خبرهای داغ:
تنش های تجاری میان آمریکا و چین سبب شده تا قیمت نفت در اطراف ۶۰ دلار در هر بشکه در نوسان بماند و و این درگیری‌ها آن را در وضعیت خفگی نگه داشته است.
کد خبر: ۹۱۶۳۳۴۶
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، رویترز در گزارشی نوشت قیمت نفت در معاملات امروز اندکی افزایش یافت اما قیمت برنت به علت تشدید تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا، همچنان در نزدیکی پایین‌ترین رقم ۷ ماه گذشته یعنی حدود ۷۰ دلار قرار دارد.

 این شرایط از آنجا شروع شد که ترامپ پنج شنبه گذشته اعلام کرد که ۱۰ درصد تعرفه بیشتر بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد و می‌تواند این تعرفه‌ها را در صورتی که رئیس جمهور چین سریعا برای توافق اقدام نکند، افزایش دهد. 

با توجه اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه‌های جدیدی علیه کالاهای چینی اعمال کرد و چین نیز اقداماتی علیه محصولات کشاورزی وارداتی از آمریکا انجام داد، نفت برنت طی هفته گذشته بیش از ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. 

همچنین آمریکا در واکنش به کاهش ارزش یوآن چین، آن را دستکاری عمدی پکن در ارزش ارز خود عنوان کرد. 

کارستن فریتچ، تحلیلگر کامرزبانک در یادداشتی نوشت: «بهبود اندک قیمت نفت در صبح امروز به سختی قابل ذکر است. نگرانی‌ها در مورد تقاضا و تشدید درگیری تجاری هنوز بازار نفت را در وضعیت خفگی نگه داشته است.»

* دو سوال اساسی بازار نفت

تا آنجا که به بازار نفت مربوط است، دو سوال اساسی وجود دارد: اول، چرا چین به خرید نفت از آمریکا ادامه می‌دهد؟ دوم، چرا چین به تحریم‌های آمریکا در خرید نفت از ایران پایبند است؟

قیمت نفت ممکن اواخر امروز پس از انتشار گزارش امریکن پترولیوم اندکی افزایش یابد. انتظار می‌رود ذخیره نفت آمریکا برای هشتمین هفته متوالی کاهش یابد.

* چین خرید نفت از ایران را افزایش می‌دهد

البته بنک آو آمریکا مریل لینچ  سه روز پیش اعلام کرده بود که آخرین دور تعرفه‌های اعمالی آمریکا علیه کالاهای چینی، تقاضا برای نفت در جهان را تضعیف می‌کند و می‌تواند پکن را وادار کند به عنوان تلافی نفت بیشتری از ایران بخرد و این امر قیمت نفت برنت را ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد. 

این بانک افزود همچنین تصمیم چین برای دوباره از سرگرفتن خرید نفت از ایران می‌تواند قیمت نفت را کاهش دهد.

امروز نیز روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مطلبی از  تداوم خرید نفت ایران از سوی چین خبر داده است.

این روزنامه نوشت برخی مقام‌های وزارت خارجه چین در دیدار با مسئولان این روزنامه در پکن اعلام کرده‌اند چین به خرید نفت مورد نیاز از ایران ادامه می‌دهد.

به گفته مقامات وزارت خارجه چین، در حالی که پکن خرید نفت از ایران را کاهش داده‌، اما به این کار ادامه می‌دهد تا استقلال خود را از تحریم‌های آمریکا نشان دهد و همچنین اقتصاد ایران را حفظ کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها