انگلیس موضوع سوریه را در توقیف نفتکش ایرانی به‌عنوان بحث انحرافی مطرح کرده است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: هدف انگلیسی‌ها اعمال تحریم اتحادیه اروپا نیست، بلکه هدف شان همراهی با آمریکایی ها در اعمال تحریم نفتی علیه ایران است و بحث سوریه را به عنوان موضوع انحرافی مطرح کردند.
کد خبر: ۹۱۵۹۵۴۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، در گفت و گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، با اشاره به اقدام اخیر انگلیس در خصوص توقیف کشتی ایرانی، اظهار داشت: یک سری ارزش ها در عرصه روابط بین‌الملل وجود دارد که اگر زیرپا گذاشته شود، به اصطلاح سنگ روی سنگ بند نخواهد شد، که یکی از آن‌ها آزادی کشتیرانی است.

وی ادامه داد: اقدام اخیر دولت انگلیس یعنی توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق، نوع کامل نقض این آزادی کشتیرانی است؛ حواس مان باشد یکی از دلایل اصلی جنگ جهانی اول هم نبود آزادی کشتیرانی بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در آن زمان کشتیرانی در انحصار عده‌ای بود و عده ای دیگر در استفاده از دریا محروم بودند. دولت انگلیس مدعی است این کشتی را به دلیل اینکه نفت به سوریه حمل می کرد و سوریه تحت تحریم اتحادیه اروپا بود، توقیف شد.

وی با اشاره به این موضوع که این تحریم علیه سوریه مختص اتحادیه اروپا است نه جامعه بین المللی، گفت: تنها کشورهای اتحادیه اروپا می توانند این تحریم را رعایت کنند و سایر کشورها چنین تحریم هایی را قبول ندارند، چون مشروعیت بین المللی ندارد. آن بنادری که تحریم شده بنادر مشخصی هستند و آنها هم می توانند روی بنادر نظارت کنند و سایر نقاطی که سوریه تحریم شده نیست.

شفیعی اظهار کرد: هدف انگلیسی ها اعمال تحریم اتحادیه اروپا نیست، بلکه هدف شان همراهی با آمریکایی ها در اعمال تحریم نفتی علیه ایران است و بحث سوریه را به عنوان موضوع انحرافی مطرح کردند.

وی با اشاره به این موضوع که انگلیس از تحریم های آمریکا حمایت می کند، گفت: انگلیس در پی حمایت از تحریم های آمریکا، کشتی را توقیف می کند و همه این ها تحریم های یک جانبه است که این تحریم های یک جانبه فاقد مشروعیت بین المللی است؛ بنابراین  رفتار انگلیسی ها یک رفتار سیاسی است تا حقوقی.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: زمانی که رفتار انگلیسی‌ها سیاسی شود، برای سایر کشورها هم حق اقدام متقابل وجود دارد و اساسا روابط بین الملل بر اقدام متقابل استوار است؛ بنابراین اگر انگلیسی ها بخواهند امنیت کشتیرانی را به هم بزنند، این حق برای همه کشورها محفوظ خواهد بود و لذا کشورهای دیگر می توانند اقدام متقابل انجام دهند. این موضوع معنی‌اش این است یکی از استراتژیک ترین و حیاتی ترین کانال ارتباطی کشورها باهم یعنی دریاها، ناامن خواهد شد و کل جهان آسیب خواهد دید.

وی خاطرنشان کرد: اگر موضوعاتی همچون توقیف کشتی، ناشی از یک سوء تفاهم است، وزرای خارجی دو کشور می توانند در گفت وگوهای تلفنی و یا در ملاقات های شان موضوع را روشن و سریعا تصمیم گیری کنند.

شفیعی ادامه داد:  طی گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه ایران و انگلیس گفته شد که موضوع انتقال نفت به سوریه نیست، اشکالی ندارد و کشتی می تواند آزاد شود. این موضوع به لحاظ وحدت سیاسی، سرعت زمانی کمتری می طلبد و جواب می دهد. بهترین راه حل این است، مشروط بر اینکه جوابی که گرفته می شود جواب قانع کننده ای باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: دومین راه حل برای برخورد با موضوع توقیف کشتی، راه حل حقوقی است.  این راه حل به درازا کشیده می شود، آنقدر که ارزش آن نفت و کشتی دچار مشکل می شود و حتی ممکن است سال ها طول بکشد.

شفیعی تصریح کرد: سومین راه حل اقدام متقابل است. این نوع راه حل می تواند با سرعت انجام بگیرد و حتی با سرعت هم می تواند به نتیجه منجر شود، اما اشکال این بوده که ممکن است به تنش منجر شود و هزینه هایی بیش از هزینه های موجود به همراه داشته باشد. به هرحال  تصمیم گیرندگان ایران بنا به تشخصیص و مصلحت نظام می‌توانند برای مقابله با موضوع توقیف کشتی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «مسئولین اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران را پاسخ دهند» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

ارسال نظرات