خبرهای داغ:
مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: امسال در ۶۰ هکتار از مزارع این شهرستان تریتیکاله کشت و حدود ۳۰۰ تُن نیز محصول از آن برداشت شد.
کد خبر: ۹۱۵۸۵۵۹
|
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از مهاباد، جعفر ایمانیان اظهار کرد: گیاه تریتیکاله از مخلوط گندم و نوعی جو به نام چاودار به‌وجود می‌آید که علاوه بر مصرف دام و طیور به سبب داشتن پروتئین بالا، می‌توان با مخلوط کردن با آرد گندم در پخت نان هم از آن استفاده کرد.

وی افزود: بازده این محصول نسبت به سایر غلات بیشتر است به طوری‌ که در هر هکتار بیش از پنج تُن محصول از آن برداشت می‌شود و همین امر انگیزه را برای کشت آن بین کشاورزان افزایش داده است.

ایمانیان با بیان اینکه این گیاه در زمین‌های کم بازده هم قابل کشت است، اضافه کرد: گیاه تریتیکاله در برابر کم آبی، شوری، سرمازدگی و آفت‌ها مقاوم بوده و نیاز این گیاه به کودشیمیایی نسبت به گندم کمتر است.

وی با بیان اینکه کشت این محصول در راستای جایگزین کردن کشت‌هایی با نیاز آبی بالا و صرفه‌جویی در مصرف آب به ‌ویژه در حوزه دریاچه ارومیه که کشاورزان با تنش‌های آبی در چند سال گذشته مواجه بودند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: عملکرد بالا و انجام عملیات کشت، داشت و برداشت آن همزمان با سایر غلات از جمله گندم و جو بر اهمیت آن افزوده است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: یکی از معایب کشت تریتیکاله این است که مراکز خرید و قیمت تضمینی برای آن تعریف نشده است و کشاورزان باید محصول مازاد بر نیاز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند که خرید تضمینی آن از سوی مسوولان می‌تواند کشت آن را در منطقه افزایش دهد.

این مسئول اضافه کرد: تریتیکاله اولین گیاه زراعی مصنوعی ساخت دست بشراست که والد مادری آن گندم و والد پدری آن چاودار است.دانه تریتیکاله دارای چروکیدگی و رنگ تیره است که خوراکی مطلوب برای دام و طیور است؛ میزان پروتئین لاین‌های تریتیکاله بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است که بیشتر از میزان پروتیین گندم نان بوده و دارای ارقام بهاره، زمستانه و بینابین است.

شهرستان مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است و در سال زراعی جاری، 68 هزار و 528 هزار هکتار از مزارع مهاباد به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته که 56 هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است.

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات