خبرهای داغ:
مدیر حوزه های علمیه کشور، در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» گفت: زنجیره‌های تحریم آمریکا تنها به ایران محدود نمی‌شود و علیه دیگر کشورها که نظامات مشروعی دارند نیز اعمال می‌شود، اما در این زنجیره تحریم ایران ویژگی‌هایی دارد که بر خلاف منطق و صلح و حقوق بشر است.
کد خبر: ۹۱۵۸۷۱۸
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» که پیش از ظهر امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به تنوع ادیان و مذاهب در جهان، گفت: رنگین کمان ادیان و مذاهب براساس یک اصول مشترک فلسفی، حقوقی، فقهی و اخلاقی است. ما به سلسله اصول مشترک پیشینی و قبل از دینی باور داریم و مفاهیم مشترک فلسفی و عقلی را می‌پذیریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: نسبیت گرایی مطلق تتابع فرهنگ های گوناگون است و اگر آن را بپذیریم راه برای تفاهم اصولی پیدا نمی شود. ما از حقانیت اسلام دفاع می‌کنیم و از منطق آن سخن می‌گوییم اما نسبی گرایی مطلق، منطق فلسفی درستی ندارد. در نسبیت گرایی یک بار براساس پست مدرنیسم همه چیز تفسیر می‌شود و در این نگاه گفتگو یک تعارف برای مسائل زود گذر است و غیر ژرف و سطحی است، اما اگر گفتگو براساس اعتقاد به مشترکات عقلی، فلسفی و انسانی باشد، منطق آن استوار تر و ژرف تر است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: نظامات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تابع خرده فرهنگ های مختلف نیست، بلکه یک آبشخور فرهنگی مشترک دارد و این منطق فلسفی ماست، پس فلسفه مشترک انسانی ما براساس نظام حقوقی و فقهی، اخلاقی و ارزشی است. البته بشر هنوز گام های بزرگی دارد تا به این نوع گفتگوی عمیق و فلسفی برسد. ما یک گفتگوی دینی داریم که ادیان آسمانی و الهی دارای کلام و فلسفه و فقه و حقوق و اخلاق مشترک هستند و این سطح پیشرفته گفتگوی دینی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: سطح دیگر آن در مذاهب اسلامی است که می‌توان در حوزه های مشترک به صورت جامع تر تجلی پیدا کنند. این مراسم در سه سطح انسانی، دینی و مذهبی برگزار شده است و به یک امر که ریشه در حقیقت دارد، معتقدیم. این رنگین کمان دینی که در ایران وجود دارد ناشی از همین است و به نژاد و قوم و زبان محدود نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: تحریم در شرایط ظلم و ستم می‌تواند مشروع باشد، اما در قرن اخیر با تحریم هایی از سوی دشمنان رو به رو هستیم که با ابزار تحریم به ظلم و ایجاد محدودیت برای مستضعفان می پردازند. این ابزار نقطه های تاریک و نفرت انگیز دارد و نیازمندان را تحت فشار قرار داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحریم آمریکایی ها و تاثیرات منفی آن در سطح جهان گفت: تحریم آمریکایی ها تمام سطوح بین المللی را در بر گرفته و آمریکا در دنیا پایگاه‌های نظامی نامشروع دارد و به جنگ افروزی و غارت گری‌های خود ادامه می‌دهد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: زنجیره‌های تحریم آمریکا تنها به ایران محدود نمی‌شود و  علیه دیگر کشورها که نظامات مشروعی دارند نیز اعمال می‌شود، اما در این زنجیره تحریم ایران ویژگی‌هایی دارد که بر خلاف منطق و صلح و حقوق بشر است.

وی افزود: تحریم ایران به عنوان یک کل شامل ملت و دولت و مذاهب ایران است. حکومت ایران به عنوان حکومتی مشروع و قانونی همواره ضد ستیز و عاقلانه برخورد کرده است و ما همه جا مدافع منافع خود بوده‌ایم و با فتوای رهبری و منطق دینی در مقابل تروریسم در قالب دینی و مذهبی ایستاده ایم.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: ایران کشوری فرهنگی و دارای حکومتی مشروع و پیشگام در صلح و مبارزه با ظلم است، اما ما در این مبارزه نیز منطق داریم که نمونه آن مقابله با اسرائیل است که مقام معظم رهبری فرمودند که دکترین ما انتخابات آزاد در میان فلسطینی‌ها است.

امام جمعه موقت قم با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شود گفت: این تحریم‌ها بر ضد ملت ایران است و ترامپ با ادبیات سخیف خود آن را بیان می‌کند. این تحریم ها نیازهای اساسی ملت ما را هدف قرار داده است و این در شرایطی است که خودشان تعهدی را امضا کرده‌اند و جوهر آن خشک نشده است.

وی افزود: اکنون تحریم‌ها مقدسات ادیان و مذاهب، رهبری به عنوان نماد اقتدار و عزت ادیان و مذاهب و مقاومت در برابر اشغال و ترور را هدف قرار داده است اما این تلاش‌ها به شکست می‌انجامد.

 

آیت الله اعرافی اظهار داشت: مقام معظم رهبری ویژگی‌های خاصی دارند از جمله؛ احاطه بر حوزه‌های علمی، هنری، فلسفی و فقهی. ایشان همواره در قلمروهای تخصصی‌شان اظهار نظر می‌کنند. همچنین ایشان نگاه بلند و راهبردی دارند و بر حوادث درونی و بیرونی جهان و آینده احاطه دارند. مقام معظم رهبری تجسم معنویت و اخلاق و عواطف و زهد هستند و همواره با صلابت و اقتدار عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: ایشان نماد یک دین و مرجع تقلید جهانی هستند. نفوذ گفتمانی رهبر معظم انقلاب در دنیا و نفوذ علمی، دینی و فرهنگی ایشان در میان مردم جهان با ادیان مختلف را همواره شاهد بوده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقابله با مقام معظم رهبری و ملت ایران نابخردانه است و ایران متحد و متکی بر ارزش‌های عقلانی و اخلاقی، همواره پیروز است‌.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: در جهان شیخ زکزاکی و دیگر ملت‌های مسلمان مورد ستم واقع می‌شوند، اما ایران نمی‌گذارد که آن صحنه های استعمار دوباره بازگردد و با رنگین کمان ادیان و مذاهب شاهد مقاومت و پیروز مردم خواهیم بود.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی / حوزه نیوز

ارسال نظرات