یک اقتصاد دان بسیجی تأکید کرد:

لزوم نظارت قوی بر مکانیسم خصوصی سازی / شفاف سازی اطلاعات واگذاری ها لازمه خصوصی سازی کارآمد است

عضو شورای مرکزی بسیج اساتید گفت: قرار بود ریل گذاری جدیدی در اقتصاد کشور با خصوصی سازی انجام شود که متأسفانه به مطالبات مقام معظم رهبری در امر خصوصی سازی توجه نشد و این موضوع به انحراف رفت.
کد خبر: ۹۱۵۵۸۳۸
|
۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

کیومرث وجدانی اقتصاد دان نخبه بسیجی و عضو شورای مرکزی بسیج اساتید در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهمی که رد سفر رئیس قوه قضائیه به اراک مطرح شد بحث خصوصی سازی ناکارآمد بود گفت: متأسفانه صنعت و کشاورزی استان مرکزی و به خصوص شهر اراک ضربه های بزرگی از خصوصی سازی های ناکارآمد خورده است و به تعبیر مقام معظم رهبری از کارخانه ها و ظرفیت آنها برای غیر از آن سوء استفاده می کنند.

این اقتصاد دان بسیجی با تأکید بر اینکه قرار بود ریل گذاری جدیدی در اقتصاد کشور با خصوصی سازی انجام شود افزود: آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری در ابلاغیه سال 84 مبنی بر خصوصی سازی بود آزاد شدن دولت از فعالیتهای اقتصادی غیرضرور و باز شدن راه برای حضور حقیقی سرمایه‌گذار در عرصه‌ی اقتصاد کشور بود که متأسفانه این هدف از ریل اصلی خود خارج شده است.

وجدانی در خصوص روند ناکارآمدی خصوصی سازی بیان داشت: حجم عظیمی از سهام شرکتهای دولتی مشمول واگذاری بجای آنکه به سمت بخش خصوصی کارآمد هدایت شود، به سمت سازمانها ونهادهای طلبکار از دولت یا شبه دولتی ها منتقل شده است.

عضو شورای مرکزی بسیج اساتید در خصوص دلیل مهم این ناکارآمدی عنوان کرد: این وضعیت ناشی از نبود استراتژی مشخص در باب خصوصی‌سازی است که متأسفانه به آن توجه نشده است.

وجدانی هدایت شدن خصوصی سازی به سمت عرضه را از دیگر عوامل این ناکارآمدی دانست و افزود: متأسفانه اهداف جانب تقاضا از جمله در نظر گرفتن بهبود کارآیی شرکت ها مورد بی مهری قرار گرفت که نتیجه این بی مهری جایگزین شدن بخش عمومی غیردولتی و سایرطلبکاران توانمند دولت در جانب تقاضای واگذاری ها بود.

وی با بیان اینکه تضمین فضای مناسب کسب و کار برای بخش خصوصی و شفاف سازی اطلاعات  و مقررات در واگذاری‌ها از مهمترین پیش نیازهای خصوصی‌سازی در کشور مطرح هستند تصریح کرد: همچنین ایجاد سیستم نظارتی قوی بر مکانیسم خصوصی‌سازی و نظارت مستمر بر واگذاری ها و ادامه فعالیت ها می تواند بر این وضعیت درمانی موثر باشد.

این اقتصاد دان بسیجی در خصوص سفر ریاست محترم قوه قضائیه و هیئت همراه به استان مرکزی خاطر نشان کرد: انتصاب آیت الله رئیسی بر این مجموعه نظارتی امیدی گسترده برای اجرای عدالت در جامعه ایجاد کرده و امیدواریم این سفر دستاوردهای ارزشمندی برای مردم شهید پرور استان مرکزی و به خصوص شهر اراک باشد و تصمیمات صنایع مرکزی این شهر را از وضعیت بحرانی نجات دهد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار