خبرهای داغ:
با حضور مسئولان قضایی استان، معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری، مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان البرز نخستین مرکز ویژه امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در بین دادگستری شهرستان های کشور در شهرستان البرز افتتاح شد.
کد خبر: ۹۱۵۵۷۹۸
|
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، ابوالفضل محبی در آیین افتتاح این مرکز گفت: با یادآوری و لحاظ آموزه های مذهب شریف و فقه پویای امامیه و همچنین با تدقیق در یافته های بین المللی و در نهایت اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران به ویژه قانون اساسی، قوانین توسعه و قانون پیشگیری از وقوع جرم و با توجه به این نکته که پیشگیری یک امر فرابخشی و محتاج همراهی عملیاتی دستگاه های مرتبط می باشد، دادگستری شهرستان البرز تصمیم به ایجاد این مرکز گرفت که امروز در ساختمانی مجزا و فضای اداری مناسب و با عرصه حدودا یک هکتار تخصیص، تجهیز و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
رییس دادگستری شهرستان البرز افزود: مهمترین اهداف این مرکز گسترش "داوری تحت نظارت" در حوزه های صنعت، املاک و خودرو، ارتقاء مهارت های ارتباطی شهروندان با هدف کاهش منازعات در محیط جامعه و کاهش طلاق در محیط خانواده با شعار "بیایید با هم خوب حرف بزنیم"، ارتقای مهارت همسرگزینی و همسر داری، آموزش شهروندان در چگونگی تنظیم قرارداد ها، انجام فعالیت های پژوهشی از طریق انعقاد تفاهم نامه با مراکز دانشگاهی در خصوص تحلیل ریشه آسیب های اجتماعی، شناسایی موارد بسیار خاص مانند خودکشی و... از طریق میز ارجاع، تجمیع امورات پیشگیری، تحلیل آسیب های عمده اجتماعی شهرستان از طریق میز تحلیل، گسترش فرهنگ مذاکره بین شرکت ها، گسترش تعامل و نقش سازنده دستگاه های اجرایی در امر پیشگیری، تمرکز در برنامه های آموزشی ویژه قرار های جایگزین حبس و مدیریت متمرکز تدابیر غیر حبسی و حمایت از حقوق زنان، کودکان و معلولان است.
وی افزود: در تشکیل این مرکز 15 نهاد نقش موثر داشتند که 7 نهاد و سازمان از جمله فرمانداری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، اداره بهزیستی، اداره بهداشت و درمان، بسیج و سپاه پاسداران و مراکز دانشگاهی با دادگستری همکاری مستمر دارند و کارشناسان مربوطه بر اساس ابلاغ رسمی صادر شده طی جدول زمان بندی در این مرکز حضور دارند.
محبی در ادامه با بیان اینکه "داوری تحت نظارت " نسخه شفابخش توسعه داوری و کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری است، بیان داشت: شعب ویژه داوری متشکل از سه عضو (یک نفر معتمد، یک نفرحقوقدان، یک نفر متخصص و کارشناس) به عنوان شیوه‌های جایگزین حل اختلاف و نظارت بر این امر در حوزه املاک، خودرو و صنعت که با انتخاب طرفین تعیین می‌گردد و عمده‌ترین مزایای آن هزینه کم، سرعت و افزایش انعطاف‌پذیری و رسیدگی موضوع از جانب متخصص می‌باشد.
این مقام قضایی استان با بیان اینکه هم اکنون 6 شعبه داوری (2 شعبه املاک، 2 شعبه خودرو، 2 شعبه صنعت) در این مرکز فعال است، گفت: در بخش داوری فرم تیپ قراردادهای املاک و خودرو شهرستان را به گونه ای که شرط داوری در آن باشد اصلاح و در اختیار مشاورین املاک و خودرو قرارگرفته است و نظارت آماری بر بنگاه های صورت می گیرد تا بنگاه هایی که موجب افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضایی می شوند شناسایی شده تا در صورت عدم آگاهی، آموزش های لازم داده و در صورت تخلف برخورد قانونی با آنان شود.
ابوالفضل محبی اظهار داشت: همچنین در این مرکز میز ارجاع فعال است که از اهمیت بالایی برخوردار است که گروهی متشکل از کارشناسان نهاد های همکار و دادگستری با برگزاری جلسه هفتگی به بررسی موضوعات حاد و مهم از جمله خودکشی، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، قتل و... که ممکن است منجر به ضرر حیثیتی شهروندان شود را مطرح و به صورت فوری تقسیم کار واقدام لازم صورت می‌گیرد.
رییس دادگستری شهرستان البرز یکی دیگر از بخش مهم این مرکز را میز تحلیل برشمرد و افزود: در این بخش کارشناسان نهاد های فعال، آسیب های اجتماعی را شناسایی و تحلیل نموده تا نتایج آماری به دست آمده در موضوعات مختلف را در شورای پیشگیری که با حضور روسای ادارات برگزار می شود مطرح و مورد بررسی قرار دهند تا تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد.
وی در تشریح بخش های مختلف این مرکز گفت: اتاق مذاکره پیش از داوری (Bargaining) در این مرکز فعال است که با توجه به یافته های عدالت ترمیمی، یکی از شیوه های ADR (جایگزین حل اختلاف) و یا حتی قبل از آن در مرحله تعیین ریسک، مذاکره تحت نظارت ثالث بین طرفین تنازع می باشد.
این مقام مسئول به فعالیت مرکز مهر خانواده اشاره کرد و افزود: تأسیس مرکز مهر خانواده در راستای حمایت از نهاد خانواده و مرتبط با ملاقات فرزندان و مشاوره والدین برای کاهش آسیب‌های موجود و بدیهی است این امر موجب کاهش تنش در خانواده‌ها و امکان بازگشت مجدد والدین و بهبود وضعیت کودکان خواهد شد و ضمن اختصاص اتاق ویژه جهت این امر، بازیگاه کودک نیز در محوطه این مرکز قرار گرفته است.
محبی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش مشاوره خانواده این مرکز نسبت به ارائه خدمات مشاوره در حوزه‌های خانواده به صورت عمومی و اختصاصی باهمکاری ادارات فعال و در راستای ارتقاء دانش و مهارت‌های شخصی در مشاوره‌های فردی و افزایش دانش و مهارت‌های جمعی در مشاوره‌های گروهی به منظور پیشگیری از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی و از این منظر که هزینه پیشگیری از بسیاری از اختلالات و وضعیت‌های دشوار با تکیه بر خدمات مشاوره پیشگیرانه به مراتب کمتر و ارزان‌تراز درمان‌های پر هزینه و زمان‌بر می‌باشد، اقدام می نماید.
وی افزود: در این مرکز بخش های دیگری همچون مدیریت، توانمندسازی و پژوهش نیز فعال هستند که بر اساس وظایف تعیین شده اقدامات متعددی را پیگیری و دنبال می نمایند.
رییس دادگستری شهرستان البرز احداث این مرکز را با هدف خدمت رسانی به مردم و کاهش معضلات متعدد اجتماعی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تعامل و همکاری سازنده میان دستگاه ها در جهت گره گشایی از مشکلات مردم گام برداریم و در این مرکز به نتایج مطلوبی همچون گسترش فرهنگ داوری، کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی، کاهش طلاق و خودکشی، افزایش مهارت های ارتباطی به ویژه مهارت گفتگو، کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط با مرکز مهر، ارتقاء مولفه های طرح قاضی مدرسه و نماد، آسیب شناسی و شناخت آسیب های بومی، توسعه عدالت ترمیمی مبتنی بر مذاکره تحت نظارت و کاهش ایجاد پرونده بین شرکت های تولیدی، ایجاد نهاد قاضی پیشگیری و مدیریت متمرکز جایگزین های حبس دست یابیم.
ابوالفضل محبی در پایان گفت: این مرکز در یکی از مناطق آسیب پذیر شهرستان البرز احداث شده است که مجموعا 54 نفر مشغول فعالیت ثمربخش هستند که 18 نفر مربوط به ادارات بر اساس جدول زمان بندی شده، 21 نفر مربوط به نهاد های عمومی و 15 نفر مجموع اعضاء شعب داوری هستند که با این مرکز همکاری دارند و کلیه خدمات ارائه شده به جز داوری که بر اساس آیین نامه تعرفه های داوری می باشد، رایگان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها