جدیدترین بررسی‌ها از وضعیت تراز تجاری کشورها نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا بالاترین تراز تجاری منفی میان تمام کشورهای جهان را دارد.
کد خبر: ۹۱۵۸۶۳۱
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، در جدیدترین گزارشی که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده، در سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا با ثبت تراز تجاری منفی ۴۷۸ میلیارد دلار، بالاترین تراز تجاری منفی را به خود اختصاص داده است. این عدد منفی ۲.۳ درصد از کل شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا ( GDP) به شمار می‌رود.

پس از ایالات متحده، انگلستان با منفی ۱۰۹ میلیارد دلار، هند با منفی ۶۸ میلیارد دلار و کانادا با منفی ۴۵ میلیارد دلار؛ بالاترین تراز تجاری منفی در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان کشورهایی که بالاترین تراز تجاری مثبت را داشته‌اند، آلمان رتبه نخست را به دست آورده و با ثبت رقم ۲۹۱ میلیارد دلار، بهترین عملکرد را داشته است. البته این در حالی است که تراز تجاری آلمان در سال ۲۰۱۷، ۲۹۷ میلیارد دلار بوده و از این نظر کاهشی شش میلیارد دلاری داشته است.

پس از آلمان، نوبت به ژاپن می‌رسد. این غول اقتصادی آسیا در سالی که گذشت تراز تجاری مثبت ۱۷۵ میلیارد دلار را به ثبت رسانده، هرچند در قیاس با سال قبل از آن کاهشی ۲۷ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. پس از ژاپن، روسیه با ۱۱۴، هلند با ۹۹ و کره جنوبی با ۷۵ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

در بررسی سهم مازاد تراز تجاری از تولید ناخالص داخلی کشورها، سنگاپور بهترین عملکرد را داشته است. این کشور آسیایی در سال ۲۰۱۸ میلادی، تراز تجاری مثبت ۶۵ میلیارد دلار را به ثبت رسانده که این عدد حدود ۱۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی سنگاپور به شمار می‌رود.

از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در سال گذشته، می‌توان به کاهش قابل توجه تراز تجاری مثبت چین اشاره کرد. چین در سال ۲۰۱۷، تراز تجاری مثبت ۱۹۵ میلیارد دلار را به ثبت رسانده و این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۴۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. این عدد تنها ۰.۴ درصد اقتصاد چین به شمار می‌رود.

در این گزارش وضعیت تراز تجاری ایران نیز بررسی شده است. بر این اساس ایران در سال‌۲۰۱۷ تراز تجاری مثبت ۱۶.۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸، مثبت ۱۹.۵ میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است. با این وجود تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران در سال جاری میلادی منفی خواهد شد و به عدد منفی ۱.۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات