مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با اشاره به استقبال خانواده‌ها از تولید این محصولات گفت:طبق نظرسنجی صورت گرفته، حدود ۸۰ درصد از نوشت افزار ایرانی استقبال کرده‌اند
کد خبر: ۹۱۶۱۰۵۴
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با حضور سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست گفت: بحث فرهنگی و رسانه‌ای شدن نوشت‌افزار بسیار مهم است و تاثیرگذاری جدی فرهنگی بر روی کودکان دارد. کودکان با کاراکترها و شخصیت‌هایی که بر روی محصولات یا صنایع فرهنگی استفاده می‌شود انس می‌گیرند و نوشت افزار یکی از ده‌ها محصولی است که درگیر مشکلات تربیتی است.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی افزود: در دهه‌های اخیر محصولات فرهنگی در حوزه‌های مختلف نقش رسانه‌ای پیدا کرده است که سبب شکل‌گیری شخصیت کودکان توسط شخصیت‌های هالیوودی و غربی می‌شود؛ به مرور زمان جریانی ایجاد شد که نه تنها جریان محصولات را با تصاویر هالیوودی و غربی از بین می‌برد بلکه تمام صفات موردعلاقه خانواده‌ها را در محصولاتشان می‌آورند. تولید ایرانی سال به سال رونق گرفت و سالی که تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را آغاز کردیم کالای ایرانی مهجور بود و این اعتماد به نفس در تولیدکننده ایجاد نشده بود که بگوید من کالای ایرانی تولید می‌کنم.

استقبال 80 درصدی از نوشت‌افزار ایرانی

حسینی ادامه داد: رسانه‌ها نشان دادند که مخاطب به نوشت‌افزار ایرانی اسلامی روی خوش نشان می‌دهد و از این رو افراد زیادی انگیزه پیدا کردند که محصول جدید تولید کنند. نشان‌ها و نمانام‌هایشان را فارسی کنند و این ذائقه‌سازی شکل گرفت و در مدت شش سال علی‌رغم مشکلات اقتصادی، افزایش تولید رخ داده و پیشرفت در این حوزه هرساله از طریق نمایشگاه ایران نوشت نشان داده می‌شود.

وی با اشاره به نظرسنجی یک موسسه درباره استقبال از کالای ایرانی تصریح کرد: در مرحله‌ای قرار داریم که مخاطب از طراحی، شخصیت و کالاهای ایرانی رضایت دارد و از آن حمایت می‌کند. به جرأت می توان گفت که نوشت افزار نمونه‌ای موفق در زمینه تولید‌ات ایرانی است و طبق نظرسنجی آن مؤسسه در حدود 80 درصد از نوشت افزار ایرانی استقبال کرده‌اند.

حامی نوشت‌افزار ایرانی، مردم و رسانه‌ها بوده‌اند

حسینی با بیان اینکه کار را از نقطه صفر آغاز کردیم، گفت: حامی اصلی ما عمدتاً رسانه‌ها و مردم بودند و دولت به طور جدی از ما حمایت نکرد. سال گذشته مقام معظم رهبری در جلسه هیئت دولت به طور مصداقی مسئله حمایت از نوشت افزار ایرانی اسلامی را مطرح کردند اما از یک سال گذشته تاکنون هیچ حمایتی توسط دولت نشده و اگر کمک نمی‌کنید، حداقل سنگ اندازی نکنید و متاسفانه نیاز سازمان‌ها و نهادهای دولتی با کالای خارجی تامین می شود.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی به متفاوت بودن داستان کاغذ و اختصاص ارز نیمایی و دولتی به واردات آن اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کاغذ هفت برابر شده و از بندی 80 هزار تومان به بندی حدود 500 هزار تومان رسیده که هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد. سودجویان در بازار کاغذ جولان می دهند و فرد سودجو ثروتش را طی یک هفته چندین برابر افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد وارد کنندگان کاغذ به 50 مجموعه هم نرسد اما دولت نمی‌تواند این تعداد را مدیریت کند، گفت: امسال خانواده‌ها باید نوشت افزار را با قیمت دو تا سه برابر بیشتر از سال قبل تهیه کنند و این موضوع جای نگرانی دارد که خانواده‌ها برای تهیه نوشت‌افزار تحت فشار هستند.

تولید کاغذ از تفاله نیشکر

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که می توان از تفاله نیشکر کاغذ مرغوب تهیه کرد، تاکید کرد: در کشور نیشکر تولید می شود و تفاله آن با نام باگاس عمدتاً سوزانده می‌شود در حالی که می‌توان از آن برای تولید کاغذ استفاده کرد. کشور ما به تولید سالیانه 400 هزار تن کاغذ نیاز دارد که با احداث کارخانه می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد و اگر این اتفاق بیفتد مشکل کتاب و مطبوعات در زمینه کاغذ حل می شود.

مدیرعامل نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران نوشت خاطرنشان کرد: نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی از 14 تا 25 مرداد برگزار می شود و نمونه خط تولید را برای ایجاد روحیه کارآفرینی در کودکان به نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی می‌آوریم. بیش از 100 تولیدکننده در این نمایشگاه حضور دارند؛ حوزه کارآفرینی اجتماعی و افزایش توزیع نوشت افزار در مناطق محروم در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در انتهای نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. حسینی در پاسخ به سوالی درباره این مسئله که چرا نمایشگاه تنوع و جذابیت خاصی برای کودک ندارد، تشریح کرد: از نقاط ضعف در این حوزه آگاه هستیم. دستاوردهای خوبی کسب شده است اما با نقطه مطلوب فاصله داریم. در حوزه تصاویر شخصیت ها و طراحی صنعتی مشکل وجود دارد و باید برای ایجاد تصاویر جذاب اقدام جدی صورت گیرد.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص این موضوع که با توجه به گرانی کاغذ و سخت بودن فعالیت در این شرایط، آیا تولیدکنندگانی هستند که با مشکل مواجه شده باشند، اظهار کرد: تولیدکنندگانی داریم که با تیراژ سابق تولید نمی کنند و مجبورند به سختی و با تعداد تولیدات اندک، به حیات خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تسهیل گیری هایی از جانب دولت می توانسته صورت بگیرد و انجام نشده است، تاکید کرد: دولت باید مسئله کاغذ را مدیریت کند. تولیدکننده تنها و گرفتار است و تبلیغ و توزیع توسط هیچ نهادی حمایت نمی شود. فضای رقابتی بین تولیدکنندگان ایجاد شده و باید توسط دولت حمایت شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی از سوی مجمع نوشت افزار برای تولید کاغذ از نیشکر صورت گرفته است، گفت: به جمع‌بندی کلی رسیده‌ایم که می توانیم از تفاله نیشکر کاغذ تولید کرد و از ارگان‌ها مطالبه کرده‌ایم که بر روی این طرح سرمایه گذاری کنند و مساله اصلی در این مبحث، تامین سرمایه است که پیگیر حل آن هستیم و می توان با اجرایی شدن این پروژه در عرض یک سال کاغذ تولید کنیم.

ارسال نظرات