بازی یکی از مهم‌ترین، اصلی‌ترین ترین و بهترین دریچه ورود به دنیای کودکان است و صحنه بازی کودکان واقعیت زندگی کودک را می سازد.
کد خبر: ۹۱۵۹۰۴۶
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان به نقل از گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید- محمدحسن فاطمی راد: قدمت بازی، به قدمت تولد انسان بر می‌گردد از روزی که بشر متولد شده بازی هم وجود داشته است از زمانه که تاریخ بشر را نگاشته اند بازی را نیز ثبت نموده اند همان گونه که انسان‌ها با هم مفاوت هستند بازی انسان‌ها متناسب با فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم و. متفاوت می‌باشد.

هر قومیت متناسب با فرهنگ خودش سرگرمی‌ها و بازی‌های منحصر به فردی دارد. در برخی از فرهنگ‌ها به هر چیز سرگرم کننده بازی می‌گویند مثلا در خراسان حتی به رقصیدن در عروسی‌ها هم بازی کردن می‌گویند. بازی نقش حیاتی و کلیدی در زندگی بشر رارد. این نقش در زندگی کودکان پر رنگ‌تر می‌باشد به حدی که ما معتقدیم بازی مانند نفس، کشیدن برای کودکان لازم و ضروری است.

در سبک زندگی اسلامی به نقش بازی در زندگی کودک توجه ویژه‌ای شده و بازی از اهمیت خاصی برخوردار است. با اندکی تامل در فرمایشات و بررسی سیره و روش تربیتی اهل بیت (ع) به اهمیت بازی در زندکی کودک پی خواهیم برد پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:"دع ابنک یلعب سبع سنین؛ کودک خود را هفت سال آزاد بگذار بازی کند. (سفینه البحار، ج. ۸، ص. ۵۸۰.)

در سیره رفتاری پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نمونه‌های بسیاری از بازی آنان با کودکان و تاکید بر تشویق کودکان به بازی کردن، وجود دارد. در کنوانسیون حقوق کودک ۱۹۸۹ سازمان ملل متحد، ماده ۳۱-۱ این امر نیز مورد تایید قرار گرفته است و شامل بیانیه‌ای در رابطه با "حقوق کودک برای استراحت، تفریح، مشغول شدن به بازی و تفریحات مناسب برای سنش و شرکت آزادانه در فعالیت‌های فرهنگی هنری گوناگون است.

بازی با ارزش‌ترین ابزار ارتباط کودکان زیر ۷ سال

بازی یکی از مهم‌ترین، اصلی‌ترین ترین و بهترین دریچه ورود به دنیایی کودکان است، صحنه بازی کودکان واقعیت زندگی کودک را می سازد. بازی مناسب ترین، قدرتمندترین و باارزش‌ترین ابزار ارتباط با کودکان زیر ۷ سال است. لذا از طریق این ابزار به راحتی می‌توان با کودک ارتباط برقرار کرد. ناگفته نماند بازی برای کودکان همانند کلام برای بزرگسالان است. کودک از طریق بازی با راهنمایی‌های والدین و مربی به آسانی می‌تواند مهارت‌های برقراری ارتباط، سبک زندگی و مهارت‌های اجتماعی را کسب نماید. گام‌های موفقیت آمیزی را برای موفقیت در زندگی خود بر خواهد داشت. کودک از طریق بازی با کمک اسباب بازی‌های خود می‌تواند احساسات، عواطف، آرزو‌ها و دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کند.

به وسیله بازی‌ها می‌توان استعداد‌ها و توانمندی‌های کودکان راشناسایی کرد و آن‌ها را تقویت و پرورش داد بازی مطمئن‌ترین و بهترین وسیله برای ورود به دنیایی واقعی کودکان است. معمولا کودک از طریق بازی با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند و از آن برای بیان عواطف، احساسات، علایق، شرح و توصیف تجربیات، آشکار شدن آمال و آرزو‌ها، تقویت و پرورش خلاقیت و خودشکوفایی استفاده می‌کند.

بازی زبان گویای کودکان است

بازی یکی از اصلی‌ترین، موثرترین، مهم‌ترین و مفید‌ترین فعالیت و تلاش کودکان زیر ۷ سال را تشکیل می‌دهد. بازی یکی از ابزار‌های طبیعی برای بیان اظهار "خود" برای کودکان است. در حقیقت زبان گویایی کودکان می‌باشد که می‌تواند احساس قدرت و کنترل خود را به کودک بدهد که این امر ناشی از پرورش خلاقیت، کمک به حل مسایل و مشکلات موجود در زندگی کودک می‌کند طعم موفقیت را به کودکان به خاطر حل مسایل می‌چشاند و باعث می‌شود ایده‌های کودک در قالب بازی به پدیده تبدیل شود و خروجی آن تلاش‌ها باعث حل مشکلات کودکان شده و آنان را در انجام امور یاری نماید.

تجربه‌های موفق کودک در بازی به او می‌آموزد که با تلاش کردن می‌توان مشکلات را حل کرد و طعم خوش موفقیت را چشید و بعد از هر سختی و تلاش عالمانه مطمئنا موفقیت و شادابی وجود دارد. این امر اعتماد به نفس کودکان را افزایش می‌دهد و به عنوان یک تقویت کننده مثبت او را به انجام کار‌ها و فعالیت‌های خلاقانه ترغیب می‌کند؛ و مسیر موفقیت و پیشرفت کودک را فراهم می‌کند. پیشرفت‌های کودک در چنین شرایطی می‌تواند موجبات رشد، موفقیت، خلاقیت را برای او ایجاد کند و پایه‌های موفقیت او در بزرگسالی را پی ریزی کند و زندگی خود را به وسیله شور و نشاط در بازی لذت بخش کند و در سایه آن شادی و نشاط بوجود آمده به زندگی خود معنا و مفهوم ببخشد و سایه آرامش و آسایش را بر رندگی خود بگستراند. دامنه تاثیر گذاری این نشاط و شادابی فقط برای خود فرد نیست؛ بلکه شاداب بودن فرد در اثر بازی بر اطرافیان نیز سرایت می‌کند و به آسانی می‌تواند فضای خانواه وجامعه را نیز شاداب کند. مهر و محبت را در بین اعضای خانواده گسترش داده و موجبات آرامش، آسایش و لذت را برای آنان فراهم کند؛ بنابراین بازی مولد شادی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که با دیدگاه منفی به شادابی، نشاط وشادی بوجود آمده از بازی بنگرد، چون انسان به صورت فطری شادی را دوست دارد و به آن نیازمند است.

 

ارسال نظرات