خبرهای داغ:
مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

بیش از 24 درصد مردم استان دچار بیماری های قلبی با عاملیت فشارخون بالا هستند

فرخزاد گفت: مهم‌ترین عامل بروز مشکلات قلبی و عروقی فشار خون بالا است که شیوع آن در قزوین 24.6 درصد است.
کد خبر: ۹۱۵۶۲۲۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین و ناظر دانشگاهی اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیماریهای غیرواگیر در حال حاضر، الگوی غالب بیماریها در جهان است. آنچه امرز جزو هدف سازمانهای جهانی بهداشت است، شناسایی و درمان بیماران قلبی عروقی، دیابت و سرطان است که با کاهش مصرف دخانیات، پرهیز از مصرف الکل، ورزش و رژیم غذایی مناسب، قابل درمان است.

وی گفت: بیماریهای قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان و کشور ما می باشد و سال گذشته، حدود 97 هزار مرگ در کشور با عاملیت فشار خون به ثبت رسیده است.

مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: متأسفانه استان قزوین در مقایسه با آمار 11 درصدی کشور با 13 درصد مصرف سیگار رتبه سوم و همچنین در مقایسه با آمار 14 درصدی کشور با 21 درصد مصرف قلیان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

این مسئول آمار مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی را در قزوین در سال گذشته 2250 مورد عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین عامل بروز مشکلات قلبی و عروقی فشار خون بالا است که شیوع آن در قزوین 24.6 درصد است در حالی که نیمی از افراد دارای فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند.

وی افزود: مقدار مناسب مصرف نمک برای هر فرد روزانه زیر 5 گرم است در حالی که تنها 11 درصد مردم به این امر واقف بوده و آن را در زندگی عملی می کنند.

مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: فشار خون طبیعی در حد 120 روی 80 و فشار خون بالا 140 روی 90 است و یکی از اهداف برنامه‌های ملی کنترل فشار خون، کاهش 25 فشار خون تا سال 2025 است.

دکتر فرخزاد گفت: 59 درصد افراد دارای فشار طبیعی، 11.6 درصد فشار بالا و 27 درصد در مرحله پیش فشار بودند که این تعداد افراد باید بتوانند فشار خود را کاهش دهند.

وی افزود: تا پایان طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در پانزده تیرماه سالجاری، 528 هزار و 844 نفر از افراد بالای سی سال در سامانه سیب ثبت شدند و حدود 84 درصد استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها