خبرهای داغ:
مسجدی که اتاق عقد و سالن عروسی رایگان به جوانان می‌دهد؛
البته تاکنون فقط یک مرتبه مراسم ازدواج در این سالن برگزار شده است؛ زیرا متأسفانه زوج‌های جوان کشور به‌دنبال برخی تشریفات و تجملات غیرضرور هستند و...
کد خبر: ۹۱۶۲۵۴۷
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسجد الزهرا(س) در خیابان شهیدعراقی با فراهم‌کردن اتاق عقد و سالن عروسی زمینه برگزاری مراسم عقد و عروسی را به‌رایگان و ساده برای زوج‌های جوان فراهم کرده است.

تأمین هزینه‌های ازدواج و مراسم‌های مختلفی که برای آن در سال‌های اخیر مرسوم شده، امروزه معضلی شده تا افراد دربرابر ازدواج مقاومت کنند و هزینه‌های گزاف آن را مانعی برای خود بدانند. دراین‌زمینه، سال‌هاست که مقام معظم رهبری بر آسان‌گرفتن در امر ازدواج بسیار تأکید و بر ترویج این امر سفارش می‌کنند؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۷۹ فرمودند: «اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. در اوایل انقلاب نیز همین‌طور بود؛ منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر، تفاخر و سرمایه‌داری، کمی کار را مشکل کرد».

برپایی جشن ازدواج در مسجد با هزینه‌های اندک و ساده می‌تواند بخش بسیاری مهمی از هزینه‌های ازدواج جوانان را کاهش دهد. دراین‌زمینه مساجدی هستند که این روزها با برپایی سفره عقد و اخذ هزینه‌های اندک، زمینه ثبت ازدواج رسمی زوج‌های جوان را فراهم می‌کنند و حتی بستر را برای برپایی سفره ولیمه ازدواج نیز آماده کرده‌اند. بنابر گزارش خبرگزاری «فارس»، مسجد الزهرا(س) در خیابان شهیدعراقی تهران ازجمله مساجدی است که با فراهم‌سازی اتاق عقد، به‌رایگان مراسم عقد زوج‌های جوان را انجام می‌دهد و حتی این امکان را فراهم کرده است تا زوج‌ها با رعایت نکات و ضوابطی، مراسم ازدواج خود را نیز در سالن همایش این مسجد برگزار کنند.

حجت‌الاسلام آل‌داوود، امام جماعت این مسجد، درباره ثواب برگزاری مراسم عقد در مسجد می‌گوید: «خطبه عقد باید در مکانی خوانده شود که از فضای دعا و معنویات برخوردار باشد؛ زیرا در زمان جاری‌شدن عقد، عاقد موظف به دعاکردن است و افراد حاضر نیز باید برای زوجین دعا کنند. یکی از مواقع استجابت دعا، زمان جاری‌شدن خطبه عقد است. حال اگر این مراسم در مسجد، محل رازونیاز مؤمنان و محل رفت‌وآمد فرشتگان، انجام شود، ثواب و امکان استجابت بیشتری دارد». مسجد الزهرا(س) در منطقه پاسداران تهران و خیابان شهیدعراقی به مسجد کرمانشاهیان مقیم تهران معروف است که در زمینی بسیار بزرگ از ۱۲ سال پیش با معماری زیبای ایرانی-اسلامی بنا شده است. آقای عبدالحسین صیرفی، عضو هیأت‌امنای این مسجد می‌گوید: «این مسجد را ۱۲ سال پیش مرحوم سیدزاده، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس و استاندار پیشین تهران، به‌همراه برخی از کرمانشاهیان مقیم تهران، در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در چهار طبقه بنا شد که در بخشی از آن، یک اتاق عقد تعبیه شده است و به‌رایگان زوج‌های جوان می‌توانند مراسم عقد خود را برگزار کنند».

مسجد الزهرا(س) به‌صورت ماهیانه پذیرا و برگزارکننده دو مراسم عقد است و در سالن اجتماعات مسجد نیز امکان برگزاری جشن ولیمه ازدواج را دارد. البته به‌گفته مسوولان مسجد، تاکنون تنها یک مرتبه مراسم جشن ازدواج در مسجد برگزار شده است. صیرفی دراین‌باره می‌گوید: «سالن اجتماعات این مسجد با قابلیت پذیرایی از حدود ۵۰۰ نفر برای برگزاری مراسم جشن ولیمه ازدواج مهیاست و زوج‌ها می‌توانند به‌رایگان مراسم خود را در این مسجد برگزار کنند. حتی در این سالن امکان پذیرایی شام نیز مهیاست. البته تاکنون فقط یک مرتبه مراسم ازدواج در این سالن برگزار شده است؛ زیرا متأسفانه زوج‌های جوان کشور به‌دنبال برخی تشریفات و تجملات غیرضرور هستند و به‌جای آنکه با حذف برخی از هزینه‌های غیرضرور، ازدواج خود را آسان و ساده برگزار کنند، مشکلات متعددی را برای خود و خانواده‌ها ایجاد می‌کنند». همچنین، برای موضوعاتی دیگر نظیر ماشین عروس، شام عروسی، میوه و شیرینی، لباس عروس، گل و... این مسجد با معرفی زوج‌ها به برخی صنوف خیّر امکان کاهش چشمگیر هزینه‌ها را برای زوج‌ها فراهم می‌کند. برگزاری مراسم‌های عقد و ازدواج زوج‌های جوان در مسجد و حرکت مساجد برای مهیاکردن زمینه برگزاری این مراسم‌ها، می‌تواند باری را از دوش هزینه‌ای زوجین در ابتدای زندگی بردارد. البته، تحقق چنین مهمی نیازمند فرهنگ‌سازی در میان جوانان و بعد هم اهالی مسجد است.

 

 

منبع: صبح نو

ارسال نظرات
پر بیننده ها