عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به سفر اعضای این کمیسیون به استان مرکزی گفت: 4 هزار استاد غیر رسمی و کمبود 3300 معلم بخشی از دغدغه‌های آموزشی و دانشگاهی این استان است.
کد خبر: ۹۱۶۲۱۸۷
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات سفر استانی اعضای این کمیسیون به استان مرکزی و بازدید از مراکز آموزشی و دانشگاهی گفت: در این سفر 2 روزه (چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته) تقسیم کاری خاصی بین اعضای هیات صورت گرفت به طوری که از اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌های صعنتی، اراک، آزاد، پیام‌نور، علمی کاربردی بازدید کردند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در روز دوم اعضای این هیات به ساوه، تفرش- آشتیان- فراهان، شازند و خمین، دلیجان و تمامی مراکز دانشگاهی استان و تعدادی از مدارس بازدید کردند.

وی گفت: در روز چهارشنبه موضوعات مرتبط با حضور استاندار مرکزی و روسای آموزش و پرورش بررسی و مشکلات و معضلات مدارس این استان بحث شد که در این نمایندگان وزرا هم حضور داشتند، ضمن اینکه در نشست بعدی موضوع کمبود‌ها و مشکلات دانشگاه‌ها و واحدهای آموزش عالی با حضور روسای دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. 

سلیمی با بیان اینکه معاونین وزارتخانه آموزش و پرورش،‌ معاون وزیر علوم، معاون دانشگاه پیام نور کشور، معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای، معاون دانشگاه آزاد و معاون وزیر بهداشت، اعضای کمیسیون آموزش را همراهی می‌کردند. 

وی گفت: مشکلات و چالش‌های فراروی مدارس و دانشگاه‌ها بررسی شده و تصمیماتی نیز اتخاذ شد و قرار بر این شد که این مصوبات در دو هفته آ‌ینده با حضور استاندار مرکزی در کمیسیون آ‌موزش مجلس بررسی شود ضمن اینکه وزرای مربوطه نیز در این نشست باید حضور داشته باشند که باید جمع‌بندی مناسبی برای رفع مشکلات در این نشست به منظور تصمیمات نهایی اتخاذ شود. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به جز 2 دانشگاه تمامی دانشگاه‌های استان مرکزی مورد بازدید اعضای کمیسیون آموزش قرار گرفت. 

وی گفت: کل اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان مرکزی 1700 نفر است این در حالی است که اعضای غیررسمی و اساتید غیررسمی این دانشگاه‌ها بیش از 4 هزار نفر است و این امر کاملا مشخص است که در این زمینه دچار مشکل بوده و استادی که وضعیت استخدامش غیر رسمی است انگیزه لازم را برای تدریس نداشته و منجر به افت دانشگاه‌ها خواهد شد. 

سلیمی گفت: زیرساخت‌های لازم در مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اعم از کارگاه‌ها و اساتید کاملا آماده است این در حالی است که رشته‌های مرتبط را به تعددی از واحدها و ومراکز این دانشگاه نداده‌اند و برخی از واحدهای این دانشگاه در حال احتضار هستند چرا که درآمدها و هزینه‌های آنها با یکدیگر منطبق نیست. 

وی با اشاره به عدم تجهیز برخی از کارگاه‌‌های فنی در دانشگاه‌ها گفت: باید در این بخش اقدام جدی صورت گیرد. 

سلیمی گفت: متاسفانه برخی دانشگاه‌های دولتی توان پرداخت حقوق کارمندان و  اساتید خود را ندارند که باید در بودجه آنها بازنگری لازم صورت گیرد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: تجهیزات لازم در تعدادی از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای منطبق با ماموریت آنها نیست ضمن اینکه در وضعیت حقوق کارمندان و اساتید این دانشگاه هم باید تصمیمات لازم اتخاذ شود. 

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی کارمند قراردادی در دانشگاه پیام نور گفت: باید سازمان مرکزی این دانشگاه درباره تبدیل وضعیت کارمندان خود تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که در کل کشور ما 4 هزار کارمند قراردادی در دانشگاه پیام نور داریم که باید هر چه سریعتر تبدیل وضعیت آنها صورت گیرد. 

سلیمی گفت:  وضعیت بازنشستگی اساتید دانشگاه آزاد و لزوم تعیین تکلیف این افراد در سفر استانی اعضای کمیسوین آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت که امیدوارم آقای ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس این دانشگاه تصمیمات لازم را جهت ساماندهی وضعیت بازنشستگی این اساتید انجام دهد. ضمن اینکه آینده مبهم برخی واحدهای دانشگاه آزاد هم با توجه به کاهش تعداد دانشجویان و درآمدهای مراکز دانشگاهی دغدغه بعدی اعضای این کمسیون است. چرا که منجر به کاهش اراده و انگیزه بین کارمندان و دانشگاه آزاد شده است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: استان مرکزی 3300 معلم برای آغاز سال تحصیلی جدید کمبود دارد که باید هرچه سریعتر وزارت آموزش و پرورش در این باره تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که به دلیل همین کمبودها، معلمان حق‌التدریس و بازنشسته در مدارس حضور پیدا کرده و تدریس می‌کنند و همین موضوع باعث ضربه زدن به این وزارتخانه شده است. 

وی با بیان اینکه در تعدادی از شهرها استان مرکزی برخی مدارس به صورت سه شیفته اداره می‌شود افزود: برای مثال 2 هزار دانش‌آموز افغانستانی در شهرستان دلیجان مشغول تحصیل هستند و برخی از  کلاس‌ها با حدود 40 دانش‌آموز اداره می‌شود. 

سلیمی با بیان اینکه تصمیمات اصلی درباره رفع مشکلات مراکز آموزشی و دانشگاهی باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اتخاذ شود گفت: آینده وضعیت مدارس و دانشگاه‌های این استان به خروجی این جلسه مرتبط است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «به وضعیت بهداشتی ودرمانی استان‌ها و وضعیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی رسیدگی کنید» ، «به داد اساتید و مدرسان حق التدریس دانشگاه ها برسید» ، «دانشگاه آزاد به یک جراحی ساختاری نیاز دارد» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

ارسال نظرات