تشکل های دانشجویی دانشگاه های مازندران با ارسال نامه ای به دادستانی مرکز استان، خواستار ورود دادستان به عنوان مدعی العموم به پیگیری مطالبات کارگران مظلوم معدن سوادکوه شدند.
کد خبر: ۹۱۶۳۰۲۴
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج از مازندران، 18 تشکل از دانشگاه های مازندران در نامه‌ای خطاب به حسینی عالمی، دادستان استان مازندران در خصوص فوت سه کارگر معدن تاریکدره سوادکوه و رسیدگی به  وضعیت معیشت و مطالبات کارگران نامه نوشتند.

در این نامه آمده است:اجحاف در حق کارگران به روش های مختلف نشان از نبود نظارت کافی از سوی مقامات ذیصلاح در وزارت کار رفاه و امور اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت بوده که تنها گوشه‌ای از مشکلات در این بخش است.

 متن کامل نامه به شرح ذیل است:
 
اهمیت کار و کارگر و نقش پررنگ این قشر زحمتکش در ساختن جامعه اسلامی و پیشرفت و خودکفایی کشور از مواردی است که بار‌ها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.آنجا که در خصوص کارگران می‌فرمایند «کارگر در جامعه را بایستی ارزشمند معرفی کرد فرقی هم نمی‌کند کارگران تمام بخش‌ها هر جایی که کار هست، تحرک است و تولید هست. »

لزوم توجه به ابعاد مختلف زندگی کارگران نیز بار‌ها در قوانین کشور اعم از قانون اساسی و قوانین عادی مورد توجه بوده است.

کشور ما از لحاظ منابع طبیعی و مواد معدنی از مناطق غنی جهان محسوب می‌شود که استان مازندران نیز سهم بسزایی از این منابع را در خود جای داده است. معادن زغال سنگ البرز مرکزی در شهرستان سوادکوه یکی از این مراکز مهم و با سابقه می‌باشد.

این معادن با بیش از ۸۰ سال بهره برداری و اشتغال زایی برای چندین هزار نفر نقش مهمی در معیشت مردم این منطقه داشته است خصوصی سازی و اهمیت آن در شرایط امروز کشور از الزامات اولیه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌گردد که در ذیل این مفهوم دولت نقش نظارتی خود را داشته و به عنوان یاوری قدرتمند در مواقع حساس اقدام به کمک‌هایی به بخش خصوصی می‌نماید که همین امر خود مرزبندی خصوصی سازی مدنظر جمهوری اسلامی را با آموزه‌های اقتصاد آزاد ولیبرال به خوبی نشان می‌دهد.

اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است چگونگی این واگذاری‌ها و زدوبند‌های پشت پرده برای سودجویی‌های عده‌ای خاص می‌باشد. امتیاز استحصال و بهره برداری از معادن شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی در سال ۷۵ به بخش خصوصی واگذار گردید و از آن سال‌ها به بعد شاهد افول هر روزه این مجموعه بوده‌ایم.

اجحاف در حق کارگران به انحای مختلف که نشان از نبود نظارت کافی از سوی مقامات ذیصلاح در وزارت کار رفاه و امور اجتماعی و صنعت معدن تجارت می‌دهد تنها گوشه‌ای از مشکلات در این بخش است.

این که با وجود فوت شدن دو تن از کارگران معدن در اواخر خردادماه سال جاری در فضای رسانه‌ای کشور و حتی استان شاهد کوچک‌ترین حرکتی نبودیم خود مناسبات غلط رسانه‌ای در کشور را نشان می‌دهد که صدای مظلوم را باید نادیده گرفت تا عده‌ای محدود در کمال امنیت و آرامش به ظلم و تعدیات خود بپردازند، تاسف برانگیزتر آنکه با وجود نامه نگاری‌های انجام شده با استاندار محترم از سوی ایشان نیز بعنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان هیچ اقدام موثری در این خصوص دیده نشد.

جناب حسینی! ما اعضای تشکل‌های دانشجویی استان مازندران به نمایندگی از خانواده‌های داغدار این دو معدنچی مظلوم سوادکوهی از حضرتعالی به عنوان مدعی العموم و حافظ جان و مال و ناموس مسلمین تقاضا می‌کنیم تا ضمن بذل توجه جدی نسبت به این پرونده به موارد مطرح شده در خصوص مطالبات کارگری و تخلفات کارفرمایان عنایتی ویژه داشته باشید.

بدیهی است که در صورت پشتیبانی و حمایت حضرتعالی و حضور مستمر فعالین دانشجویی در این حوزه مطالبات به حق این قشر جامعه در کمال آرامش مسیر قانونی خود را طی خواهد کرد.

مستندات و جزئیات مطرح شده به پیوست تقدیم حضورتان می‌گردد.

۱-مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه مازندران
۲-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
۳-بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران
۴-انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران
۵-انجمن علمی حقوق دانشگاه مازندران
۶-انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه مازندران
۷-انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه مازندران
۸- انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه مازندران
۹-انجمن علمی جغرافیا دانشگاه مازندران
۱۰-انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل
۱۱-انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
۱۲-بسیج دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل
۱۳-بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
۱۴- بسیج‌دانشجویی دانشگاه فناوری‌های نوین آمل
۱۵- بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل
۱۶-بسیج دانشجویی پیام نور بهشهر
۱۷-بسیج دانشجویی فرهنگیان مازندران
۱۸-انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بابل
 
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها