خبرهای داغ:
امام‌جمعه شیراز در جمع مردم نمازگزار گفت: برخی از بدحجاب‌ها و افرادی که با لباس نامناسب در محیط‌های عمومی می‌نشینند، شب‌های قدر پای دعا می‌نشینند، درواقع ایمان دارند، اما شکوفه نکرده است، باغبان‌هایی می‌خواهد که درخت را به‌جایی برساند که شکوفه کند، ما متأسفانه در باغبانی نیز ضعف داریم.
کد خبر: ۹۱۵۹۶۲۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطف‌الله دژکام، ظهر دیروز در خطبه‌های نماز جمعه شیراز که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه در خطبه‌های قبل در خصوص ابعاد معنوی دین که مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم قرارگرفته است نکاتی را عرض کردم، اظهار داشت: ایمان که یکی از صفات مهم معنوی است باید در ما تقویت شود.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) پیرامون ایمان، افزود: اگر بخواهیم ایمان را به چیزی تشبیه کنیم باید آن را به درخت تشبیه کنیم، اگر بنا است درختی داشته باشیم باید بدانیم که هر درختی دارای تنه‌ای است، تنه درخت ایمان نیز یقین است، اگر به خدا، قیامت، پیامبر(ص) و امامان یقین داشته باشیم پایه ایمان است.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: یکی از جنبه‌های یقین به خداوند متعال این بوده که خداوند وجود دارد و جنبه دیگر این است که یقین داشته باشیم به اینکه در این عالم کاری جز با اجازه خداوند انجام نمی‌شود که در این مورد یقین‌ها ضعیف است.

وی در ادامه بیان داشت: شرک در جامعه بشری از همین‌جا آغاز می‌شود که فردی نمی‌گفت خداوند وجود ندارد اما بیان می‌کردند که خداوند شریک دارد، اینکه شریک برای خداوند وجود دارد به این معناست که در یک سری از مسائل زندگی‌ها، خداوند وجود ندارد که بسیاری از ما نیز این‌گونه هستیم، هنگامی گرفتاری برای ما پیش می‌آید قبل از آنکه درب خانه خداوند برویم به دنبال آن هستیم که یکی دیگر کار از گره ما بگشاید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام بابیان اینکه پایه ایمان یقین است، عنوان کرد: یقین به این معنا است که خداوند چیزی را ارده کند، البته ممکن است خداوند فردی را سبب قرار دهد ازاین‌رو باید بدانیم که خداوند وسیله را برای گره‌گشایی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند هم سبب‌ساز و هم سبب سوز است، باید باور کنیم که کار بدون اذن خداوند در عالم انجام نمی‌شود و این مقام حضرت ابراهیم(ع) است، گاهی وقت‌ها رئیس اداره‌ای را می‌بینیم ترس داریم، اما غافل از اینکه جبرئیل پیش حضرت ابراهیم(ع) آمد اما حضرت فرمود خداوند رادارم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس شاخه‌های درخت ایمان را تقوا دانست و عنوان کرد: اگر اصل یقین درست شد درخت ایمان شاخه می‌زند، تقوا به این معنا است که ما به‌جایی رسیده باشیم که سیاست‌بازان نتوانند ما را فریب دهند.

وی در ادامه گفت: پیش از انتخابات و پس از انتخابات برخی می‌گویند فلانی ما را فریب زد، معلوم است جایی از کار ما مشکل داشته است که فریب‌خورده‌ایم، کسی که از خداوند می‌ترسد فریب این دسته از افراد را نمی‌خورد.

امام‌جمعه شیراز ابراز کرد: تقوای سیاسی نیاز جامعه است، که فردی نتواند دیگری را فریب دهد؛ اگر کسی اهل ایمان باشد تقوا به خرج می‌دهد، امسال انتخابات را پیش روداریم، امیدواریم مردم باتقوا پس از انتخابات نگویید فریب خوردیم، اگر می‌خواهید فریب نخورید بساط تقوا را پهن کنید.

وی، شکوفه درخت تقوا را حیا دانست و تصریح کرد: انسان بی‌حیا درخت ایمانش شکوفه نکرده است؛ یکی از اقسام بی‌حیایی، لباس و پوشش است، برای اینکه جلوه گری و خودنمایی می‌کند، این لباس‌ها و پوشش‌هایی که می بنیم یعنی حیا ندارد؛ برخی از بدحجاب‌ها و افرادی که با لباس نامناسب در محیط‌های عمومی می‌نشینند، شب‌های قدر پای دعا می‌نشینند، درواقع ایمان دارند، اما شکوفه نکرده است، باغبان‌هایی می‌خواهد که درخت را به‌جایی برساند که شکوفه کند، ما متأسفانه در باغبانی نیز ضعف داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام تصریح کرد: باید همه ما یاد بگیریم، البته مدیران باید بیشتر یاد بگیرند. برای یادگرفتن روش رشد دادن ایمان باید تلاش و حرکتی کنیم، چرا وقتی کار به‌جایی رسیده که فردی تذکری به فردی می‌دهد دادوفریاد فرد بالا می‌رود.

وی، چهارمین ویژگی درخت ایمان را ثمر آن دانست و ادامه داد: ثمره درخت ایمان سخاوت است؛ اگر کسی ایمان دارد باید سخاوت داشته باشد؛ فردی که دستش با جیبش آشنا نیست سخاوت ندارد. این ایام در بسیاری از استان زمان برداشت محصول است؛ ایمان صاحب زراعت هنگامی ثمر می‌دهد که زکات آن را پرداخت کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه پنجم مردادماه سال 58 سالروز اقامه نماز جمعه است، ابراز کرد: امروز حدود 900 نماز جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ شیراز سابقه نماز جمعه طولانی دارد که بزرگانی پیش از انقلاب اسلامی نیز بدون وابستگی به‌نظام شاهنشاهی اقامه نماز می‌کردند.

وی به تفاوت‌های نماز جمعه‌های قبل از انقلاب و پس‌ازآن اشاره کرد و ادامه داد: نماز جمعه‌ای که اکنون اقامه می‌شود با نماز جمعه سال‌های پیش از انقلاب بسیار متفاوت است؛ امروز نماز جمعه پایگاه مقاومت اسلامی در دنیا است؛ از آغاز جمعه‌های ایران اسلامی حرکت انقلابی شکل می‌گیرد و همه دنیا می‌دانند که روز جمعه که روز اجتماع امت اسلامی است.

امام‌جمعه شیراز بابیان اینکه نماز جمعه به ولایت و در رأس، امام عصر(عج) متعلق است، عنوان کرد: نماز جمعه محضر عدالت‌خواهی امت اسلامی است و حرکت عدالت خواهانه مستمراً در نماز جمعه پیگیری می‌شود؛ هرگاه ظلمی در هر جامعه‌ای رخ می‌دهد ترس از این است که نکند به امام‌جمعه برسد و آن را در خطبه بگویید، امروز در کشور تشر امام‌جمعه نسبت به ظلم به مردم را بر عهده دارد، که این فایده نماز جمعه برای مردم و مظلومان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس بابیان اینکه نماز جمعه کمک به رشد تقوا کرده و می‌کند، خاطرنشان کرد: خداوند فرموده اگر تقوا داشته باشید گرفتاری‌های شما برطرف می‌شود، در تحریم فلج‌کننده آمریکا افراد باتقوا گیر نمی‌افتند؛ آمریکا هر غلطی می‌خواهد بکند چراکه نمی‌تواند غلطی کند.

وی با اشاره به اینکه باید رونق و تولید در جامعه نمود پیدا کند، افزود: در بودجه امسال و برنامه‌هایی که مصوب شده چیزی حدود 30 هزار شغل باید در فارس ایجاد شود البته تلاش‌هایی صورت می‌گیرد اما اگر این تعداد شغل ایجاد شود به‌اندازه نیاز نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام در پایان گفت: همه دستگاهایی که تعهد دارند هم باید تلاش بیشتری انجام دهند و هم اطلاع‌رسانی مناسب انجام دهند تا امید در مردم تقویت شود؛ چهار پتروشیمی در فارس باید ایجاد شود و اعتبار آن مشخص‌شده، افرادی که نقشی در این رابطه ندارند، نباید در ایجاد کارها سنگ بیندازند و مدیران باید پیگیری کنند؛ امکانات مالی برای فارس تأمین‌شده است، همه‌چیز آماده است اما آغاز به کار نمی‌کنند.

ارسال نظرات