محافل ایرانی فاش کردند که «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان با یک دستور کار منطقه ای و بین المللی به ایران رفته و پیش بینی می شود بحران نفکتش ها میان ایران و انگلیس به زودی حل و فصل شود.
کد خبر: ۹۱۶۰۲۲۹
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، الجزیره با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه عمان پس از سفردو ماه پیش که در پی تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا به تهران رفته بود، روز شنبه نیز به این کشور رفت و با محمد جواد ظریف و علی شمخانی دیدار کرد، به نقل از منابع ایرانی نوشت: قرار بود که سفر بن علوی به ایران یک روز بیشتر طول نکشد اما با توجه به اهمیت پرونده ها و اشتیاق بن علوی برای بررسی آنها با دیگر مقامات ایرانی، او تصمیم گرفت یک روز دیگر را نیز در ایران سپری کند.

تهران پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق، نفتکش انگلیسی «stena Bulk» را توقیف کرد

الجزیره در گزارشش افزود: وزرای امور خارجه ایران و عمان پس از دیدار با یکدیگر اعلام کردند که گفتگوها به روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی محدود بوده است. آنها به پیامی که میهمان عمانی حامل آن بوده، هیچ اشاره ای نکردندچرا که این موضوع در روند میانجی گری های سابق مسقط بین ایران و غرب معمول بوده و تازمان نتیجه دادن راه حل ها، چیزی از آنها اعلام نمی شود.

این شبکه با اشاره به اینکه سفر کنونی وزیر خارجه عمان به ایران در حالی صورت گرفت که آب های خلیج (فارس) صحنه تنش ها میان ایران و انگلیس است که در جریان آن انگلیس یک نفکتش ایرانی و ایران نیز یک نفکتش انگلیسی را توقیف کرده اند، در ادامه یادآور شد:«سید امیر موسوی» دیپلمات سابق ایرانی در ابن باره به الجزیره می گوید: بن علوی حامل ۳ پیام انگلیس و آمریکا و عربستان به ایران بود. پس از ناکامی لندن در آزاد کردن نفتکش «استینا امپرو» که توسط ایران توقیف شده، بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس تلاش می کند از طریق میانجی گران راه حلی برای این قضیه پیدا کند.

موسوی در گفتگو با الجزیره با بیان اینکه طرف عمانی در گفتگوهای خود با ایران به هدف دستیابی به راه حلی برای آزادی دو نفتکش بازداشت شده در جبل الطارق و تنگه هرمز، قدم هایی را برداشته و راهی را پیموده است، پیش بینی کرد که نمایندگان ایران وانگلیس روز یکشنبه در حاشیه جلسه کمیسیون مشترک توافق هسته ای در وین دیدار کنند و درباره اجرایی کردن راهکاری که بن علوی بر سر آن با ایران به توافق رسیده، گفتگو کنند.

یک هیئت غیرعادی بن علوی را در سفر به ایران همراهی کرد(رویترز)

گفتگوهای پشت پرده

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفتگو با الجزیره اظهار کرد: همه شاخص ها از  راه حل سیاسی درباره آزادی نفکتس ایرانی و نفتکش انگلیسی حکایت دارد. سفر بن علوی به تهران اهمیت دیگری هم دارد زیرا در آستانه نشست کمیسیون مشترک توافق هسته ای در وین صورت گرفت.

موسوی با اشاره به اینکه سخنانی در پشت پرده وجود دارد مبنی بر اینکه ایران اجازه داده است نماینده آمریکا در چارچوب گروه ۴+۱ در نشست وین حضور داشته باشد، تصریح کرد: خبر رسیده است که ایران با حضور نماینده آمریکا در کنار طرف اروپایی در نسشت امروز در وین موافقت کرده است.

به نقل از الجزیره، این دیپلمات سابق ایرانی، با رد اینکه بن علوی حامل پیام جارد کوشنر مشاور ترامپ درباره معامله قرن باشد، تاکید کرد: آنچه واشنگتن از مسقط می خواهد، قانع کردن تهران برای نشستن پشت میز مذاکره در ازای رفع بخشی از تحریم هاست؛ موضوعی که ایران نمی پذیرد و خواهان لغو همه تحریم هاست.

موسوی افزود: برخلاف دولت ابوظبی که هیاتی اماراتی را برای بررسی برخی مسائل مورد اهتمام دو طرف به ایران فرستاد، عربستان پس از آنکه خود را در بحران یافت، برقراری تماس با ایران را از طریق میانجی گران آغاز کرده است.

وی در پایان گفت: برخلاف آنچه از سفر های سابق بن علوی به ایران سراغ داریم، هیات همراه او این بار عادی نیستند. این نشان می دهد که او حامل پرونده های حساس و متعددی است که بین اعضای هیئت همراه او تقسیم شده است.

تحلیلگران در ایران بر این باورند که مسقط که از روابط خوبی با ایران، آمریکا، انگلیس و عربستان برخوردار است، بی طرفی خود را در میانجی گری های قبلی به اثبات رسانده و همین موضوع فرصت موفقیت سفر بن علوی به تهران را بالا می برد. علی الخصوص اینکه او یک هفته پس از گفتگوهای تلفتی مایک پمپئو با سلطان قابوس بن سعید درباره ایران، به تهران سفر کرده است.

تلاش ها برای آزادی نفتکش های توقیف شده

در همین زمینه «محمد صالح صدقیان» مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی» و تحلیلگر سرشناس بیان کرد: بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس به دلایل داخلی خواهان حل بحران نفتکش هاست.

وی افزود: تهران به آن اندازه که خواهان حفظ منافع ملی خود است، خواهان سرسختی و لجاجت نیست.

صدقیان در گفتگو با الجزیره یادآورشد: اطلاعات حاکی از آن است که بن علوی پیشنهادهایی برای حل و فصل مشکل نفتکش ها با انگلیس همراه داشته است. دولت انگلیس با کوهی از چالش ها روبروست و همین موضوع جانسون را وادار کرده تا جهت کاهش شدت چالش ها، خواستار میانجی گری بن علوی شود.

وی با اشاره به اینکه ایران نیز خواهان کاهش تنش با انگلیس است، نسبت به نتایج گفتگوهای بن علوی با مقامات ایران در این خصوص ابراز خوشبینی کرد.

از سوی دیگر «مدیر روزنامه خراسان در توییتر نوشت: اطلاعات وارده حاکی از آن است که بن علوی حامل پیشنهاد آزادی نفتکش انگلیسی در ازای آزادی نفتکش ایرانی است.

وی مقامات ایران را به افتادن در دام روباه پیر برحذر داشت و بر لزوم اولویت آزادی نفتکش ایرانی تاکید کرد.

خبر را در الجزیره ببینید

 منبع:سرویس ترجمه شفقنا

ارسال نظرات