خبرهای داغ:
بررسی تاثیر شرکت های دانش بنیان در حوزه پزشکی

رشد کسب و کارهای پزشکی نوپا درایران/بودجه دانش بنیان های پزشکی افزایش پیدا می کند

استارت‌آپ ویکندها می‌تواند نقش خوبی در توسعه استارت‌آپ‌های پزشکی داشته و همه عرصه‌های صنعت بهداشتی و درمانی را از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گرفته تا خدمات مشاوره آنلاین پزشکی را تحت پوشش قرار دهد.
کد خبر: ۹۱۶۳۰۸۳
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
رشد کسب و کارهای پزشکی نوپا درایران/بودجه دانش بنیان های پزشکی افزایش پیدا می کند 

سلامت همواره به عنوان مثالی از یک صنعت پرسود مطرح بوده است. نگاهی به گردش مالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت در کشورمان نشان می‌دهد این تمثیل با واقعیت تطابق دارد. در ایران ما این ساختارهای سنتی سلامت هستند که قاعده بازی را در اختیار دارند اما بی‌شک موج کسب و کارهای نوین این حوزه به زودی بازار ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با توجه به سطح بالای اثرگذاری کسب و کارهای نوین حوزه سلامت بایستی شناخت مناسبی نسبت به آن‌ها و محیط فعالیت‌شان کسب نماییم تا در نهایت بتوانیم ساختارهایی کارا و اثرگذار را متناسب با ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فضای کسب و کار و صنعت سلامت کشورمان توسعه دهیم.

استارت آپ های حوزه بهداشت و سلامت

استارت‌آپ‌های حوزه صنعت بهداشت و سلامت، سال به سال در حال تغییر است و جهان با نوآوری‌های فناوری اطلاعات در عرصه پزشکی روبرو می‌شود. از مدیریت اطلاعات گرفته تا مشاوره آنلاین پزشکی و حتی جراحی از راه دور با پیشرفته ترین ربات‌های پزشکی که جراحی‌های تهاجمی را در سطوح تخصصی و فوق تخصصی انجام می‌دهند، همه گوشه‌هایی از انقلاب فناوری اطلاعات در صنعت پزشکی است.

 به هر حال، یکی از فرصت های ظهور استارت آپ‌های دیجیتالی را میتوان در عرصه پزشکی شاهد بود که ظرفیتی فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی بوده و در گسترش شرکت‌های دانش بنیان موثر است. بر خلاف استارت‌آپ‌های غذا و حمل و نقل و آموزش و ...، نه در ایران و نه خارج از کشور، شاهد گسترش چشمگیر استارت‌آپ‌های پزشکی نیستیم و هنوز مردم و جامعه پزشکی، روی خوشی به آن‌ها نشان نداده اند که به نظر می‌روند فرآیند جریان‌ساز استارت‌آپ‌های پزشکی در روزهای پایانی دومین دهه قرن بیست و یکم، این معادله را دست خوش تغییرات اساسی کنید.

تعریف جامعی از استارت آپ های پزشکی

استارت‌آپ پزشکی بدین معناست که شما کسب و کار قابل توسعه و تکثیری طراحی و راه اندازی کنید که بتواند بخشی از مشکلات بیماران و عموم مردم را در حوزه‌ای خاص مرتفع کند. مثلا یک استارت آپ می‌تواند اکو سیستمی باشد تا بیماران بتوانند تفسیر همه نوع برگه‌های پزشکی، برگه‌های عکسبرداری فیزیوتراپی، ام آر آی و دندان پزشکی را از طریق سیستم آنلاین از پزشک مجرب اعتباردهی شده سیستم، دریافت کنند.

یا مثلا اگر آزمایش خون انجام دادند، نتایج و تفسیر آن را از طریق اپلیکیشن دریافت کنند و نظرات تکمیلی کادر درمانی به آن‌ها منتقل شود. الان سنسورهایی که در فناوری تولید کفش نایک و آدیداس استفاده می‌شود این امکان را به صاحب کفش می‌دهد تا بتواند از خدمات اپ کفش‌های آدیداس و نایک روی آیفون اپل استفاده کرده و در جریان مسافت طی شده و اطلاعاتی در این سطح  قرار بگیرد. اطلاعات ضربان قلب و دمای بدن و دیگر داده‌ها وقتی به سیستم مرکزی  انتقال شود، می‌تواند شخص را به یک رژیم غذایی  یا توصیه‌های پزشکی برای ارتقا سطح سلامت یاری کند. چنین خدماتی مصداق استارت آپ پزشکی است که میتواند توسعه یافته و تخصصی شود.

استارت‌آپ ویکندها می‌تواند نقش خوبی در توسعه استارت‌آپ‌های پزشکی داشته و همه عرصه‌های صنعت بهداشتی و درمانی را از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گرفته تا خدمات مشاوره آنلاین پزشکی را تحت پوشش قرار دهد. مخصوصا که با فناوری بلاک چین، توانمند سازی خوبی در اختیار بیمار، پزشک و مدیریت اطلاعات اکو سیستم استارت‌آپ قرار می‌گیرد و به همین خاطر، این حوزه بکر، فرصت آفرین و ثروت ساز بوده و از آن می‌توان در مسیر درآمدزایی دیجیتالی استفاده کرد.

7 میلیارد کاربر جامعه اطلاعاتی جهان، نیازمند به دستیارهای هوشمند در حوزه‌های مختلف پزشکی از فیزیوتراپی گرفته تا دندان‌پزشکی و دارو و پوست و مو و غیره و به همین خاطر، جامعه پزشکی و فناوران اطلاعات اکنون می‌توانند در یک بستر اقتصاد مشارکتی، اقدامات راهگشایی برای ارتقا سلامت و کاهش هزینه‌های غیر ضرور صنعت سلامت جامعه در دستور کار قرار دهند. در گزارش امروز، شما را با شماری از استارت‌آپ‌های پزشکی آشنا می‌کنیم.

استارت آپ به چه معناست؟

استارتاپ واژه‌ای است که به در چند سال اخیر وارد ادبیات کسب و کار ایران شده است و گاهی نیز در ادبیات روزمرگی مردم به اشتباه به جای اپلیکیشن، کسب و کار، شرکت، اختراع، رویداد یا همایش کارآفرینی، فناوری و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.باوجود آنکه در برخی لغتنامه‌ها استارتاپ یا استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را در معنای لغوی به "کسب و کار جدید" یا "شرکت نوپا"(A New Business) ترجمه کرده‌اند اما استارتاپ در حقیقت یک کسب و کار یا شرکت نوپاست که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کند، به سرعت رشد می‌یابد و به درآمد می‌رسد؛ در واقع سرعت ویژگی ممتاز یک استارتاپ است؛ هر چند این نکته را باید در نظر گرفت که ضمانتی برای موفقیت ایده و شرکت وجود ندارد. استارتاپ‌ها معمولا مبتنی بر ایده‌های ریسک‌پذیری هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است.

کار یک استارتاپ یافتن سریع مدل کسب و کار مناسب، در کمترین زمان با کمترین هزینه و امکانات ممکن است. سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارتاپ هستند. هر چه یک استارتاپ دیرتر مدل کسب و کار خود را کشف کند شانس اینکه رقیبانش زودتر به نتیجه برسند و همچنین صبر، حوصله، انرژی و توان مالی گرداننده یا گردانندگان آن به سر رسد، بیشتر است.بسیاری از استارتاپ‌ها با محوریت فناوری‌های نوین شکل می‌گیرند با این حال استفاده از فناوری نوین در یک استارتاپ لزوما جزو تعریف و ماهیت آن نیست.

نوآوری در استارتاپ نقش بسیار کلیدی بازی می‌کند. استارتاپ‌ها، معمولا حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه بنا می‌شوند. در واقع فرد یا افرادی خوش‌فکر، با ایده‌های نو، در جستجوی روش‌هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند.

باید توجه داشت «سرعت» یکی از ویژگی های مهم یک استارتاپ است؛ هر چند که در زمان راه اندازی یک استارت آپ باید به این نکته توجه کرد  که ضمانتی برای موفقیت ایده و این شرکت ها وجود ندارد. استارت آپ ها معمولا مبتنی بر ایده‌های ریسک پذیری می باشندکه مدل کسب وکارشان مشخص نیست و بازارهدفشان نیز درحد فرض است . بسیاری از استارتاپ‌ها با محوریت فناوری‌های نوین شکل می‌گیرند.

هدف ایجاد استارت آپ ها در حوزه سلامت

ابتدایی ترین و مهم ترین هدف از راه اندازی استارت آپ ها در حوزه پزشکی، طراحی و راه اندازی کسب و کارهایی است که قادر باشد بخشی از مشکلات بیماران و عموم مردم را در حوزه ای خاص مرتفع کند.

به عنوان مثال یک استارت آپ پزشکی می تواند اکو سیستمی باشد تا بیماران بتوانند تفسیر همه نوع برگه های پزشکی، برگه های عکسبرداری فیزیوتراپی، ام آر آی و دندان پزشکی را از طریق سیستم آنلاین از پزشک مجرب اعتباردهی شده سیستم، دریافت کنند و یا اگر آزمایش خون انجام داده اید، بتوانید نتایج و تفسیر آن را از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه تان دریافت کنید و نظرات تکمیلی کادر پزشکیتان را از این طریق به شما منتقل کنند. راه اندازی این استارت آپ ها علاوه بر آن که باعث کاهش هزینه ها بیمار می شود، نزدیکی بیمار به پزشک و دسترسی سریع بیمار به اطلاعات سلامتیش را در پی خواهد داشت. 

استارت‌آپ‌های پزشکی فرصت آفرین در دنیا

افراد با زمینه‌های متنوعی وارد کارآفرینی می‌شوند و بخش‌های منحصر به فرد زیادی به سرعت در جهان استارتاپ در حال رشد هستند. مراقبت سلامت در گذشته رشد فراوانی داشته است شرکت‌هایی همچون Oscar نشان داده‌اند که چگونه یک استارتاپ سلامت می‌تواند به سرمایه‌های میلیارد دلاری دست یابند. فراتر از این، سال گذشته رشد بزرگی در روند فناوری سلامت اتفاق افتاد و استارتاپ‌ها در نوآوری‌های تجاری در حال رشد و توسعه هستند.

نئولایت

نئولایت را میتوان یکی از استارت آپ های پزشکی خلاق و موثر در سالهای اخیر دانست. NeoLight یک استارتاپ در زمینه فناوری پزشکی است که محصولات مراقبتی برای سلامتی نوزادان تازه متولد شده تولید می‌کند. اولین دستگاهی که اجازه FDA را دریافت کرد امکان مراقبت و پرستاری از نوزاد دچار زردی را فراهم می‌کند، بیماری که برای ۶۰ درصد از نوزادان در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

همچنین NeoLight ابزارهای تشخیصی و درمانی را توسعه می‌دهد که هدفشان کاهش مراجعات مجدد بیمارستانی به خاطر زردی است. تیم توسط ویوک کاپرتز هدایت می‌شود و محصول آن‌ها یکی از تاثیرگذارترین محصولات در زمینه مراقبت سلامت است که از طرف بزرگان صنعت مانند Dignity Health حمایت می‌شود.

ژوآنی

استارت‌آپ دیگر،‌ ژوانی نام دارد که یکی از  استارت آپ‌های شناخته شده در عرصه صنعت بهداشت و سلامت بوده و پلتفرم خلاقانه آن از الگوریتمی برای پالایش اطلاعات بیماران استفاده می‌کند که شامل تاریخچه دارو و شیوه زندگی برای ارائه برنامه‌های توصیه‌ای سلامت شخصی است.

درگاه آن‌ها که در نشانی joany.com قرار دارد،  یکی از منابع برتر شامل اطلاعات در مورد هر نوع مراقبت‌ بهداشتی است. علاوه بر این، ابزار درمانی رایگان Joany به شناسایی اشتباهات در تجویزهای پزشکی کمک می‌کند. Joany از بهترین متخصصین و پزشکان در شبکه خود بهره می‌برد و به طور کلی این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا بیشترین بهره را از برنامه مراقبت سلامت خود ببرند. در واقع این استارت آپ، یکپارچگی خوبی بین بیماران، تخصص های مختلف پزشکی و هم  چنین مدیریت اطلاعات پزشکی در اکو سیستم تبادلی هوشمند فراهم کرده که برای سازنده، بیماران و پزشکان، فرصت آفرین است.

بخشی از جامعه جهانی، درگیر کارهای ارتودونسی و زیبایی دندان پزشکی هستند. این حوزه،  هزینه های زیادی طلب می‌کند و معمولا در فهرست بیمه‌های عادی قرار نمی‌گیرد. استارت آپی دست به کار شده تا انقلابی در این زمینه ایجاد کند و بخشی از مشکلات مردم را در عرصه ارتباط با دندان‌پزشکان در حوزه ارتودونسی کاهش دهد. استارت‌آپ ORTHLY تلاش  دارد تا به عنوان یک محصول آمریکایی، برنامه‌ای برای اسکن دندان‌های شما ارائه کرده و اطلاعات را به اپ پزشکان ارسال کند تا در رفت و آمد صرفه جویی شود.

با کاهش دفعات مراجعه به ارتودنتیست از طریق مشاهده ردیف شدن دندان‌ها، هزاران دلار صرفه‌جویی می شود و محیط زیست  هم کمتر آلوده می‌شود. علاوه بر این تعامل ساده، Orthly در حال گسترش خدمات خود با قابلیت بیشتر است و همچنین امیدوار است خدمات خود را به شهرهای بیشتری عرضه کند. بهره‌گیری آن‌ها از تکنولوژی راه‌حلی ایجاد می‌کند که موجب رشد و توسعه Orthly خواهد شد و به آن‌ها کمک می‌کند برای همه سودمند باشند و باعث تغییرات شگرف در زمینه مراقبت سلامت شوند. برای کسب  اطلاعات بیشتر به ORTHLY.COM مراجعه کنید.

هلیوم

استارت‌آپ دیگر، هلیوم نامیده می‌شود. Helium یک سکو ساده‌ است که کارایی‌های زیادی در مدیریت سوابق بیمار و بیمارستان دارد. آن‌ها یک رابط کاربری ساده برای کمک به کارکنان بیمارستان ارائه داده‌اند تا بهتر بتوانند ورود داده‌ها، دسترسی و مدیریت داده‌های بیمار را زمانبندی کرد.

این پلتفرم به طور ویژه‌ای بازار آفریقا را هدف قرار داده است جایی که کارمندان بیمارستان تمایلی به داشتن تحصیلات عالی ندارند و آموزش کاربر به عنوان یک راه‌ حل نا موثر مورد توجه قرار می‌گیرد. از طریق تلاش‌ های Helium، بیش از ۲۰ بیمارستان این پلتفرم را پذیرفته‌ اند و پیشرفت‌ های زیادی در زمینه مدیریت سازمانی مشاهده کرده‌اند. این استارت آپ پزشکی را در Helium.com دنبال کنید.

فیت بیت

Fitbit یکی از مطرح‌ترین کسب و کارهای سلامت است که به منظور بهبود سبک زندگی سلامت اشخاص، سنسورهایی جمع و جور، بی‌سیم و قابل پوشش ارائه می‌دهد که فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را پیگیری می‌کند. Fitbit الهام‌بخش مردم برای ورزش بیشتر، خوردن بهتر و در مجموع زندگی سالم‌تر است. این شرکت در حال توسعه‌ی یک سنسور بی‌سیم، قابل پوشش و فوق العاده جمع و جور به نام ”Fitbit tracker” است که به صورت اتوماتیک، اطلاعاتی را درباره‌ی فعالیت‌های هر شخص مانند کالری سوزانده شده، کیفیت خواب، قدم‌ها و مسافت طی شده پیگیری می‌کند.

Fitbit tracker به طور خودکار، در حالی که کاربر تمام روز آن را همراه دارد، اطلاعات فعالیت را جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت بی‌سیم در سایت آپلود می‌شود و شخص استفاده کننده از آن می‌تواند اطلاعات مربوط به خود را ببیند و پیشرفت خود را در رسیدن به اهداف شخصیش بررسی نماید. این سایت یک رابط کاربری انگیزشی ایجاد کرده است که کاربران می‌توانند پیشرفتشان را به اشتراک بگذارند، خودشان را با افراد مشابه مقایسه کنند و اهدافی را بین خودشان و دوستانشان، خانواده و همکاران خود مشخص کنند تا برای رسیدن به آن تلاش کنند. همچنین در این وب‌سایت کاربران می‌توانند اطلاعاتی مانند برنامه‌ی غذایی، وزن و اطلاعات دیگر مربوط به سلامتیشان را به صورت دستی وارد کنند تا تصویر کاملی از وضعیت سلامتی خود داشته باشند.

کیونومدیکال

این استارتاپ آلمانی توسط سوفی چانگ (Sophie Chung) و جرو گراف (Gero Graf) در سال 2015 در برلین تأسیس شده است.این مرکز تخصصی مراقبت‌های بهداشتی خدمات پزشکی شامل دندانپزشکی، جراحی پلاستیک، چشم پزشکی، ارتوپدی و جراحی‌های کاهش وزن را به بیماران خود ارائه می‌دهد.


Qunomedical، در واقع این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا بیمارستان‌ها را براساس درمان مورد نیاز خود جستجو کنند.بیمارستان انتخاب شده مؤظف است با ارائه توضیحات لازم هرگونه شک و تردید را تا قبل از عمل جراحی برطرف کرده و همچنین پوشش‌های بیمه‌ای خود را ارائه دهد.
Qunomedical، در تمام طول هفته و به صورت شبانه‌روزی خدمات شخصی مورد نیاز کاربران را به طور کامل ارائه می‌دهد و حتی یک شماره واتساپ را برای ارتباط با بیمار در قبل و بعد از جراحی قرار می‌دهد.

وضعیت استارت آپ های پزشکی در ایران

 طی سال های اخیر بر خلاف استارتاپ های خرید کالاها، حمل و نقل ، آموزش و ... شاهد گسترش ناچیز استفاده از استارت آپ های پزشکی در کشور بوده ایم چرا که این موضوع نه ازسوی مردم و نه از سوی جامعه پزشکی، مورد استقبال و توجه ویژه قرار نگرفته است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

بیش از ۶۰ استارت آپ فعال در حوزه پزشکی داریم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره سرمایه دیجیتال گفت: ضریب نفوذ سرمایه دیجیتال بسیار بالا است و در حوزه اول کسب و کارهای نوپا قرار دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه معاونت علمی گفت: در چند ماه اخیر بیش از ۶۰ استارت آپ فعال در حوزه پزشکی ایجاد شده‌اند که خدمات را با کیفیت بالا و آسان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: این حوزه در آینده روش‌های تشخیص را برطرف می‌کند و حضور مهندسان را در بیمارستان پررنگ می‌کند و به مرور به سمتی خواهیم رفت که دستگاه های پزشکی بیماری‌ها را تشخیص دهند.
 قادر به ایجاد بازار جدیدی برای اکوسیستم نوآوری هستیم

ستاری با اشاره به اشتغال‌زایی گفت: در گذشته اشتغال جوانان در این حوزه با مشکلاتی روبه رو بوده است اما به کمک وزارت بهداشت و توسعه استارت آپ‌ها و حمایت از مراکز شتاب دهنده‌ها می‌توانیم بازار جدیدی برای اکوسیستم نوآوری ایجاد کنیم.

وی درباره فرهنگ نرم در حوزه دانش بنیان اظهار کرد: اکنون کتاب‌هایی در حوزه ایده‌های نو نوشته شده‌اند که در مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها توزیع می‌شوند.

ستاری با اشاره به مفاهیم سخت افزاری در حوزه دانش بنیان گفت: در حال حاضر فعالیت‌های سخت افزاری دنبال می‌شوند و بازار آنها مناسب شده است.

استارت آپ های پزشکی موفق درایران

این روزها همزمان با رشد علوم پزشکی در ارائه خدمات پزشکی و درمانی هم تحولات مهمی رخ داده است و پای تکنولوژی و شرکت های نوین و استارت آپ ها هم به آن باز شده است. شرکت هایی که برای شما در کمترین زمان وقت می گیرند، راهنمایی های پزشکی ارائه می کنند و حتی داروی شما را برایتان می خرند و آزمایش خون از شما می گیرند.

شفاجو

اولین استارت آپی است که در حوزه سلامت راه اندازی شد و خیلی زود جای خود را هم در جامعه پزشکی و هم در بیماران و مراجعه کنندگان به پزشکان پیدا کرد. همیشه یکی از چالش های اصلی بیماران به خصوص بیمارانی که در تهران زندگی نمی کنند پیدا کردن پزشکان و گرفتن وقت است، کاری که سایت شفاجو آن را بسیار ساده انجام می دهد. در این سایت جستجوی پزشک بر اساس نام پزشک و دریافت نوبت به صورت آنلاین صورت می گیرد. در شفاجو می‌توانید به راحتی پزشک مورد نظر خود را در هر شهری با هر تخصصی در کمترین زمان ممکن پیدا کرده و به صورت آنلاین نوبت‌گیری کنید. در این سایت هم بخش جستجو برای یافتن پزشکان مورد نظر و گرفتن وقت آنلاین وجود دارد و هم به صورت شهر به شهر و نسبت به تخصص می توانید پزشک مورد نظر خود را پیدا کنید.

همچنین در بخشی از این سایت خطاب به پزشکان نوشته شده:«آیا شما پزشک هستید؟ در شفاجو ثبت‌نام کنید. امکانات ارزشمندی برایتان فراهم کرده‌ایم. با ثبت‌نام در شفاجو به سادگی می‌توانید مطب خود را روی نقشه ثبت کنید تا مراجعین شما آن را به راحتی بیابند. هم‌چنین می‌توانید از امکان نوبت‌دهی آنلاین شفاجو استفاده کنید. کافیست ساعات حضورتان در مطب را وارد کنید. در کمتر از ۵ دقیقه مطب آنلاین شما راه‌اندازی می‌شود.» امکان دنبال کردن این استارت آپ و سایت آن در تمام شبکه های اجتماعی پر طرفدار مثل توئتر، اینستاگرام، تلگرام وجود دارد. علاوه بر این ها یکی از بخش های پر طرفدار این سایت « رژیم شفاجو» است که شما را با کمک پزشکان متخصص در زمینه اصول تغذیه راهنمایی می کند.

درمانکده

این سایت هم همچون شفاجو سایت جستجو برای پیدا کردن پزشکانم، ادرس آن ها و گرفتن وقت آنلاین است. این سایت در سال 1393 فعالیت خود را شروع کرده است و درمسابقه استارت آپ ویکند سلامت رتبه اول را از آن خود کرده است.  

از بخش های ویژه و کارهای مبتکرانه این سایت می توان به:« راه اندازی اولین تست هوشمند تشخیص بیماری و راه اندازی سامانه تشخیص تداخل دارویی برای سلامت بیشتر و پیشگیری از عوارض برای بیماران» اشاره کرد. از ویژگی های دیگر این استارت آپ راهنمایی های پزشکی و اینفوگرافی های منتشر شده در این حوزه است.

تله طب

تله طب در واقع یک اپ راه نمای سلامت است که شما می توانید آن را از کافه بازار دریافت کنید، اپی که احسان نوری به همراه چند پزشک در سال 1394 آن را راه اندازی کرده است. این استارت آپ امکان دسترسی آسان به پزشکان متخصص برای مشاوره، پیگیری درمان (فالوآپ) و پایش وضعیت سلامت کاربران را از راه دور فراهم می کند. این خدمات به صورت تخصصی در شاخه های مختلف پزشکی ارائه خواهد شد. در همین راستا اولین محصول تِله طب در حوزه پوست، مو وزیبایی در نسخه اندروید منتشر و وب، دسترس کاربران قرار خواه گرفت. احسان نوری در گفت و گویی هدف راه اندازی این اپ را این گونه بیان کرده است:« هدف تله‌طب راه‌اندازی سیستم پزشکی از راه دور بود. اولین ویژگی‌ این استارت‌آپ برای کاربران، حذف هزینه‌های اضافی درمان و تشخیص است. این هزینه می‌تواند زمانی و مالی برای رسیدن به پزشک یا خدمات درمانی باشد. گاهی ممکن است بیمار در کنار خود همراه هم داشته باشد که همه این‌‌ها هزینه‌های اضافی و غیرضروری است و بهتر که حذف شود. پزشکی از راه دور روشی است که درمان و تشخیص بیماری را در بستر فناوری اطلاعات اجرا می‌کند.

سیبوفن

سیبوفن استارت آپی است که می تواند وضعیت فعلی خدمات سلامت را در بخش سرپایی متحول کرده و از سفرهای درون شهری بی مورد شهروندان جلوگیری کند و این خدمات را به صورت ویژه و با کیفیت بالا در بخش های آزمایشگاه، دارو، ویزیت پزشک و خدمات پرستاری عرضه کند. مثلا در بخش آزمایشگاه، متقاضی آزمایش از طریق اپلیکیشن موبایل یا وب عکس نسخه خود را آپلود می کند  سپس آزمایشگاه های طرف قرارداد و محدوده انتخاب شده نسخه مورد نظر را پذیرش و در نهایت با ارسال نمونه گیر در منزل و یا محل کار، نمونه آزمایش را می گیرد و چند روز بعد هم به همین روش جواب آزمایش شما آماده است. این خدمات در بخش دارو و درمان های ابتدایی و پرستاری هم ارائه می شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دکتر سعید نمکی- وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي

افزایش ۷۰ درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان علوم پزشکی

دکتر سعید نمکی در نشست با اعضای هیئت امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)، گفت: تحقیقات در تمام دنیا عاملی مهم در افزایش توان ملی و تاب آوری اقتصادی محسوب می شود.

وزیر بهداشت افزود: براساس گزارش، NSF (بنیاد ملی علوم آمریکا)، در طی سال های اخیر، کشور چین در حوزه تحقیقات پیشرفت خوبی داشته و علت این پیشرفت، آن است که چینی ها در شرایط سخت اقتصادی شان، بر طرح های پژوهشی سرمایه گذاری کرده اند، یعنی کشورهای هوشمند در شرایط سخت و مشکلات عدیده اقتصادی، بودجه پِژوهش را افزایش داده اند.

وی گفت: درحال حاضر، سه چهارم بودجه پژوهشی دنیا، توسط ۸ کشور تامین می شود؛ آمریکا، چین، کره جنوبی، هند و چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس، از جمله این کشورها هستند. در سال گذشته، چین ۳۲ درصد، کره جنوبی ۱۸ درصد و آمریکا نیز ۹ درصد بودجه های پژوهشی خود را افزایش داده اند.

نمکی افزود: بودجه پژوهشی آمریکا بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، سالانه به ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده که دو سوم آن را بخش خصوصی تقبل کرده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه صرف بودجه در بخش پژوهش، سرمایه گذاری محسوب می شود، تصریح کرد: تئودور شولتز در سال ۱۹۶۰رییس انجمن اقتصاد آمریکا بود، به گفته وی، «پولی که کشورها در حوزه آموزش و پرورش صرف می کنند، سرمایه گذاری است، هزینه نیست، اما به شرط آن که چندسال بعد بتوان این سرمایه گذاری را در اقتصاد ملی کشور ازریابی کرد».

نمکی با بیان اینکه تعیین اولویت های پژوهشی ضروری است، عنوان کرد: قبل از تعیین اولویت ها، باید تخلف و فساد را از بخش پژوهش دور کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: درست است که تولید مقالات علمی خوب بوده و در ارتقای رنکینگ ها موثر است، اما باید سعی شود که مقالات علمی به محصولات علمی تبدیل شود. یعنی زمانی که یک نوع از سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهیم؛ در اقتصاد ملی موثر خواهد بود.

نمکی تاکید کرد: در سال گذشته در سازمان برنامه و بودجه، سعی ما بر این بود که بودجه ۹۸ شرکت های دانش بنیان را ۷۰ درصد افزایش دهیم و در این خصوص پافشاری کردیم تا این اقدام انجام شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای کشوری مانند ایران که در حوزه تحقیقات علوم پزشکی در سطح بین المللی از رتبه ۲۰ به ۱۶ ارتقا پیدا می کند، باید بودجه های بیشتری صرف شود. بنابراین سعی ما بر حمایت بیشتر از حوزه تحقیقات و طرح های پژوهشی در حوزه علوم پزشکی است.

درپایان...

فضای استارت آپی، فضایی در حال رشد است و طبیعی است که این فضا با مشکلات و چالش هایی روبرو باشد اما نکته حایز اهمیت تلاش در حل این مشکلات در سریع ترین زمان ممکن است. بزرگترین چالشی که استارت آپ های ایرانی با آن مواجه هستند، تامین مالی و سرمایه گذاری است. همچنین عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای کسب و کارهای اینترنتی باعث عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران در این زمینه می شود. مشکل بعدی را می توان فقدان وجود نهادهای پشتیبان و کمبود شرکت هایی است که خدمات کسب و کاری و تجاری به استارت آپ ها ارایه می کنند.

باوجود پیشرفت روزافزون فناوری در جوامع و از طرفی افزایش سطح توقع مردم برای در اختیار داشتن خدمات و امکانات خصوصا خدمات درمانی و بهداشتی که از اولویت این انتظارات هست موجب شده تا حضور و تاثیر شرکت های نوپا در حوزه سلامت و درمان بیش از پیش به عنوان یک ضرورت در نگاه مردم شناخته شود.حال تا چه میزان بستر برای فعالیت و حمایت این شرکت ها در کشور مهیا و آماده است نکته ی قابل تاملی است که باید هم توسط مردم و هم توسط رسانه ها به آن پرداخته شود.

ارسال نظرات