مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی توسعه نیروی انسانی و آموزش با کیفیت نیروها را از مهمترین پایه های اشتغال دانست و گفت: همه باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.
کد خبر: ۹۱۵۹۱۴۳
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سعیدرضا شاه‌محمدی مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه از 31 تیر تا 6 مرداد ماه به عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده گفت: نیروی انسانی مهمترین عامل پیشرفت،توسعه و رونق اقتصادی است و مهمترین شرط برای رونق تولید نیروی انسانی می باشد و اگر نیروی انسانی کارآمد،متعهد و دارای مهارت لازم وجود نداشته باشد قطعا سرمایه گذاری بی فایده خواهد بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در طی این سال ها تمام تمرکزمان بر روی تجهیزات بوده افزود: از نیروی انسانی غافل شده ایم و با توجه به این موضوع یکی از شعارهایی که امسال سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال می کند رونق تولید-اقتدار ملی است که به دنبال تحقق آن هستیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه اشتغال در دوشکل مستقل و وابسته انجام می شود گفت: متأسفانه یکی از معضلاتی که به اشتغال آسیب زده مدرک گرایی است که اولویتمان دانشگاه شده ولی باید متوجه بود غیر از دانشگاه راه دیگری برای تولید اشتغال وجود دارد و آن هم کسب مهارت است که باید به آن توجه شود.

وی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را در کنار آموزش و پرورش و دانشگاه ها را متولی بخش دولتی در بحث آموزش دانست و ادامه داد> در بخش غیر دولتی بنگاه های اقتصادی این وظایف را نیز به دنبال دارند ولی متأسفانه هنوز به فرهنگ مهارت افزایی نرسیده ایم و دچار عقب ماندگی در این حوزه هستیم.

شاه‌محمدی با بیان اینکه امسال با توجه به برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌های 3 ساله، 4 برنامه پیش بینی شده افزود: هدف فرهنگ مهارت‌آموزی و مهارت افزایی، اجرای آموزش‌های مهارت بر مبنای تقاضامحوری، توسعه آموزش‌های مهارتی و ارائه آموزش با کیفیت از جمله سیاست های مهم مد نظر می باشد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای با آموزش و پرورش بیان کرد: طرح ایران مهارت در پایه های تحصیلی هفتم،هشتم و نهم که با هدف ایجاد پشتوانه مناسب برای تعیین رشته و آینده کاری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه در مقطع سال تحصیلی 97-98 تاکنون بیش از 10 هزار نفر در این بخش آموزش دیده اند گفت: پیش بینی می شود تا پایان تابستان بیش از 12 هزار نفر در این طرح آموزش های لازم را ببینند که این نشان از رشد و استقبال بهتر دانش آموزان برای انتخاب رشته است چراکه در سال گذشته آموزش تنها برای 6 هزار نفر انجام شد.

وی در این خصوص تصریح کرد: بیش از 64 همایش در شهرها،مناطق محروم،روستاها و سایر نقاط دیگر با محوریت توسعه فرهنگ مهارت آموزی انجام شده و همچنین طرح آموزشی بین پدر به پسر و مادر به دختر نیز به زودی برای اولین بار در کشور در استان مرکزی نیز انجام خواهد شد.

شاه‌محمدی در خصوص دیگر اهداف سه ساله برنامه ریزی سیاست گذاری این سازمان عنوان کرد: اجرای آموزش های مهارت آموزی بر اساس تقاضا محوری،توسعه آموزش های مهارتی در راستای عدالت اجتماعی،و ارائه آموزش های با کیفیت نیز در این مدت مد نظر است،چراکه ما به دنبال آمار و ارقام نیستیم بلکه هدف ارتقای کیفیت سطح آموزش است.

وی فقر مهارتی را مهمترین مشکل در این حوزه خواند و افزود: علیرغم اینکه خانواده ها اکنون احساس کرده اند تنها دانشگاه به عنوان رکن اشتغال مطرح نیست و کسانی که مدرک دانشگاهی دارند باید مهرات آموزی هم بیاموزند ولی هنوز در این موضوع جای کار وجود دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با تأکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای مقابل آموزش و پرورش نیست گفت: همه باید در کنار یکدیگر مشکلات اشتغال را برطرف کنیم و فرهنگ مهارت افزایی در کشور را نهادینه سازیم.

وی با بیان اینکه امروز از چالش بی سوادی به چالش بی مهارتی رسیده ایم گفت: باید نهضت مهارت افزایی در کشور راه اندازی شود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و برای اینکار باید رسانه ها به کمک بیایند تا فرهنگ مهارت افزایی در کشور نهادینه شود.

شاه‌محمدی فاصله بین صنعت و دانشگاه را از دیگر مشکلات مهم خواند و خاطر نشان کرد: در صورتی که این مهم بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود قطعا فارغ‌التحصیلان خود می‌توانند صنعتگر باشند و یا اینکه فرصت بودن در کنار صنعت را داشته باشند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات