای تابع مروست تشکیل شده است.
دبیر جشنواره رهنگی - هنری روز مروست اظهار داشت: در صدد هستیم این جشنواره در سطح ملی و جهانی خوش بدرخشد و پربارتر و زیباتر از جشنواره گذشته و با حضور مهمانانی از سراسر کشور و با شرکت مسئولین کشوری و استانی برگزار و موجب سربلندی و عزت این خطه از ایران عزیز گردد.
فلاحتی در پایان خاطر نشان کرد: نامگذاری آخرین پنجشنبه مردادماه هر سال به جهت زمان برداشت محصول انگور به عنوان "روز مروست" از مصوبات شورای اسلامی شهر مروست بوده و طبق پیش بینی های صورت گرفته و هماهنگی های بعمل آمده جهت حضور مسئولین کشوری در این مراسم جشنواره روز مروست در 31مرداد 98 در شهرتاریخی مروست یزد برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات