خبرهای داغ:
معاون امور جوانان وزارت ورزش گفت:امروزه بیش از مسائل اقتصادی نیاز به فرهنگ سازی برای ازدواج،متعهد کردن آن ها برای ازدواج وتشویق آن ها به تشکیل خانواده داریم که بایداز سیستم آموزشی آغاز شود.
کد خبر: ۹۱۶۲۸۲۲
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز در مراسم  «روز ملی ازدواج» که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: خوشحالم که امسال توفیق داشتیم تا اتفاقی جدید را میان جوانان رقم بزنیم و یک نگرش جدید ایجاد کنیم. ما در بحث ازدواج موضوع دفاتر ازدواج را پر رونق کردیم و در سراسر کشور ۴۰۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در حال فعالیت است. در سال ۹۸ نیز مجوز تاسیس ۷۰ مرکز ازدواج در کشور صادر شده است.

وی افزود: بر اساس آمارها، در استان هایی که مشاوره به صورت اجباری اجرا شده، ۲۵ درصد رشد ازدواج و همچنین کاهش طلاق را داشته ایم. امر مشاوره منجر به ایجاد زندگی پایدار و مانع فروپاشی می شود. از تمامی دستگاه ها ازجمله نظام روانشناسی تشکر می کنیم که در این مسیر ما را یاری کردند.

تندگویان اظهار داشت: درخواست ما از قانون گذاران و مجلس این است که بتوانیم امر مشاوره را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و مشاوره پیش از ازدواج به صورت قانونی و اجباری شود. با توجه به فرهنگ های جدید و نحوه ازدواج های جوانان مشاوره امری ضروری است.

معاون امور جوانان تاکید کرد: باید برای ایجاد خانواده محوری میان جوانان و مهارت آموزی موضوع مشاوره ها و آموزه های خانواده محوری در آموزش و پرورش نیز اجرا شود. چرا که امروزه بیش از مسائل اقتصادی نیاز به فرهنگ سازی برای ازدواج، متعهد کردن آن ها برای ازدواج و تشویق آن ها به تشکیل خانواده داریم که باید از سیستم آموزشی و نوجوانی افراد آغاز شود.

وی تصریح کرد: برنامه های امسال هفته ازدواج با رویکرد تغییر نگرش به ازدواج است. بخش عمده ای از علل کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج ناشی از موضوعات فرهنگی است. مسائل اقتصادی تاثیر دارد اما امروزه چالش های فرهنگی نیز موضوعی بسیار با اهمیت است و این موضوع نشان می دهد که طی سال های اخیر بر موضوع فرهنگ سازی ازدواج به صورت موفق عمل نکرده ایم. به طوریکه بسباری از جوانان کشور علی رغم داشتن شرایط اقتصادی مناسب، تعهد و مسئولیت پذیری لازم برای ازدواج را ندارند و این موضوع باید مورد توجه همه دستگاه های متولی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از نقاط محروم کشور مراکز مشاوره برپا شده و در حال ارائه خدمات رایگان هستند. امسال بحث خیرین ازدواج را نیز پایه گذاری کردیم که از راه تامین مسکن، اشتغال و جهیزیه در حال کمک به جوانان هستند که با این طرح به صورت یک شبکه منسجم عمل خواهند کرد. انتظار ما از قانون گذاران در نظر گرفتن معافیت های مالی و قانونی برای تسهیل کار این افراد است و در حال حاضر این مجمع برای ۱۴ استان تشکیل شده است.

وی افزود: در سال گذشته به ازای هر ۳ ازدواج یک طلاق داشته ایم و این آمار مناسبی نیست. به همین دلیل با درخواست از قوه قضائیه خواستار روز بدون طلاق در ۱۲ مرداد ماه شدیم. این امر برای قبح زدایی از مسئله طلاق بوده است و ای کاش در هفته یک روز بدون طلاق داشته باشیم تا موضوع فرهنگ سازی بر روی طلاق انجام شود.

تندگویان درباره وام ازدواج اظهارداشت: در خصوص وام ازدواج سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وام به ازدواج پرداخت شده است و خوشحالیم که پرداخت وام ازدواج در زمان کم امکان پذیر شده است. پیش بینی می کنیم که امسال نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان گام ازدواج نیز پرداخت شود.

تندگویان با بیان اینکه شاهد کاهش آمار ازدواج در سال ۹۷ بوده ایم، عنوان کرد: سال ۹۷، بیش از ۵۵۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شده اما این آمار نسبت به سال ۹۶ کاهش یافته یافته است. ما در حوزه ازدواج به غیر از رسیدگی به مشکلات اقتصادی، نیاز به فرهنگ سازی داریم و این کار با تولید محصولات فاخر فرهنگی انجام می شود.

تندگویان با اشاره بر راه اندازی کارگاه های آموزشی ازدواج در کشور عنوان کرد: در سال ۹۷ برای اولین بار در کشور ۸ هزار کارگاه آموزشی ازدواج راه اندازی شد که به صورت کارگاه های عمومی و تخصصی برای آموزش مشاوران فعالیت می کردند. امیدواریم با کمک رسانه های استقبال از این کارگاه ها بیشتر شود.

وی با اشاره بر دیگر برنامه این هفته ازدواج تصریح کرد: در این هفته جشنواره آیین های ازدواج به میزبانی استان گلستان و برای ترویج آیین های های ازدواج ساده برگزار می شود. به علاوه امسال نیز کتابی با موضوع آموزش های قبل و حین ازدواج تولید شده است.

معاون امور جوانان در پایان تاکید کرد: در کنار تمامی مسائل مطرح شده، اگر به‌دنبال افزایش نرخ ازدواج در کشور هستیم باید موضوع اشتغال ایمن و مسکن ارزان برای جوانان محقق شود.

ارسال نظرات