فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از انعقاد قرارداد برای احداث محور خرم آباد-معمولان-پلدختر خبر و ادامه داد: قطعه نخست این محور تبدیل به قرارداد شده و طی چند روز گذشته به مجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء ابلاغ شد.
کد خبر: ۹۱۵۷۵۰۵
|
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، سعید محمد امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه خاتم در سیلاب اخیر این استان اظهار کرد: قرارگاه خاتم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتخار این را داشت که در سیلاب لرستان حدود 929 دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات را به همراه هزار و 800 نیروی انسانی به مناطق سیل زده استان بفرستد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین 180 میلیارد ریال از منابع قرارگاه در استان هزینه شد، ضمن اینکه در خصوص زیرساخت‌‌های مهندسی و بازسازی جاده‌ای به ویژه در معمولان و پلدختر، پل‌های اتصالی بین لرستان و ایلام و همچنین امدادرسانی و نجات اقدامات خوبی از سوی سپاه پاسداران انجام گرفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از انعقاد قرارداد برای احداث محور خرم آباد-معمولان-پلدختر خبر و ادامه داد: قطعه نخست این محور تبدیل به قرارداد شده و طی چند روز گذشته به مجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء ابلاغ شد.

محمد اظهار داشت: تبدیل این محور به جاده‌ای امن و پایدار که در سیلاب‌ها دچار مشکل نشود یکی از درخواست‌های مردم استان است.

وی با بیان اینکه طی 2 هفته آینده مراسم کلنگ‌زنی این محور به صورت رسمی انجام می‌شود، افزود: با این وجود از همین امروز نیروهای قرارگاه شروع به کار خواهند کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیان داشت: این قرارگاه در لرستان 2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا دارد که شامل 8 قراردارد جاری است، ضمن اینکه 19 قرارداد نیز تاکنون توسط قرارگاه خاتم تکمیل و تحویل استان داده شده است.

محمد با اشاره به اشتغال‌زایی هشت قرارداد جاری قرارگاه برای هزار و 500 لرستانی گفت: از 2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه، قرارگاه خاتم 565 میلیارد تومان مطالبات از استان دارد که این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش‌ها برای فعال نگه‌داشتن پروژه‌ها در استان انجام می‌شود، تصریح کرد: پروژه آزادراه خرم‌آباد-بروجرد-اراک 134 کیلومتر دارد که قطعات 2، 3 و 4 آن تا ابتدای سال آینده افتتاح شده و 66 کیلومتر از مسیر زیر بار ترافیک خواهد رفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: طولانی‌ترین تونل‌های آزادراهی کشور به طول 3 هزار و 100 متر در این محور قرار گرفته که همگی تکمیل شده‌اند.

محمد به وجود مشکل معارضین در قطعه نخست این آزادراه اشاره کرد و افزود: شایسته است با مساعدت‌های مدیران استانی این مشکل نیز مرتفع شود.

وی از صرف هزار میلیارد تومان هزینه در ساخت آزادراه خرم‌آباد-بروجرد-اراک خبر داد و گفت: این پروژه مشارکتی است، به‌گونه‌ای که 40 درصد سهم قرارگاه و 60 درصد نیز سهم وزارت راه بوده که تاکنون در مجموع هزار میلیارد تومان هزینه آزادراه شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خاطرنشان کرد: آزادراه خرم‌آباد-بروجرد-اراک برای تکمیل 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بایستی به همین نسبت فراهم شود.

محمد با اشاره به فعالیت 270 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و سه دستگاه کارخانه آسفالت در آزادراه خرم‌آباد-بروجرد-اراک افزود: روز گذشته 2 هزار و 150 تن آسفالت در محور ریخته شد.

وی با بیان اینکه روزانه نیاز به 60 هزار لیتر سوخت برای فعالیت در آزادراه داریم، بیان داشت: این در حالی است که تا سه روز آینده سوختی به قرارگاه تحویل داده نمی‌شود و این موضوع مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، بنابراین نیازمند مساعدت همکاران در پالایشگاه است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادهای مطرح شده استفاده از املاک و یک درصد ارزش افزوده در پروژه‌های توسعه بیمارستان‌ها برای پروژه‌های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی است، گفت: این پروژه اکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما با توجه به وضعیت استان پیشنهاد ما استفاده از یک درصد ارزش افزوده برای این بیمارستان است تا توسعه پیدا کند.

محمد افزود: پروژه راه‌آهن نیز با توجه به کارهای انجام شده در آن مانند احداث پل‌های بزرگ حیف است که در حال حاضر به حال خود رها شده، آدم شرمنده می‌شود که ستون‌ها و پایه‌ها بالا رفته و کار تعطیل شود.

وی ادامه داد: طبق اظهار نظر معاون وزارت راه و شهرسازی این طرح به طرح‌های انتفاعی برده شده و امکان استفاده از اوراق وجود دارد اما این مستلزم تخصیص اوراق خوب است، زیرا مبلغش بالا است؛ بنابراین باید اعداد و ارقام دراین دیده شود تا پروژه را فعال سازی کنیم، البته مشکلات دیگری نیز مانند ضعیف بودن قرارداد وجود دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تاکید کرد: موضوع راه‌آهن را با وزارت راه و شهرسازی پیگیری کردیم و قول‌هایی را مطرح کرده‌اند.

محمد به پروژه فرودگاه نیز اشاره کرد و گفت: موضوع فرودگاه، پاویون و 3500 سطوح پروازی است که عمده کار انجام شده اما به دلیل مطالبات 30 میلیارد تومانی قفل شده که این نیز قابل تحویل و تکمیل است.

وی در مورد پروژه‌های حوزه آب نیز توضیح داد: پروژه‌هایی مانند سد تنگ معشوره که به دلیل عدم تخصیص آب باعث متوقف شده است؛ قرارگاه 33 میلیارد تومان از این پروژه طلب دارد، ضمن اینکه سد تاج امیر نیز با 37 میلیارد تومان به دلیل تخصیص آب تعطیل است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خانم الانبیاء به پروژه سد بختیاری نیز اشاره و بیان کرد: قرارداد این پروژه از محل فاینانس با چین منعقد شده و محکم پای کار است اما باید در اولویت بسته یک به یک چین قرار گیرد.

محمد تاکید کرد: تکمیل سدها در سیلاب آینده کمک خواهد کرد و در صورت وجود این سدها سیلاب فروردین ماه کنترل می‌شد، با رویکرد جدید وزارت نیرو تکمیل سدها امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه سد ایوشان نیز هزینه اندکی دارد و ظرف یک دوماه آینده تکمیل می‌شود، افزود: خط انتقال آب خرم‌آباد نیز تکمیل شده و آب در داخل لوله جریان دارد تنها موضوع  درجریان مخزن 5 هزار مترمکعبی باقی مانده که درصورت تامین منابع انجام می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به مطالبات بالای قرارگاه ، عنوان کرد: قرارگاه حدود 33 هزار میلیارد تومان طلب دارد یعنی نصف بودجه عمرانی کشور و همین موضوع باعث شده دستمان بسته نشود وگرنه از هر مسیری برای فعال‌سازی پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

محمد گریزی نیز به موضوع تهاتر زد و تصریح کرد: موضوع تهاتر با وجود قانون و مقررات کشور قابل انجام نیست و نیاز است دیدگاه تغییر پیدا کند.

وی تاکید کرد: استفاده از سایر ظرفیت‌های قانون بودجه از جمله دیون دولتی مانند بیمه و مالیات نیز از دیگر اقدامات است؛ یعنی اگر امروز بتوانیم دیون دولتی را تهاتر کنیم پروژه‌ها فعال می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پایان تاکید کرد: قرارگاه در شرایط فعلی و با توجه کاهش درآمدهای کشور به دنبال استفاده از روش‌هایی مانند ملک، اوراق تسویه خزانه، اوراق مشارکت برای فعال‌سازی پروژه‌ها است ولو اینکه متحمل ضرر هم بشود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات