کارشناس مسایل راهبردی:

هراس پنتاگون از رویارویی جمهوری اسلامی با قوای دریایی و هوایی غرب

کارشناس مسایل راهبردی مطرح کرد: جمهوری اسلامی نقاط قوت دو قدرت بزرگ هوایی و دریایی را به چالش کشیده و از طرفی تجهیزات، موشک ها و پدافندی که مورد استفاده قرار گرفته تولید داخلی ایران است.
کد خبر: ۹۱۵۹۱۲۵
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه «بدون خط خوردگی» با موضوع شگفتی و نگرانی پنتاگون از توانمندی های نظامی ایران در گفتگوی تلفنی با دکتر ناصر دهقان کارشناس مسایل راهبردی روی آنتن رفت.

ناصر دهقان با اشاره به اینکه دنیا در حال دگرگونی و تغییر قدرت ها است، گفت: نظام حاکمیتی در جهان از سلطه ابرقدرت ها در حال انتقال به قدرت های منطقه ای است و در این شرایط قدرت های منطقه ای تلاش می کنند تا سهم بیشتری رابرای خودشان دریافت کنند.

وی یادآور شد: این منطقه در گذشته مورد منازعه و رقابت آمریکا و شوروی سابق برای منابع انرژی و نفت بوده، امروز بخاطر فروپاشی شوروی و ضعف مفرطی که بخاطر سال های پس از فروپاشی شوروی برای روسیه اتفاق افتاد، عملا باعث عرصه یکه تازی و قدرت نمایی بلامنازع امریکا شد.

این کارشناس مسایل راهبری افزود: امروز دیگر شوروی و یا روسیه نه در عراق و نه در یمن و افغانستان حضور دارد و عملا غرب آسیا منطقه یکه تازی امریکا شده است.

وی با اظهار به اینکه امروزه قدرت جدیدی در منطقه در حال ظهور است تصریح کرد: این قدرت جدید، قدرت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که به حوزه سیاست و ایدئولوژی بسنده نکرده و امروز دارد در عرصه نظامی، ظرفیت های خودش را بروز و ظهور می دهد.

دهقان در گفتگو با رادیو گفت و گو با بیان اینکه عملا این قدرت جدید به چالشی جدی و اساسی برای امریکایی ها تبدیل شده است، گفت: وقتی این قدرت نظامی اهمیت پیدا می کند که یک نیروی انسانی مومن و کارآمد و با انگیزه برای اعمال قدرت و حاکمیت بر سرزمین خودش و حفظ منافع ملی خودش، حاضر است تا دست به هرکاری بزند.

وی تاکید کرد: تنها قدرتی که در منطقه ظرفیت های موجود امریکا و حاکمیت بلامنازع امریکا را بر کشورهای تحت سلطه و مرتجع منطقه دارد به چالش می کشاند، قدرت نظامی جمهوری اسلامی در تولید تجهیزات است که امروز به هیچ کشوری اتکا و وابستگی ندارد و عملا دست امریکا برای اعمال قدرت بر منابع تولید تجهیزات نظامی بسته شده و منشا تولید تجهیزات نظامی در داخل ایران است.

این کارشناس مسایل راهبری خاطر نشان کرد: از این جهت که جمهوری اسلامی ایران متکی به ظرفیت های درونی خودش است چالش بزرگی برای امریکایی ها در منطقه دارد رقم می خورد و این موجب نگرانی های پنتاگون و هیئت حاکمه امریکا است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در چند روز اخیر دو قدرت هوایی و دریایی جهان را به چالش کشانده است، بیان کرد: امروز قدرت برتر هوایی در اختیار امریکایی ها است و به تعبیر خودشان حاکم بلامنازع آسمان ها در سرتاسر دنیا هستند و انگلیسی هانیز به عنوان قدرت برتر دریایی در دو سه قرن اخیر برای خودشان قدرتی قائل بودند. جمهوری اسلامی هر دو ابر قدرت در این دو عرصه را به چالش کشیده است. در هوا بروز و ظهور تکنولوژی پهپاد امریکایی را سرنگون کرده است و در دریا علیرغم خواست و مقابله ناوچه های انگلیسی، نفتکش انگلیسی را توقیف کرده است و این موجب بهت جهانیان است.

دهقان اضافه کرد: واکنش هایی که در جهان نشان داده می شود و کارشناسان مطرح می کنند برای این است که جمهوری اسلامی روی این دو نقطه دست گذاشته و نقاط قوت این دو قدرت را به چالش کشیده است و از طرفی تجهیزات، موشک ها و پدافندی که مورد استفاده قرار گرفته است تولید داخلی ایران است و از این منظر قابل توجه است.

ارسال نظرات