با موضوع امر به معروف و نهی از منکر،
در حاشیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، کرسی آزاداندیشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر با حضور مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و اساتید در سالن مجازی دانشکده برگزارشد.
کد خبر: ۹۱۶۳۶۲۳
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
بعه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز با بیان اینکه در فرهنگ قرآن و اسلام به کار‌های خوب و پسندیده "معروف" و به کار‌ها ناپسند که فایده نداشته و یا ضرر دارد، "منکر" گفته می‌شود، اظهار داشت: در ده‌ها آیه و صد‌ها حدیث به این موضوع اشاره کرده شده که وظیفه ما رایج کردن خوبی‌ها و برچیدن بدی‌ها در جامعه است.
حجت الاسلام محمدعلی حسین پور یکی از ویژگی‌های امت اسلام را اجرای امر به معروف و نهی از منکر خواند و خاطرنشان کرد: اگر این دو فریضه محقق شود به نفع همه است و در مقابل اگر منکرات در جامعه رایج شود ضرر همه را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر گسترده بوده و نمی‌توان آن را به یک مبحث خاص خلاصه کرد، افزود: با برگزاری چنین کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان نظرات اساتید و اعضای هیات علمی درباره مسائل دانشگاهی، شهرستانی و استانی را به مسئولان منعکس کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این برنامه امر به معروف و نهی از منکر را دو واجب دینی و مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: دعوت افراد به انجام کار خیر و واداشتن آنان از کار‌های ناپسند از روش‌های مهم آموزشی و تربیتی است که به ویژه در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر سید شاهرخ آقایان با تأکید بر لزوم توجه به این فریضه الهی تصریح کرد: در آیات قرآن کریم، روایات و احادیث بار‌ها به امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت ترویج آن‌ها در جامعه اشاره شده است.
وی اخلاق حرفه‌ای را یکی از مباحث مهم برای دانشجویان و دانشگاه‌ها برشمرد و یادآور شد: می‌توان نام گذاری یک روز از سال را به عنوان روز اخلاق حرفه‌ای به وزارت بهداشت پیشنهاد داد.
در این برنامه که با طرح پرسش‌هایی مانند چرایی انجام امر به معروف ونهی از منکر، مصادیق آن در جامعه، ارتباط آن با سایر علوم و شیوه‌های انجام این دو واجب الهی همراه بود، مسائلی همچون توجه به حفظ آداب دینی، عرفی و قانونی در زندگی دانشجویی، تلاش برای تزریق امید به دانشجویان و ایجاد انگیزه در آنان، توجه به امر به معروف و نهی از منکر در مدارس و در حوزه پزشکی نیز توسط اساتید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ارسال نظرات
پر بیننده ها