رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی نخستین قطب ذخایر شناخته شده تیتانیوم در کشور است.
کد خبر: ۹۱۵۷۵۴۱
|
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، ناصر حضرتی‌پر در سومین جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد با اشاره به چشم‌انداز توسعه آذربایجان‌غربی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی باید تا سال 1404 استانی با برتری راهبردی برای هم‌پیوندی اقتصاد ملی با اقتصاد منطقه‌ای و جهانی باشد.

وی تصریح کرد: همچنین فضایی تجهیزشده با زیرساخت‌های لازم در میان‌مدت، برای نیل به اهداف توسعه در افق چشم‌انداز و ایفای نقش برتر در کریدور شرقی-غربی  در استان پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آ ذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌غربی باید در بلندمدت به جامعه‌ای با سطح درآمد سرانه بالا رسیده و از صنایع و فناوری برتر و ارزش‌افزوده بالا برخوردار شود گفت: علاوه بر آن، باید به جامعه‌ای بهره‌مند از حداکثر منافع اقتصادی، منابع تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر از جمله دریاچه ارومیه با ملاحظات زیست محیطی رسیده و نیز استانی برخوردار از نیروی انسانی توسعه یافته با توانایی تخصصی بالا باشد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های صنعت و معدن استان بیان کرد: آذربایجان‌غربی تولیدکننده عمده کنستانتره سیب و انگور در کشور بوده و صنایع عمده استان در مقیاس بزرگ، سیمان، نساجی، پتروشیمی، تراکتورسازی و پلی متال است.

حضرتی‌پر افزود: از سوی دیگر آذربایجان‌غربی نخستین قطب ذخایر شناخته شده تیتانیوم در کشور، مقام سوم از نظر تنوع ماده معدنی در سطح کشور و یکی از سه قطب طلا با داشتن میزان ذخایر طلای شناسایی شده کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اصلی‌ترین مسائل توسعه‌ای استان اظهار کرد: بحران خشکی دریاچه ارومیه به عنوان یک تهدید بسیار مهم فرامنطقه‌ای بوده و تبعات خطرناک آن مانند تنش آبی، بیابانی شدن منطقه و تهدید اراضی پیرامونی، توسعه بادهای نمکی، شیوع امراض تنفسی و پوستی و نیز تعطیلی و در مخاطره افتادن مشاغل مرتبط، استان را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی گفت: همچنین عدم بهره‌گیری از موقعیت منحصر به فرد استان در همجواری با سه کشور و ضعف در زیرساخت‌های اساسی توسعه استان به ویژه در حوزه‌های راه، حمل و نقل زمینی و ریلی، بهداشت و سلامت و آموزش به دلیل عدم ناکافی بودن سرمایه گذاری‌های بخش عمومی و بخش خصوصی برای حضور در استان، از سایر چالش‌های پیش‌رو محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات