خبرهای داغ:
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:

مسجد محوری؛ ضرورتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران با تاکید بر این که مسجد محوری، ضرورتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی است، تصریح کرد: شبکه سازی و تولید محتوای موثر، لازمه توفیق در فعالیت های فرهنگی از جمله در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.
کد خبر: ۹۱۵۷۱۲۴
|
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، دکتر شهلا باقری  با تاکید بر این که شرایط امروز جامعه می طلبد که ما در انجام فعالیت های فرهنگی به دنبال جدیت در اجرای برنامه ها و به خصوص اثربخشی آن ها بر مخاطبان باشیم، اظهار داشت: در روزها و هفته های اخیر ، بحث های گسترده ای در سطح جامعه در رابطه با مساله عفاف و حجاب و راهکارهای عملی کردن آن ها وجود داشته و به نظر بنده مهم این است که طرح این مباحث به شکل موسمی و صرفاً مناسبتی نباشد یعنی فراتر از این که روزی مثل بیست و یکم تیرماه به عنوان روز عفاف و حجاب نامیده شده، این قبیل امور مهم و کلیدی در طول سال مورد توجه و بحث و بررسی باشد.

لزوم پرهیز از رویکرد صرفاً مقطعی و احساسی

وی افزود: اگر نگاه ما به این مسایل و به طور کلی مسایل اجتماعی و فرهنگی، مناسبتی و مقطعی باشد، طبعاً تاثیر این نگاه نیز به همین میزان خواهد بود و حال آن که فراتر از رویکردهای مقطعی و گاه احساسی باید به شکل عمیق تر و مستمرتر ، مباحث را مورد توجه قرار داد تا به تدریج به خروجی مطلوب نزدیک و نزدیک تر شویم.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران همچنین گفت: از سویی باید توجه داشت که کار فرهنگی یک امر مستمر است به نوعی که مشابه فعالیت کشاورزی شامل مراحل کاشت و داشت و برداشت می شود و لذا برای تحقق ثمره فرهنگی و محصول لازم در این باره نباید انتظار داشت که به صرف یک بخشنامه به نتیجه رسید و حال آن که متاسفانه عموماً فعالیت های ما در این باره حداقلی و مقطعی و واکنشی است.

ضرورت تقسیم کار میان نهادها و بهره گیری از ظرفیت مردمی

وی بیان داشت: برای مسایل فرهنگی از جمله ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیاز است که یک تقسیم کار درست میان نهادها و ارگان ها صورت گرفته و به ویژه از ظرفیت مردم و گروه های مردمی در این باره به شکل صحیح استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه مدیران و مسئولان فرهنگی ما گاه به این نکته کلیدی بی توجه و یا کم توجه هستند و بعضاً نیز الزامات تقسیم کار را به درستی به منصه ظهور و بروز نمی رسانند و حال آن که اگر انعطاف پذیری لازم بر اساس همان اصل تقسیم کار وجود داشته باشد، نتایج بهتری رخ خواهد داد.

بازشناسی نیازهای نوین فرهنگی جامعه

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم بازشناسی نیازهای نوین فرهنگی جامعه به خصوص در مقطع حساس کنونی تأکید کرد و گفت: پس از رصد و شناسایی این قبیل نیازها و برنامه ریزی درباره آن ها ، لازم است که کارهای خودجوش فرهنگی که در قالب خشک فعالیت های رسمی و دولتی نمی گنجد، مورد توجه جدی قرار گیرد و به خصوص ما در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی از ظرفیت مساجد در محلات استفاده کنیم.

وی افزود: مسجد از آن جا که محل عبادت و مکان مقدس و مورد توجه مردم است، حائز اهمیت فراوان است و در زمانه فعلی به ویژه باید محور فعالیت های فرهنگی و تصمیم گیری ها در سطح محلات باشد، چه آن که با توجه به اشرافی که اهالی مسجد و از جمله معتمدین و امام جماعت به محلات دارند در این زمینه چنانچه با دغدغه و برنامه کار کنند می توانند به کاهش آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی، کمک شایان توجه نمایند.

لزوم مسجد محوری در مقابله با آسیب های اجتماعی

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی همچنین خاطرنشان کرد: آن چه مهم است این که ما از ظرفیت ائمه جماعات و هیئت امنا و نیز جوانان فعال و دغدغه مند در مساجد که دارای خلاقیت هم هستند به درستی استفاده کنیم و حتی چقدر خوب و لازم است که ما در این باره در هر مسجدی به ویژه مساجد شاخص ، اتاق فکر داشته باشیم و افراد حاضر در آن طیف قابل توجهی از پیشکسوتان و جوانان خوش فکر را شامل شود.

وی گفت: در مساجد باید به جوان ها بها داد، چرا که واقعاً قدرت عمل و خلاقیت جوان ها می تواند چاره ساز در بسیاری از بخش ها و عرصه ها باشد که این مساله البته احتیاج به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

از ظرفیت و توان زنان و دختران استفاده کنیم

باقری همچنین بر ضرورت بهره گیری هر چه  بیشتر از ظرفیت و توان زنان و دختران جامعه به منظور فعالیت های فرهنگی اثربخش و مُداوم تاکید کرد و بیان داشت: گاهی اوقات ما از ظرفیت 50 درصدی بانوان به خوبی استفاده نمی کنیم به ویژه در زمینه ایده و تفکر و اندیشه که اگر این مشارکت وجود داشته باشد، تحولات خوبی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال در همین بحث عفاف و حجاب، اگر این مشارکت محقق شود، برکاتش را مشاهده خواهیم کرد ، ضمن آن که در موضوعات دیگری همچون اقتصاد مقاومتی ما آن طور که باید و شاید از این ظرفیت در اجرای برنامه ها بهره برداری لازم را انجام نداده ایم.

فعالیت های هنری و رسانه ای برای ترویج عفاف و حجاب

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت پرداختن به فعالیت رسانه ای و هنری به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: باید زیرساخت های مسایل فرهنگی را درست کنیم و در این باره از ظرفیت هنر و رسانه به شکل مطلوبی استفاده نماییم.

وی با بیان این که رسانه های ما باید در زمینه تقویت حیا و عفت در جامعه تلاش کنند، افزود: ما احادیثی داریم مبنی بر این که اگر حیا نباشد، ایمان هم نیست و این مساله می رساند که عفاف محافظ حیاست که ثمره نمادینش حجاب است که این ها مثل لایه لایه به یک هسته مرکزی وصل هستند و لذا بدحجابی و بدپوششی ریشه در کمرنگ شدن و تضعیف حیا دارد و اتفاقاً دشمن هم فهمیده که اگر حیا را از بین ببرد به هدفش دست یافته است.

باید در فضای مجازی، منسجم و شبکه ای عمل کنیم

باقری ابراز داشت: در حال حاضر ما باید از ظرفیت عظیم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت منسجم و هدفمند و با محوریت افراد خوش فکر و انقلابی و دغدغه مند استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات و آسیب های موجود میان بچه مذهبی ها ، ارتباطات ضعیف میان آن هاست و این که به درستی از ظرفیت های همدیگر بهره برداری نمی کنند و حال آن که ما باید بتوانیم به شکل شبکه ای و منسجم عمل کنیم تا اثرات و خروجی هایش را در میان مدت و درازمدت به عینه ببینیم.

وی گفت: از آن سو، جریان مقابل ، هدفمند و تشکلی و مسنجم عمل می کند و از همه ابزارها برای تضعیف باورها و اعتقادات ما بهره می گیرد.

تولید محتوای اثربخش؛ لازمه فعالیت فرهنگی مسنجم

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران همچنین با اشاره به این که خروجی شبکه سازی و ارتباط منسجم ، زمینه سازی برای تولید محتوای مؤثر و جریان ساز است، خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی نباید به ظرفیت رسانه های رسمی مثل صدا و سیما اکتفا کرد هر چند که آن هم متاسفانه در برخی قسمت ها چرخه معیوبی دارد بلکه ما باید از همه ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای البته به شیوه مطلوب و هوشمند استفاده کنیم.

وی بیان داشت: ما در عرصه فعالیت فرهنگی همچون دیگر عرصه ها باید فرمایش امیرالمومنین(ع) را نصب العین خود قرار دهیم که فرمودند: " اوصیکما بتقوی الله و نظم امرکم" اگر حقیقتاً این نظم و تقوا در عرصه های فردی و اجتماعی محقق شود، گشایش های بسیاری را در زمینه هایی مشاهده می کنیم که به ظاهر انجام آن ها امکان ناپذیر است.

 

حوزه نیوز

ارسال نظرات
آخرین اخبار