مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان:

باید با تکریم ارباب رجوع و بذل محبت محیط کار خود را زیبا کنیم

مسؤول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان سمنان در کارگاه درس اخلاق در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: اگر همه کارکنان دانشگاه دلسوزانه و با محبت با ارباب رجوع برخورد کنند محیطی زیبا در دانشگاه ایجاد می شود .
کد خبر: ۹۱۶۰۲۷۶
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از شاهرود، مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان سمنان که برای برگزاری درس اخلاق در ساعت فرهنگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در جمع اساتید و کارکنان این دانشگاه حضور یافته بود تکریم ارباب رجوع و رفتار زیبا را محور سخنرانی خود در کارگاه اخلاق اداری قرار داد.
حجه الاسلام و المسلمین رضا کهساری در این کارگاه ابتدا به موضوع زیبایی در قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: کارهای اختیاری باید در چند مرحله طی شود تا انجام شود؛ خودمان تصمیم می گیریم و خودمان اقدام می کنیم و به خاطر همین کارهای اختیاری هست که شخصیت افراد به مسائل اختیاری بر می گردد به اینکه به چه چیزی و چه عملی شوق دارد و در واقع انسان تا به چیزی علاقه پیدا نکند آن کار را با اختیار انجام نمی دهد؛ حالا سؤالی که در ذهن ایجاد می شود این است که چه زمانی به این کار شوق پیدا می کنیم؟ زمانی که آن شیء یا کار را بشناسیم؛ اما هر معرفتی موجب شوق نمی شود؛ گاهی به چیزی شوق پیدا می کنیم و بعد می شناسیم ولی علاقمند به آن نمی شویم چون زیبا نمی بینیم؛ پس زیبا نگریستن باعث انجام کارها به صورت اختیاری می شود. با این حساب با عبور از این چهار مرحله معرفت، زیبا دیدن، محبت و حرکت، انجام کارها با اختیار و با شوق انجام می شود.
وی در تکمیل بحث زیبا شناسی گفت: زیبایی دو نوع است اول زیبا دیدن و دوم زیبا شدن؛ لازم است که هم زیبایی هایی را که بیان شده دید و دوم اینکه خودتان هم زیبا بشوید؛ البته بدیهی است زیبایی چهره در دست ما نیست ولی زیبایی در رفتار و عمل در دست ماست و هر زمانی که کار زیبایی را انجام دهیم باعث زیبا شدن می شود فلذا ما باید با عالم هماهنگ باشیم تا زیبایی عالم را ببینیم بخاطر همین است که اگر کسی اهل ذکر نباشد از جمادات کمتر است، خداوند در قرآن کریم درباره کل عالم می فرماید: ما کل عالم را زیبا آفریدیم (الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ).
مسوول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان سمنان زیبایی را به دو نوع زیبایی فرابرنده و فریبنده تقسیم کرد و تصریح کرد: اول زیبایی طبیعت و مادی که آدم را بالا می برد؛ همانند نگاه مردم به آسمان، سبزه، آب، کعبه؛ ولی قسم دوم زیبایی های فریبنده، که ناپایدار و موقتی هستند؛ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: به جنس مخالف، فرزند، اموال، مرکب، حیوانات وکشاورزی اگر از راه درستش نگاه شود زیبایی فرابرنده می شود، ولی اگر نادرست نگاه شود زیبایی فریبنده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اضافه کرد: نوع دیگر از زیبایی ها، زیبایی خیالی هستند؛ اینها در واقع زیبایی نیستند بلکه توسط شیاطین، هوا و هوس برای آن فرد تزئین می شود و چیزی های زشت را زیبا می بیند مثلا اصرار کردن بر گناه کبیره مثل غیبت، بخل و ... را برای خود خوب و زیبا می بیند، بدیهی است که این نوع از زیبایی ها در اثر کثرت زشتی ها برای انسان کور دل، زیبا تلقی می گردد.
دکتر کهساری در ادامه در ارتباط دادن بحث قبل با محیط کار کارکنان تاکید کرد: ما باید در محیط کارمان زیبا برخورد و رفتار کنیم و همانگونه که اگر خودمان در اداره دیگری ارباب رجوع هستیم و دوست داریم که رفتار، عمل و برخورد ایشان با ما به زیبایی باشد باید در محل کار خودمان همان انتظاراتی که از دیگران داریم با رفتار خود به دیگران ابراز کنیم تا ارباب رجوع از اتاق کار ما با لبخند رضایت خارج شود. به این معنا که تمام تلاش خود را برای پیگیری امور ایشان انجام دهیم و این کلام امام حسین(ع)را به خاطر داشته باشیم:"اعلموا ان حوائج الناس الیکم من نعم الله علیکم فلا تملوا النعم فتتحول الی غیرکم؛ (1) بدانید نیازمندیهای مردم که [به شما مراجعه می کنند] از نعمت های الهی است پس نعمت ها را افسرده نسازید [یعنی مبادا با رنجاندن مردم نیازمند کفران نعمت کنید] که این وظیفه خدمت رسانی به دیگران محول خواهد شد. ارباب رجوع که پیش ما می آیند به فرموده امام حسین(ع) نعمتی از نعمت های خداوند بر ما هستند و نعمتها را باید شکار کنیم و نگذاریم ناحق از دست ما ناراحت بشوند. 
وی در پایان با تشکر از برقراری چنین جلسه ای، خواستار برگزاری هفتگی درس اخلاق اداری در ساعت فرهنگی در بین کارکنان و اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود شد و در پایان جلسه با پذیرایی از کارکنان به کار خود خاتمه داد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار