شوراي نگهبان، نهادي براي پاسداري از قانون اساسي

شوراي نگهبان، نهادي براي پاسداري از قانون اساسي است.
کد خبر: ۹۱۵۴۹۶۴
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان این استان به سالروز تاسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: ۲۶ تیرماه مصادف است با سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان ست و این نهاد کار خود را به صورت عملی از سال ۵۹ شروع کرد.
حجت الاسلام خرم روز با اشاره به اینکه این شورا از ابتدای پیروزی انقلاب با انتخاب فق‌های شورای نگهبان و انتصاب از سوی حضرت امام (ره) شکل گرفت افزود: حقوقدانان شورای نگهبان از سوی قوه قضائیه به مجلس معرفی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در طی ۳۹ سال گذشته انتخابات متعددی با نظارت این نهاد برگزار شدگفت: این وظیفه نظارتی نهاد شورای نگهبان است که در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و در سایر انتخابات‌هایی که در قانون تشریح شده نظارت کند.
خرم روز تاکید کرد: این نظارت‌ها برای جلوگیری از مسیر انحرافی در جریان اجرای انتخابات است که کسی نتواند افکار عمومی و اعتماد مردم را از بین ببرد.
وی به فراجناحی و قانونمند بودن این نهاد اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های این نهاد استقلال آن است.
رئیس دفتر نظازت شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها و هیئت‌های نظارت در ایام انتخابات تشکیل می‌شود و هیئت‌های نظارتی متشکل از کسانی است که آشنایی کامل به قوانین نظارتی دارند.
حجت الاسلام خرم روز با تاکید بر اینکه اگر نهاد شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد دیگران نباید تضعیف کنند اضافه کرد: هدف این نهاد جلوگیری از انحراف در مسیر نظام، اجرای انتخابات و مقابله با تصویب قوانین خارج از چارچوب شرع و قانون اساسی است.
وی گفت: طی این سال‌ها چه از درون نظام و چه از بیرون شاهد هجمه‌هایی به نهاد شورای نگهبان بودیم که می‌طلبد نخبگان، اهل قلم و رسانه‌ها در فضای مجازی در راستای دفاع حق‌طلبانه از نهاد شورای نگهبان تلاش کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین هجمه‌ها در بحث بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی است گفت: همه تلاش بر این است که در بحث نظارت بر انتخابات و پاسداری از آراء انجام گیرد تا شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو باشیم.
حجت الاسلام خرم روز به بررسی قوانینی که از سوی شورای نگهبان به تصویب رسیده است اشاره کرد و افزود: مصوبات مجلس شورای اسلامی به تایید نهاد شورای نگهبان می‌رسند و تبدیل به قانون می‌شوند.
در این جلسه دستگاه‌های شرکت کننده همکاری خود را برای شناخت جایگاه شورای نگهبان و دفاع از این نهاد اعلام کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار