خبرهای داغ:
خطیب جمعه قم به ارتش و حکومت نیجریه هشدار داد که اگر آسیبی به حسب بی توجهی و آزار به شیخ زاکزاکی برسد، دامان آن‌ها را خواهد گرفت.
کد خبر: ۹۱۵۵۳۷۸
|
۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز ۲۱ تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار گردید، با اشاره به جایگاه دهه کرامت گفت: هجرت بزرگ امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) دو شهر مشهد و قم را به دو قطب معنوی و علمی بزرگ مبدل کرد.

وی با تسلیت رحلت حضرت آیت الله حسینی شاهرودی به هفته عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: امیدواریم سند شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب تصویب شود و اسناد قبلی نیز به خوبی عمل شوند و مردم جامعه نیز در این زمینه فعال‌تر باشند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی سند عفاف و حجاب را تصویب کند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زیرپا گذاشتن ارزش‌های عفاف و حجاب از سوی مردان و زنان نقطه فروپاشی جامعه ایمانی است؛ نباید این نماد‌های اخلاقی و ارزشی را نادیده و کوچک بگیریم، زیرا مرز‌های اخلاقی و اعتقادی جامعه با همین نماد‌ها شکل می‌گیرد.

وی گفت: در جایی که از مرز‌های قانون عبور می‌شود، دستگاه‌های مسئول باید با قاطعیت رفتار کنند و مردم نیز با زبان و عمل خود باید حافظ این جریان باشند؛ همچنین در دستگاه‌های دولتی باید شاهد رعایت این قوانین مترقی باشیم.
آیت الله اعرافی بیان کرد: قم به عنوان مرکز اندیشه و فکر و معرفت اسلامی و به عنوان شهری با آن دیرینه عظیم و پرفروغ باید نماد اخلاق و عفاف و حجاب برای جهان باشد.

خطیب جمعه قم گفت: راهپیمایی دیروز در حمایت از حجاب که توسط بانوان و صاحبان حجاب پاک و مطهر انجام شد در خور تحسین است.

وی در ادامه به اشاره به اهمیت صیانت از حقوق مردم و مستضعفین جامعه بیان کرد: نهاد‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد در شرایط سختی زندگی وظایف سنگین تری دارند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت پرداختن به مساله مالیات گفت: در باب مالیات از یک سو باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و همکاری لازم را در همه بخش‌ها داشته باشیم تا به اقتصاد بدون نفت و تحصیل مالیات درست و... برسیم؛ باید از تحریم استفاده کنیم و از وابستگی به نفت نجات یابیم؛ البته دستگاه مالیات باید رعایت اقشار ضعیف را داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس گفت: تعرض زشت دولت بد سابقه انگلیس را محکوم می‌کنیم؛ شما یک زمانی دزد سرگردنه آبراه‌های جهان بودید و هزاران پرونده زشت از شما ثبت شده است؛ این دوره تمام شده است و ملت‎های آزاده و نظام اسلامی هرجا که دست جنایت باز کنید دست‌های شما را قطع خواهد کرد.

وی گفت: آمریکایی‌های عهد شکن و بد سابقه تاریخی شورای حکام تشکیل دادند و سرشان دوباره به سنگ خورد و همه وجدان‌های بیدار حق را به ایران اسلامی می‌دهند؛ بدانید که در به پاشنه قدیمی نمی‌چرخد و امروز جهان در مقابل مظالم شما مقابله می‌کند و راه به جایی نمی‌برید.

امام جمعه قم افزود: شما عهد شکستید و تحریم وتهدیدات را افزایش می‌کنید ودوباره از مذاکره صحبت می‌کنید و از منطق بشری و الهی به دور هستید؛ یاوه‌های اسراییل و مزدوران اهمیتی ندارد؛ این مزدوران پشت پرده پیام می‌هند که بنشینیم و مشکلات را حل کنید؛ شعله‌های خشم امت اسلام همه شما خیانت کاران را در بر خواهد گرفت و در کام خود فروخواهد برد.

وی با اشاره شرایط خطرناک شیخ زکزاکی یادآورشد: امروز خطر جانی متوجه روحانی عزیز ما جناب حجت الاسلام زکزاکی در نیجریه است؛ همینجا عرض می‌کنیم که حوزه‌های علمیه و مراجع و ملت بزرگ و رشید ایران نگران شیخ عزیزمان و زندانیان سعودی و بحرین و امت اسلام هستند.

آیت الله اعرافی گفت: صدای رسای مردم قم و طلاب عزیز آفریقا و نیجریه است که در این نماز حضور دارند؛ عواقب هر خطری که متوجه این عالم مبارز شود متوجه ارتش و حکومت نیجریه است؛ مزاج و شرایط جسمی ایشان در شرایط سختی قرار است و امید است که دستگاه دیپلماسی ما نیز به این مساله توجه کند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: اولین محور در بیانیه گام دوم، پارادوکس نظام و انقلاب است؛ اوایل می‌گفتند که ما نیازی به قانون نداریم که امام با آن مخالفت کردند؛ نظریه دوم آن بود که پس از شکل گیری نظام انقلاب و روحیه مقاومت فراموش شود که اشتباه بود؛ نظریه سوم توسط رهبری موکد شد که میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضادی وجود ندارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تمدن غربی انحرافی همه عالم را گرفته و شیوه‌های زندگی ما در پرتو افکار غیر صحیح شکل گرفته است که باید یافتن روش‌های نوین و شکافتن همه بن بست‌ها در جامعه زنده باشد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اگر روی نظام اسلامی روح انقلابی خود را از دست بدهد حتما سقوط خواهد کرد و این شرایط نیازمند روح جهاد و مقاومت است.

وی گفت: همان گونه که تصور اینکه انقلاب جای نظام را می‌گیرد غلط بود تصور اینکه یک نظام قانونی نیازمند روحی انقلابی نیست غلط است؛ بسیاری در همین نقطه پای شان لرزید و دچار انحراف شدند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ضرورت استمرار روح و فرهنگ انقلابی در همه قانون گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها و اقدامات و فعالیت‌ها دارای اهمیت است؛ انقلابی بودن به معنای شجاع بودن و شکستن بن بست‌ها و گام‌های استوار است.

خطیب جمعه قم در خطبه اول نماز گفت: تغذیه حلال و درست در آینده ما و فرزندان ما موثر است؛ بهداشت و سلامت تغذیه در شخصیت ما و نسل آینده ما موثر است؛ همچنین قوانین اخلاقی و فقهی که بشر به تنهایی از فهم آن عاجز است و شریعت به آن‌ها اشاره دارد، بسیار مهم است.

وی افزود: یک سری از غذا‌ها در روایات ما تحریم شده است که از جمله آن‌ها می‎توان به گوشت سگ و خوک و مردار و... اشاره کرد.

عضو جامعه مدرسین گفت: همانطور که یک میکروب باعث مریضی و آسیب‌های جسمی در بدن می‌شود، همان گونه میکروب غصب و حرام و گناه وارد غذای انسان شود دستگاه جسم و بدن و روح انسان را آلوده می‎کند.

آیت الله اعرافی یادآورشد: غصب و حرام، اگر در کسب کسی وارد شد، غذایی که از آن کسب تهیه می‌شود تاثیرات منفی اخروی دارد؛ بسیاری از افراد به حسب همین لقمه‌های شبهه ناک و حرام، سوابق تاریخی عظیم خود را از دست دادند.

وی گفت: از جمله این افراد می‌توان به برخی از اصحاب اشاره کرد که به دلیل عدم احتیاط در بهره گیری از بیت المال از اوج به ذلت رسیدند و سوابق عظیم ایمانی آن‌ها نیز مخدوش شد.

خطیب جمعه این هفته قم اظهارکرد: پدر و مادر باید سفره پاک و غذای حلال را برای خانواده خود بچینند و گرنه باید آثار زیانبار خود را تحمل کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اولین اثر غذای حرام به عنوان یک میکروب، قصاوت قلب و تاریکی روح است؛ غذایی که خمس آن را نداده ایم و به حسب غش در معامله و تعدی در اموال به دست آمد از آن پاکی و شفافیت و زلال بودن ساقط می‌شود و غذای حرام در جسم و جان انسان اثر می‌گذارد.

وی گفت: غذای حرام حجابی می‏شود که نظر لطف خدا را از انسان بر می‎گرداند؛ روایات زیادی در این زمینه وجود دارد که یک لقمه حرام، در واقع خریدن غضب و خشم خدا است.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآورشد: مکاسب محرمه و کسب‌های حرام دارای ده‌ها نمونه است؛ اگر بخواهیم لقمه‎ها حلال شود باید کسب حرام از بازار‌ها جمع شود و کل کسب‎های شبهه ناک حذف شود.

وی گفت: یک لقمه غذای حرام صدقه و حج و عمره و اعمال صالح انسان را به ضد آن مبدل می‌کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها