یادداشت/محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی
حاکمیت روش ها و افکار قدیمی که در گذر زمان قابلیت و کارآمدی خود را از دست داده، کشور را زمین گیر کرده است و برای تولید افکار جدید چاره ای جز ریشه کن کردن افکار پوسیده وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۶۳۱۶۴
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی به نقش تولید فکر در تمدن سازی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

 

با مروری بر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تولید فکر و نقش آن در تمدن سازی به آسانی نتیجه می گیریم که قطعا تولید فکر نیز در منظومه فکری مقام معظم رهبری جایگاهی بسیار رفیع و ممتاز دارد .

بی تردید بدون تولید فکر جدید و متناسب با شرایط موجود هیچ اتفاق خوبی در جامعه محقق نمیشود و یکی از پیش نیاز ها و ضرورت های جامعه  برای پیشرفت در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی تصحیح مراحل تولید فکر در کشور است .
با این مقدمه کوتاه به اصل موضوع می پردازیم که اگر بخواهیم روند تولید فکر در کشور اصلاح شود  چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم .
خلاصه این که برای رسیدن به وضعیت مطلوب تولید فکر باید هم شرایط برای تولید فکر فراهم شود و هم بعد از تولد یک فکر خوب شرایط مناسب برای رشد و بالندگی آن فراهم شود.

به عبارت ساده تر اگر یک بذر مرغوب و گران قیمت در زمینی که آماده نشده است و شخم نخورده و سیستم های آبیاری آن ایجاد نشده است کاشته شود یا این که اساسا بارور نمیشود و جوانه نمی زند و یا این که بعد از جوانه زدن می خشکد و نابود میشود .
برای کشت و کار فکری نیز باید زمینه و بستر آن به گونه ای مهیا شود که هر فرد و یا گروهی که طرح و ایده خوبی دارد بتواند به آسانی و با کمترین واسطه طرح و ایده خود را به سمع و نظر مدیران و کارگزاران برساند  نه این که بعد از تولید فکر تازه پروسه پیدا کردن گوش شنوا آغاز شود و مجبور شود به هر کس و ناکسی متوسل شود تا طرح خود را در جایی مطرح کند.

حاکمیت روش ها و افکار قدیمی که در گذر زمان قابلیت و کارآمدی خود را از دست داده , کشور را زمین گیر کرده است و برای تولید افکار جدید چاره ای جز ریشه کن کردن افکار پوسیده وجود ندارد.

چه بسا حاکمیت یک تفکر غلط و فرسوده در یک وزارت خانه و یا سازمان روزانه موجب اتلاف و هدر رفتن حجم انبوهی از امکانات و انرژی یک مجموعه میشود ولی بدلیل نبود فکر نو و جدید همان روال قدیمی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

فکرهای غلط و سرمایه سوز دقیقا مثل همین علف های هرز هستند که همان مختصر بودجه سازمان ها  راهم با ریشه های قطور خود جذب میکنند و به هیچ عنوان اجازه رشد افکار صحیح را نمی‌دهند و هر  طرح و ایده خوبی را در نطفه خفه می‌کنند.

باید بپذیریم  که در برخی از سازمان ها و نهاد ها افکار غلط و غیر عاقلانه ای رشد کرده و تنومند شده است و چاره ای نیست جز پذیرش خطاهای گذشته و ریشه کن کردن افکار غلط و تفکرات خانمان سوزی که مانع رشد و توسعه سازمان ها می‌شود.

به برکت انقلاب اسلامی امروزه صدها موسسه پژوهشی و تحقیقاتی و هزاران نیروی جوان خوش فکر انقلابی در زمینه های مختلف داریم که میتوانند ژنراتور تولید فکر در کشور باشند و مشکلات کشور را در زمینه های مختلف یکی پس از دیگر حل کنند کما این که همه توفیقات کشور در سالهای اخیر در زمینه های مختلف به مدد افکار و تولیدات فکری همین افراد حاصل شده است.

سوال اساسی این است که اگر هنوز هم به افکار جدید نیاز داریم و هنوز هم  مشکلات حل نشده بسیاری داریم بنابر این باید صدها مزرعه تولید فکر در کشور مهیا کنیم تا شاهد عظمت و شکوفایی کشور باشیم.

گمان نمیکنم بتوانم همه الزامات و زیرساخت های لازم برای تولید فکر را در این فرصت کوتاه بیان کنم و ما بقی را به دوستان رسانه ای در بخش های مختلف می‌سپارم که پای درد و دل اصحاب فکر بنشینند.

خواستیم طرح موضوعی کرده باشیم از ضرورت توجه به مسئله تولید فکر وشرایط سخت و طاقت فرسایی که در برخی از سازمان ها و نهادها برای تولید فکر ایجاد شده است .
در پایان خاطر نشان میکنیم که رسانه ها در جهت بیان الزامات تولید فکر و مشکلات موجود نقش بی بدیلی دارند و شایسته است رسانه ها شرایط مطلوب تولید فکر را از زبان کارشناسان و صاحب نظران جویا شوند.

ارسال نظرات