در مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق تبیین شد:
نخستین کارگاه پاسخ به شبهات در مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۶۲۴۸۸
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق، در این کارگاه که با حضور 30 نفر از طلاب و مبلغان مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد  زهرا زارعی از اساتید این مدرسه به تبیین این پرسش پرداخت.
 زارعی با طرح این پرسش که کدام نیاز بنیادی است که انسان را به سوی دین می کشاند؟ گفت: میل به هدفمندی و تکامل و میل به درست اندیشیدن و درست زندگی کردن انسان را به سوی دین می کشاند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال چرا دین؟ گفت: برای پاسخگویی به این پرسش باید از ادله عقلی استفاده کرد چون سوالی برون دینی است و خدایی قابل پرستیدن و شایسته پرستیدن هست که جمیع صفات کمالی را دارا باشد و قطعا من دوست دارم خدایی که از هر جهت کامل و بی نقص هست را به خدایی بپذیرم از جمله صفت حکمت....یعنی خدای کامل من نباید هیچ چیز را بیهوده آفریده باشد و وقتی در نظام آفرینش تامل می کنیم مشاهده می کنیم که همه چیز هدفمند آفریده شده است. پس با توجه به حکمت الهی که هیچ چیز را بیهوده نمی آفریند قطعا انسان هم بیهوده آفریده نشده و ما باید به دنبال شناخت هدف و همچنین برنامه جامعی برای رسیدن به هدف نهایی باشیم.
 زارعی افزود: ابزار شناخت عقل و حس هست که هر دو ناقص است و نمی تواند در بسیاری از مسایل پاسخگوی سوالات انسان باشد به طور مثال یکی از سوالات بنیادی انسان در رابطه با سرانجام هستی و معاد و وقایع آن است که عقل و حس از پاسخ دادن به آن عاجزند. بنابراین نمیتوان با آن برنامه جامعی برای مسیر زندگی چند روزه این دنیا ریخت و اگر هم به تجربه بشری متوسل شویم چون عمر آدمی کوتاه است پس انسانهایی فرصت دستیابی به حقیقت را پیدا نخواهند کرد و خدای حکیم باید راهی برای ما تدارک دیده باشد و دستورات و برنامه های به سعادت رسیدن را بنابر قاعده لطف الهی به ما ابلاغ کند و این لطف باید شامل حال ما شود تا بتوانیم مسیر درست را بپیماییم.
زارعی خاطر نشان کرد:  دنیا مقدمه آخرت است و سعادت و شقاوت ابدی در گرو چگونه زیستن در این جهان است. درنتیجه انسان نیازمند دین است و چاره ای در پذیرفتن دین نداریم و خدای حکیم این برنامه را توسط افرادی باید به ما ابلاغ کند پس با علم بینهایت خود بهترین و پاکیزه ترین انسان ها را برای ابلاغ این مهم برمی گزیند و می بینیم که در طول تاریخ پیامبران الهی با توجه به اقتضای درک انسان ها به مرور زمان دین را به مردم ابلاغ نموده اند. و هنگامی که درک مردم توانایی پذیرش کامل شریعت را داشت دین به طور کامل توسط آخرین پیامبر به مردم ابلاغ شد و چون عمر پیامبر آخرالزمان یک عمر طبیعی بود و فرصت تشریح دین نبود پس طی 250 سال امامانی این مهم را به دست گرفته و به تشریح احکام و دستورات شرعی پرداختند.
این مبلغ حوزه در پاسخ به این پرسشها که از کجا معلوم دین اسلام حق است؟ یهودیت خود را نژاد برتر میداند و مسیحیت دین خود را برحق میداند از کجا میگوییم فقط اسلام حق است؟ گفت: ما معتقدیم دین اسلام دین حق است حتی پیروان حقیقت جوی دیگر ادیان هم چنین ادعایی دارند. پس باید به عقل و خرد روی آورد و داوری نمود. و با انصاف و به دور از هر گونه تعصبی حق را از باطل شناخت.
وی افزود: نگاه ما به دیگر ادیان نگاه طولی است نه عرضی. دین خدا از آدم تا خاتم یکی است و از نظر عقلی امکان ندارد در دین خدا اختلاف وجود داشته باشد و تفاوت شرایع آسمانی در مسائل فرعی بوده است یعنی دین جدید ناسخ و مکمل دین قبلی بوده که به حسب مقتضیات زمان و خصوصیات محیط و فرهنگ مردم متفاوت بوده است ولی مسیر به سمت یک هدف و یک حقیقت بوده است و هر چه جلوتر آمده تعالیم دینی کامل تر شده و عمق معارف در دین اسلام از همه کامل تر است.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات