خبرهای داغ:
آخرین وضعیت بازسازی واحد‌های مسکونی خوزستان
خوزستان؛ استانی که سالیان سال است متحمل آسیب‌های جدی در بخش‌های گوناگون شده و هر بار ارگان و مسئولی خاص، وعده حل مشکلات آنان را می‌دهد؛اما در عمل هیچ اقدامی برای این مردم مظلوم انجام نمی‌دهد.
کد خبر: ۹۱۵۷۷۶۸
|
۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

 گروه دانشگاه خبرگزاری بسیج،  بیش از سه ماه از وقوع سیل ویرانگر در کشور می‌گذرد، سیلی که مردم خوزستان، لرستان، گلستان و مازندران را سرگردان کرد و اکثریت آنان به محل‌های استقرار اضطراری پناه بردند و خانه هایشان ویران شد.

در بازه‌ای که سیل به وقوع پیوست، اکثر مسئولان، شروع به بازدید از مناطق سیل زده کردند و طبق روال، وعده‌هایی برای تامین رفاه مردم به سیل زدگان دادند و اظهار داشتند که در کمترین بازه زمانی، خانه‌های مردم بازسازی و نوسازی می‌شوند و وام‌ها و تسهیلاتی به آنان اختصاص داده می‌شود. اما تا به حال آنطور که وعده داده شده بود، مسئولان به داد مردم چشم انتظار نرسیدند.

خالی از لطف نیست که به برخی اقدامات مسئولان در بخش ساخت واحد‌های مسکونی و بازسازی و نوسازی منازل تخریب شده در مناطق سیل زده استان خوزستان بپردازیم. استانی که سالیان سال است متحمل آسیب‌های جدی در بخش‌های گوناگون شده و هر بار ارگان و مسئولی خاص، وعده حل مشکلات آنان را می‌دهد، اما در عمل هیچ اقدامی برای این مردم مظلوم انجام نمی‌دهد. در کل امیدواریم مسئولان چاره‌ای برای حل مشکلات مردم اندیشند و با جدیت پیگیر تامین رفاه مردم سیل زده خوزستانی باشند.

طبق گفته فاضل عبیات، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل زده نیاز به مرمت و تعمیر داشتند که تا به الان حدود سه هزار واحد مسکونی تعمیر شده و هم اکنون قابل سکونت هستند و بقیه در دست تعمیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان می‌گوید: دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده بر اثر سیل در استان خوزستان نیاز به احداث مجدد دارند که اینکار در دست انجام است، اما با توجه به اینکه در این فصل در خوزستان از نظر فنی، فصل ساخت و ساز نیست روند با کندی انجام می‌شود.

سعید حاجیان، فرماندار شادگان نیز در این باره می‌گوید: در بخش مسکن ۱۰۰ درصد وعده‌های داده شده در خصوص پرداخت وام برای منازل مسکونی سیل زده که احداثی و تعمیری هستند، محقق شده و ۹۵ درصد سیل زدگانی که واحد‌های مسکونی آنان در سیلاب اخیر خسارت دیده برای دریافت وام به بانک معرفی شدند و قرارداد بستند.

حاجیان می‌افزاید: بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی سیل زده شادگان، احداثی و بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی تعمیری هستند.

//سیل وعده‌ها

این در حالی است که مسعود انصاریان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان ۱۸ خرداد در این باره اذعان می‌کند: ۱۳ هزار پرونده برای منازل تعمیری و سه هزار واحد احداثی در مناطق سیل زده تشکیل شده که به مرر برای پرداخت خسارات به بانک‌ها معرفی می‌شوند و واحد‌های تجاری روستایی خوزستان که بر اثر سیلاب آسیب دیده‌اند نیز ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی دریافت می‌کنند.

انصاریان می‌گوید: هر خانور خسارت دیده، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود ۵ درصد دریافت می‌کند و برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض خواهد بود.

انصاریان تصریح می‌کند: امکان برداشت مبالغ واریزی به همه سیل زدگانی که در قالب کمک‌های بلاعوض، معیشتی و بازسازی و تعمیر مسکن به حساب آنان واریز شده از ۱۸ خرداد فراهم شد. ایجاد اختلال در سامانه پرداختی بانک‌ها، علت اصلی دسترسی نداشتن به مبالغ واریزی است.

از سویی، نصرالله دهقانی، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان، ۲۴ تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه به فعالیت‌های این ستاد در حوزه بازسازی مناطق سیل زده اشاره می‌کند و می‌گوید: ۲۲ هزار واحد مسکونی مناطق سیل زده خوزستان تاکنون ارزیابی شده و ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تشکیل پرونده داده اند و وارد سامانه کاری ثبت واحد‌های مسکونی سیل زده شده و به بانک معرفی شده اند.

دهقانی ادامه می‌دهد: از ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، ۱۴ هزار واحد تعمیری و سه هزار و ۵۰۰ واحد، احداثی هستند. تاکنون عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد مسکونی تعمیری شروع و تا ۲۳ تیر، عملیات مرمت چهار هزار واحد مسکونی تمام شده است. همچنین از واحد‌های مسکونی احداثی در عملیات اجرایی حدود یک هزار واحد انجام شده، اما به دلیل گرمای شدید هوا کار مشکل است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان اظهار می‌کند: تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان به بانک‌ها برای بستن قرارداد و پرداخت تسهیلات معرفی شده که ۸۵ درصد کل اعتبارات است. کمک‌های بلاعوض تاکنون به مرز ۳۰ میلیارد تومان رسیده که تا ۲۳ تیر، ۲۵ میلیارد پرداخت شده و ۱۰۰ درصد اعتبارات بلاعوض واحد‌های مسکونی سیل زده خوزستان در حساب بانک است.

//سیل وعده‌ها

براین اساس، ساخت و ساز واحد‌های مسکونی تخریب شده استان خوزستان کم و بیش در حال انجام است؛ هر چند آنطور که باید به وعده‌ها عمل نشده، اما در کل امیدواریم این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد و مسئولان بیش از این به فکر مردم باشند.

وعده‌های مسئولان به مردم محدود به بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی تخریب شده نبود و در حوزه کشاورزی نیز به سیل زدگان خوزستانی وعده‌هایی داده شده بود چرا که با وقوع سیلاب، زمین‌های کشاورزی بسیاری در معرض نابودی قرار گرفت.

سیلاوی: بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت آزادگان به زیر کشت تابستانه رفت
حمید سیلاوی، سرپرست فرمانداری دشت آزادگان در این باره می‌گوید: تاکنون بیش از دو هزار پرونده بررسی پرداخت خسارت کشاورزی ناشی از سیل اخیر در این شهرستان تشکیل شده است. بیش از ۹۵۰ پرونده توسط کارگروه تخصصی بازدید و بررسی و با تایید ۸۲۰ پرونده، ۶۵۰ پرونده مورد تایید نهایی قرار گرفت و وارد سامانه سجاد و کد رهگیری دریافت شد. از این تعداد، ۲۴۰ پرونده تایید کارگروه استانی و ۱۴۰ پرونده به بانک سوسنگرد معرفی شدند.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان می‌افزاید: تمام تلاش ما تائید همه پرونده‌های کشاورزان خسارت‌دیده، اعم از زراعت، دام و طیور، شیلات و امور زیر بنایی و در نهایت معرفی به بانک به‌منظور پرداخت تسهیلات و پیگیری تسریع در پرداخت بلاعوض خسارات کشاورزی است.

سیلاوی اظهار می‌کند: در حال حاضر ۱۴۰ پرونده به بانک عامل در سوسنگرد معرفی‌شده‌اند و از کشاورزان شهرستان می‌خواهم به‌منظور جذب تسهیلات سریعاً به این شعبه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه با تخلیه آب ناشی از سیلاب، تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت آزادگان به زیر کشت تابستانه رفته است، یادآور می‌شود: از مدتی پیش روند پرداخت این خسارت‌ها آغازشده و در این زمینه به ۴۶۸ نفر کشاورز آسیب‌دیده از سیل به مبلغ ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت‌شده است.

شاخی: ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان حمیدیه از آب تخلیه شده است
همچنین، محمدامین شاخی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه ۱۲ تیر در این باره می‌گوید: در اثر سیلاب فروردین، ۱۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به زیر آب رفت که تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار آن از آب تخلیه شده است. بیش از ۹۰ کیلومتر لایروبی انبار در این منطقه صورت گرفته و ۴ موتور پمپ به مدت ۲۵ روز در منطقه خسرج مشغول به کار بودند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه اظهار می‌کند: در این اراضی کشت تابستانه صورت گرفته و برنج، حبوبات، سبزی و سیفی، کنجد و ذرت از جمله محصولاتی است که در این منطقه کشت می‌شود.

بناوند: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه ام‌الدبس در دشت آزادگان هنوز زیر آب است
از طرفی، بناوند، سرپرست آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: بر اثر سیلاب ۴۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در استان دچار آبگرفتگی شد که ۲۱۳ هزار هکتار آن مربوط به اراضی کشاورزی است. پس از کاهش جریان رودخانه ها، یکصد هزار هکتار از این اراضی به طور ثقلی تخلیه شد و امکان تخلیه ۱۱۳ هزار هکتار باقیمانده به طور طبیعی وجود نداشت.

بناوند می‌افزاید: با استفاده از شکافتن جاده‌ها و موانع، لایروبی زهکش ها، رفع انسداد زهکش‌ها و با استفاده از موتور پمپ عملیات تخلیه این اراضی آغاز شد که تاکنون قسمت اعظمی از کار انجام شده است. ۳۰۰ هکتار در بخش براویه اهواز هنوز از آب تخلیه نشده که با استفاده از از تعمیق زهکش‌ها و موتور پمپ در حال تخلیه آب از این اراضی کشاورزی هستیم. همچنین ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان شادگان به همین روش در حال تخلیه است.

//از وعده تا عمل / آخرین وضعیت بازسازی واحد‌های مسکونی خوزستان / هنوز برخی زمین‌های کشاورزی زیرآب مانده‌اند

سرپرست آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان می‌کند: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه ام‌الدبس در دشت آزادگان هنوز زیر آب است. تخلیه این اراضی به عهده سازمان آب و برق است. البته ۴ هزار هکتار از اراضی هویزه زیرآب رفته بود که یک هزار هکتار از این اراضی تخلیه شده و پس از تخلیه ثقلی آب در این منطقه با استفاده از موتور پمپ و دیگر روش ها، باقیمانده آب را تخلیه خواهیم کرد.

وی تصریح می‌کند: اعتبار هزینه شده برای تخلیه آب، تسطیح اراضی و لوله گذاری از ابتدا تاکنون ۳۱ میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود اینکه ۴۶۰ میلیارد تومان جهت خسارت محصولات به کشاورزان تخصیص یافته، برای کار‌های زیربنایی پس از سیلاب استان، اعتباری در نظر گرفته نشده است.

ناگفته نماند که دانشجویان بسیجی استان خوزستان در این بازه زمانی به تمامی قول‌هایی که به مردم دادند عمل کردند و هنوز هم با برگزاری اردوی جهادی سعی در رفع مشکلات مردم در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی دارند.

آنچه که مسلم است، مسئولان آنگونه که باید به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و امیدواریم برای حل مشکلات مردم و زنده نگه داشتن امید در دل سیل‌زدگان مظلوم خوزستان، هر چه سریعتر به وعده‌های خود عمل کنند و گره‌ای از مشکلات آنان بکاهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها