خبرهای داغ:
امام جمعه موقت شهر چمران:

ائمه معصوم خط قرمز ما هستند/ اجازه اهانت به معصومین را به هیچ احدالناسی نمی‌دهیم

امام جمعه موقت شهر چمران گفت: مسئولان و بدخواهان بدانند امروز دیگر نمی‌گذاریم حق امام ما ضایع شود و با تمام توان از ساحت مقدس امام جواد (ع) دفاع می‌کنیم.
کد خبر: ۹۱۶۱۶۳۱
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از بندر ماهشهر، حجت‌الاسلام سید محمدجواد هاشمی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر چمران با اشاره به رقص و پایکوبی در شب شهادت امام جواد (ع) در پارک دریاچه نمک بندر ماهشهر اظهار کرد: این اهانت‌ها از آنجایی شروع شدند که به امام معصوم در زمان خودش اهانت شد و برخی از محبان سکوت کردند.

وی افزود: امروز نیز به ائمه معصوم که حقا خط قرمز ما هستند اهانت شد و برخی از مسئولان سکوت کردند. به جایی رسید که وزیر بهداشت با صراحت کامل جلوی دوربین‌ها علت تمام خودکشی‌ها وافسردگی‌ها را هیأت‌ها و روضه‌های اهل بیت اعلام می‌کند و به مسئولان شهری کد می‌دهد که در شب شهادت هم پایکوبی کنید.

امام جمعه موقت شهر چمران تصریح کرد: این مسئولان شهری جوانان را در شب شهادت امام جواد (ع) در یک جایی جمع می‌کنند و اجازه پخش ترانه و پایکوبی را می‌دهند. اما مسئولان و بدخواهان بدانند امروز دیگر نمی‌گذاریم حق امام ما ضایع شود و از ساحت مقدس امام جواد (ع) دفاع و این حرکت شنیع و غیر اخلاقی و غیر ارزشی را محکوم می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: امام جمعه چمران چندین بار این موارد را گوشزد کرد و در مورد این مسائل در تریبون نماز جمعه نیز هشدار داده بود و چندی پیش در جلسه شورای اداری هم درباره این هجمه‌های فرهنگی در مدارس صحبت کرده بود که متأسفانه معاون فرماندار بندر ماهشهر در جواب فقط تکذیب کرد و امام جمعه چمران نیز برای اعتراض به این رفتار معاون فرماندار از آن جلسه خارج شد.

وی در فراز دیگری از خطبه‌ها با تسلیت سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (ع) اظهار کرد: از دیدگاه شیعه، امام فقط با نص امام قبلی تعیین می‌شود. یعنی هر امام باید با عبارت صریح، امام پس از خود را تعیین کند. یکی از اصحاب علی بن موسی(ع) از او درباره جانشینش سؤال کرد. حضرت رضا (ع) با دست خود به فرزندش محمدِ تقی اشاره کرد. یا در روایتی فرمود: «این ابوجعفر است که به جای خود نشانده و مقام خود را به او واگذار کرده‌ام.»

امام جمعه موقت شهر چمران گفت: امام جواد (ع) در حدود ۸ سالگی، به امامت رسید. به دلیل پایین بودن سن وی، میان شیعیان درباره امام پس از حضرت رضا (ع) اختلاف شد؛ برخی به دنبال عبدالله بن موسی، برادر امام رضا رفتند، اما طولی نکشید او را شایسته امامت ندانستند و از او روگرداندند.

هاشمی افزود: برخی به احمد بن موسی برادر دیگر حضرت رضا (ع) گرویدند و شماری نیز به واقفیه پیوستند، با این حال، بیشتر اصحاب علی بن موسی الرضا (ع) به امامت فرزندش جواد معتقد شدند. منابع، علت این اختلاف را کودکی جوادالائمه دانسته‌اند.

وی متذکر شد: به گفته نوبختی علت پیدایش این اختلاف، آن بود که آنان بلوغ را از شرایط امامت می‌دانستند. البته این مسئله در زمان حیات امام رضا (ع) نیز مطرح بود. حضرت رضا در واکنش به کسانی که خردسالی جوادالائمه را مطرح می‌کردند به نبوت حضرت عیسی در کودکی استناد می‌کرد و می‌فرمود: «سن عیسی هنگامی که نبوت به وی عطا شد کمتر از سن فرزند من بوده است.»

امام جمعه موقت شهر چمران در ادامه با گرامیداشت سالروز ازدواج آسمانی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند.

هاشمی ادامه داد: مهریه 500 درهمی برای فاطمه زهرا (س) مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی می‌خوانیم که حضرت زهرا (س) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه زهرا (س) شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

امام جمعه موقت شهر چمران یادآور شد: از ماجرای ازدواج حضرت (ع) و حضرت فاطمه (س) نکات بسیار جالبی را می‌آموزیم که اگر خواهان سعادت و پیروی راستین از اسلام هستیم باید تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد و دوم آنکه ساده‌زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و به ویژه ازدواج راه یابد.

هاشمی عنوان کرد: در غیر این صورت قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهن‌های کوتاه مادی و اشرافی است چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها می افتد و هر روز این غل و زنجیر بزرگ‌تر و سنگین‌تر می شود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می‌گیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی می‌کشاند و بر فساد و نابسامانی‌های روانی و مشکلات اخلاقی می‌افزاید.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به سالروز شهادت شهید شیخ فضل‌الله نوری گفت: این شهید بزرگوار از جمله روحانیونی بود که در پیروزی نهضت مشروطه نقش مهمی ایفا کرد؛ اما پس از مشاهده انحراف این نهضت بنای مخالفت با روشنفکران غرب‌زده گذاشت.

امام جمعه موقت شهر چمران افزود: او خواستار مشروطه مشروعه بود و مشروطه‌ای را که بنای آن بر‌پایه قوانین اسلامی کشورهای غربی و الگوبرداری از تمدن و فرهنگ غربی بود را رد می‌کرد و این منجر شد تا بالاخره شیخ فضل‌الله را اعدام کنند و برخی از مردمی هم که زمانی او را مرجع تقلید خود ساختند حال به جنازه او بی‌حرمتی کرده و این نشان از کار فرهنگی عمیق انگلیسی‌ها بر روی توده مردم بود.

هاشمی همچنین به استفاده ابزاری استعمارگران و صاحبان قدرت از موضوع حقوق بشر اشاره کرد و گفت: حقوق بشر همواره از موضوعاتی بوده که کشورهای استعمارگر و صاحب قدرت از آن به عنوان حربه‌ای برای سلطه بر کشورهای دیگر در طول تاریخ استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی همانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، بر شرافت و کرامت ذاتی انسان تکیه کرده و برخی حقوق لازم‌الرعایه را احصاء کرده است که باید آنها را به رسمیت شناخت و در مقام اعمال و اجرای آنها برآمد.

امام جمعه موقت شهر چمران متذکر شد: برخی از اصولی که به عنوان حقوق آزادی‌های اساسی در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده در این اعلامیه نیز آمده است. برخی از حقوق هم که در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیامده، در اعلامیه اسلامی مورد توجه و تصریح قرار گرفته است.

هاشمی اظهار کرد: ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن یا حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و نیز حق زندگی در محیط پاک و دور از مفاسد اخلاقی و داشتن امنیت دینی علاوه بر امنیت‌های مربوط به جان و خانواده و ناموس و نیز اشاره به لزوم حفظ حرمت انسان حتی پس از حیات او و محترم شمردن جنازه او برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر، در اعلامیه اسلامی آمده است.

وی در پایان گفت: این بیانیه اسلامی در مقابل بیانیه حقوق بشر امریکایی نوشته شده، همان بیانیه‌ای که به امریکا اجازه تعدی به تمام کشورهای جهان از بمباران اتمی هیروشیما و قتل بیش از ۱۶۰ هزار نفر تا حمله به افغانستان و عراق و اشغال کردن کشورهای مختلف به عنوان حقوق بشر را داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار