خبرهای داغ:
«راهیان نور» بهترین راه ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت است و حضور اقشار مختلف مردم خاصه دانشجویان، آن‌ها را در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بیمه می‌کند.
کد خبر: ۹۱۶۲۱۵۲
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، هشت سال دفاع مقدس که تمام شد، گروه‌هایی مردمی از رزمندگان شکل گرفت که خودجوش در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و ... کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند.

آن‌ها تا سال ۱۳۷۶ محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین را بازدید می‌کردند تا اینکه در این سال بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های اردو‌های راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان‌های دانشجویی شروع شد.

این اعزام شروع یک حرکت مهم بود، زیرا بسیج محلات هم شروع به اعزام کاروان نمودند و البته سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۸ به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور باعث گردید تا موضوع راهیان نور مورد توجه بیشتر نیرو‌های مسلح قرار گیرد.

حضور مجدد ایشان در میان زائران راهیان نور و حضور در یادمان دوکوهه در سال ۸۱ نیز نشان از تاکید ویژه بر گسترش و توسعه راهیان نور داشت و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد و برادر بسیجی جهادگر حاج حسین یکتا به عنوان دبیر ستاد مرکزی انتخاب شد.

امروز با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ، هستند جوانان و نوجوانان بسیاری که اگر چه یک روز از ایام جنگ تحمیلی را درک نکرده اند، اما با حضور در کاروان‌های راهیان نور، دل به سرگذشت مردان و زنانی می‌سپارند که با جان خود در مقابل دشمن ایستادند.

به بهانه اعزام دانشجویان برخی از دانشجویان قمی در روز‌های اخیر به اردوی راهیان نور غرب و شمالغرب به سراغ برخی از دانشجویان استان که قبلاَ در این اردو شرکت کرده اند رفته ایم تا حال و هوای آن‌ها را در خصوص این اردو جویا شویم.
 

بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
خانم جلال وند در این خصوص می‌گوید: راهیان نور بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و حضور اقشار مختلف مردم بویژه دانشجویان در یادمان‌های دفاع مقدس، نشانه علاقمندی و پایبندی آن‌ها به این فرهنگ است.

این دانشجوی قمی ادامه می‌دهد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از ضروریات جامعه امروز است و حضور در کاروان‌های راهیان نور تداعی کننده تداوم نهضت عاشورا و خنثی کننده توطئه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و ... دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب است.
 

دانشگاه نهادینه سازی فرهنگ شهادت
آقای عبداللهی نیز در خصوص اردو‌های راهیان نور و تجربه شرکتش در این اردو می‌گوید: دلم خیلی برای حضور مجدد در اردوی راهیان نور تنگ شده است.

این دانشجوی دانشگاه علمی کابردی قم می‌افزاید: راهیان نور دانشگاه نهادینه سازی فرهنگ شهادت است و زائران را با فرهنگ عظیم و غنی شهادت آشنا کرده و آن‌ها را در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بیمه می‌کند.


احیای نور معنویت و ایثار در وجود دانشجویان
ابراهیم پور از دانشجویان سابق دانشگاه قم نیز می‌گوید: دانشجویانی که در مناطق جنگی دوران دفاع مقدس حاضر می‌شوند، در واقع می‌آیند تا نور معنویت و ایثار را در وجود خود احیا کنند.

وی ادامه می‌دهد: جوانی که پای صحبت روای می‌نشیند و اتفاقات آن روز‌ها را در ذهنش مرور می‌کند، بصورت طبیعی هاله‌ای از اشک پلک هایش را به اسارت در می‌آورد و البته این اسارت رهایی از بند مادیات است و غرق شدن در نور ایمان شهدا.


حرکت در مسیر شهدا با مقاومت در برابر دشمنان
آن چه مشخص است اینکه پشتیبانی و مساعدت از کاروان‌های راهیان نور وظیفه همگانی است و گسترش آن باعث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

مسیر‌های خاکی و کانال‌ها و سنگر‌های به جا مانده از عملیات‌های دوران دفاع مقدس تنها نمادی از تاریخ هشت ساله ایران عزیزمان نبوده و تلنگری است برای آنکه بدانیم، دشمنان ایران اسلامی هیچگاه میدان را خالی نکرده و نمی‌کنند و جوانان ما باید در همه صحنه‌ها با الگوگیری از شهیدان راه نور همچون وقایع اخیر سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی، هوشیارانه و انقلابی عمل کرده و در این مسیر مقاومت را همچون گذشته الگوی راه خویش قرار دهند.


گزارش: محمدرضا قربان زاده

ارسال نظرات
پر بیننده ها