روزنه ای از رونق تولید

صادرات ۷۰ درصد محصول ترخون گلباف به کشور‌های اروپایی

“ترخون “شهر گلباف، به دلیل کیفیت بی نظیر خود خیلی زود توانست مورد توجه بسیاری از کشور‌های اروپایی قرار گیرد و جایی برای خود در بازار آن‌ها باز کند، اما عدم توجه مسئولان به این ظرفیت عظیم، سود اصلی را نصیب دلالان می‌کند.
کد خبر: ۹۱۶۲۹۴۰
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ترخون، یکی از گیاهان چند ساله است که کشت آن در بخش گلباف قدمتی دیرینه دارد و با توجه به شرایط آّب و هوایی، اقلیم مناسب و همچنین عدم استفاده از کود‌ها و سموم شیمیایی، عطر و اسانس بالا و بی نظیری دارد.

این گیاه در طی سال‌های اخیر به عنوان یک محصول استراتژیک و اقتصادی در بین کشاورزان شهر گلباف مطرح شده و به تدریج سطح زیر کشت آن افزایش پیدا کرده است به نحوی که از ۴۰ هکتار در سال ۹۴ به ۸۰ هکتار در سال ۹۸ رسیده است.

این محصول شهر گلباف، به دلیل کیفیت بی نظیر خود خیلی زود توانست مورد توجه بسیاری از کشور‌های اروپایی قرار گیرد و جایی برای خود در بازار آن‌ها باز کند، اما نه به اسم شهر گلباف، بلکه واسطه‌هایی که این محصول را از کشاورزان خریداری می‌کردند به اسم خود آن را به اروپایی‌ها عرضه می‌کردند، به همین جهت در سال‌های اخیر جشنواره‌ای با عنوان “جشنواره ترخون” هر ساله در شهر گلباف برگزار می‌شود تا هویت این محصول را به نام خود ثبت کند.

در همین راستا با دبیر جشنواره ترخون شهر گلباف گفت و گویی داشته ایم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

مهدی بهزادی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پنجمین جشنواره ترخون در روز‌های ۳۱ مرداد و اول شهریور به مدت دو روز در شهر گلباف برگزار می‌شود لذا از همه دعوت می‌وشد در این رویداد بزرگ شرکت کنند.

عضو شورای شهر گلباف به تاثیرات جشنواره در سال‌های اخیر اشاره وعنوان کرد: با برگزاری این جشنواره ها، امروز ترخون نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان که این محصول به آنجا صادر می‌شود به اسم شهر گلباف، شناخته شده است.

بهزادی تصریح کرد: از لحاظ گردشگری نیز به واسطه شناختی که از شهر به وجود آمده و ظرفیت‌هایی که از طریق جشنواره معرفی شده است نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و امیدواریم که در آینده برنامه‌های بهتری داشته باشیم.

وی از ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۰۰ نفر در سال به واسطه کشت ترخون خبر داد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر سالیانه حدود ۱۷۰ تن ترخون خشک از ۸۰ هکتار زمین کشاورزی زیر سطح کشت در شهر گلباف برداشت می‌شود که ۷۰ درصد این محصول به کشور‌هایی مثل آلمان و فرانسه صادر می‌شود.

دبیر جشنواره ترخون شهر گلباف در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی کشت این محصول، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که صادرات ترخون گلباف، با واسطه گری و از گمرک مشهد و آستارا انجام می‌شود لذا از مسئولین استانی انتظار داریم که کمک کنند این واسطه‌ها کم شود و حداقل صادرات این محصول از گمرکات استان کرمان صورت گیرد.

بهزادی افزود: اگرصادرات از گمرکات استان کرمان صورت گیرد هم ارز آوری بیشتری برای استان دارد و هم میزان اشتغال و بهره وری کشاورزان از کار بیشتر می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به کم آبی که در استان کرمان وجود دارد از جهاد کشاورزی درخواست داریم که در خصوص آموزش آبیاری نوین جهت کاشت ترخون همکاری کند تا تولید این محصول بی نظیر افزایش پیدا کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:راه ارمان
 
خبرنگار:مهدیزاده
ارسال نظرات