اگر والدین و مربیان تربیتی کودک دانش و علم تربیت کودک و شیوه‌های تربیتی برای سنین مختلف رشد کودک را نداشته باشند قطعاً در عملیاتی کردن فرآیند تربیت کودک و به‌کارگیری شیوه‌های صحیح تربیت متناسب سنین مختلف کودک دچار مشکل می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۵۵۶۱۸
|
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج وبه نقل ازگروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید- محمدحسن فاطمی راد: دوران کودکی طلایی‌ترین، حساس‌ترین، منحصربه‌فردترین دوران رشد انسان برای تربیت صحیح است که مهم‌ترین دوران تربیتی انسان نیز محسوب می‌شود. کودکان اصلی‌ترین، گران‌قیمت‌ترین، باارزش‌ترین، مهم‌ترین و مؤثرترین سرمایه‌های هر کشور برای اجرایی شدن برنامه‌ها و رسیدن به اهداف از قبل تعیین‌شده برای آینده آن کشور به شمار می‌آیند.

اولین گام‌های تربیتی برای هر فرد در کودکی برداشته می‌شود ذهن و قلب کودک خالی و آماده عملیات تربیتی برای رسیدن به رشد و تعالی است. بهترین بستر برای فراگیر مباحث تربیتی در دوران طلایی کودکی فراهم است. والدین و مربیان تربیتی باید دانش، علم و آگاهی لازم برای تربیت کودک را کسب کرده باشند تا بتوانند در فرآیند تربیت کودک خود موفق باشند. اگر والدین و مربیان تربیتی کودک دانش و علم تربیت کودک و شیوه‌های تربیتی برای سنین مختلف رشد کودک را نداشته باشند قطعاً در عملیاتی کردن فرآیند تربیت کودک و به‌کارگیری شیوه‌های صحیح تربیت متناسب سنین مختلف کودک دچار مشکل می‌شوند.

بالا بردن سطح آگاهی والدین، تغییر نگرش‌های نادرست برخی از آنها نسبت به تربیت کودک و به روزرسانی دانش و آگاهی آنها ما را در انجام فعالیت‌های تربیتی موفق برای نسل آینده به‌عنوان مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه کشور موفق می‌کند. آماده بودن کودک برای فراگیری مباحث تربیتی ازیک‌طرف و گذاشتن سنگ بنا تربیت در این دوره و مشخص کردن پی و فونداسیون تربیت انسان در کودکی این دوران را در شرایط خاص قرار داده و شرایط ویژه و منحصربه‌فرد دوران کودکی برای تربیت آن دوره از زندگی را به طلایی‌ترین دوره برای تربیت تبدیل کرده است.

کودکان عصاره زندگی والدین، نور چشم پدر و مادر، میوه دل آنها، آرام‌بخش و زیور و برکت زندگی هستند که بانشاط خود شادابی را به زندگی هدیه می‌کنند و با قدوم نازنین خود به زندگی والدین حیات دوباره و طراوت می‌بخشند. توجه به تربیت در این دوران حساس از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین می‌باشد دوران کودکی حساس‌ترین و زیربنایی‌ترین مقطع رشد تربیتی فرد می‌باشد قسمت اعظم شخصیت هر فرد در کودکی شکل می‌گیرد سنگ بنای مباحث تربیتی از دوران کودکی بنا گذاشته می‌شود اگر والدین در پی‌ریزی، پی ساختمان تربیتی کودکان خود دقت لازم را نداشته باشند دیوارهای ساختمان تربیتی کودکان آنها تا ثریا کج می‌رود. دوران کودکی دوران طلایی تربیت است که نقش کلیدی و سازنده‌ای در جهات گیری تربیتی آینده افراد دارد کشور ایران، کشوری است اسلامی که کمتر خانواده‌ای می‌توان یافت که باتربیت دینی فرزندان و اعضای خانواده خودسر و کار نداشته باشد. اهمیت و ضرورت تربیت انسان برای همه آشکار است. هیچ مکتب و گروهی این ضرورت و اهمیت را در دوران کودکی انکار نمی‌کند و معمولاً اختلافات بیشتر در اهداف و روش‌های تربیت است. همه مکاتب و گروه‌ها به تربیت انسان در کودکی معتقدند و اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل هستند.

ما معتقدیم دوران کودکی دوران طلایی تربیت انسان است قلب و ذهن کودک آماده فراگیری، الگوبرداری و تقلید است قلب او مانند زمین خالی و مستعد برای کشت محصول است این زمین مستعد رویش محصول است ("انما قلب الحدث کالارض الخالیه..." نهج‌البلاغه نامه ۳۱) قلب کودک همانند زمینی است که آماده کشت محصول است و هنوز بذری در آن کاشته نشده است بنابراین زمین آمادگی کامل برای محصول دهی را دارد هر بذری که در آن کاشته شود قطعاً رشد می‌کند و ثمر می‌دهد. والدین مسئول کاشت بذر سالم در قلب پاک و آماده پرورش کودک خود هستند اگر خوبی بکارند خوبی درو می‌کنند اگر بدی و شر بکارند شر درو می‌کنند بنابراین والدین هم می‌توانند مهر، محبت، صفا، صمیمیت، راستی، صداقت، گذشت، اخلاص، امانت، وفای به عهد بکارند و هم می‌توانند بذر نفاق، دروغ، خیانت، ریا، خباثت و... بکارند بذر خوب، میوه و ثمره خوب و سالم می‌دهد و بذر نامرغوب، میوه و ثمره بی‌کیفیت و مسموم می‌دهد. والدین مسئول اصلی تربیت کودکان خود هستند و همانند یک باغبان باید از گل‌های خود (کودکان) در گلستان زندگی خود (خانواده) محافظت کنند و در تربیت آنان کوشا باشند و مراقب بذرهای تربیتی که در قلب کودکان خود می‌کارند، باشند؛ چراکه بذر هر چه مرغوب‌تر باشد محصول سالم‌تر و مرغوب‌تر تحویل می‌دهد ازآنجای که کودکان در این مرحله رشد خود اکثر مسائل زندگی خود را از طریق تقلید از الگوهای خود تقلید می‌کنند اکثر بذرهای تربیتی توسط خود والدین در قلب مستعد رویش کودک کاشته می‌شود کودکان در اوایل زندگی اغلب رفتارها را از والدین خود تقلید می‌کنند در حقیقت الگوی اصلی آنان والدین هستند هر چه سن کودک بالاتر می‌رود میزان اثرپذیری، تقلید و الگوبرداری او کمتر می‌شود بنابراین از این ویژگی مهم و شاخص این دوران زندگی کودک به‌راحتی می‌توان در امر تربیت او استفاده کرد.

ارسال نظرات