عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ اعتراض یکی از دانشجویان، گفت: هرچند نیازی به زنده باد گفتن ندارم، ولی خیلی جاها ایستادم تا جوانان بیایند، اما نه‌تنها نیامدند بلکه برای ایستادنمان از خودی‌ها تذکر هم گرفتم.
کد خبر: ۹۱۶۳۷۸۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهمین طرح ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هیئات دانشجویی بخش مهمی از جنبش دانشجویی را شکل داده و حرکت آفرین هستند.

 

وی افزود: این بخش، پیش از انقلاب اسلامی، مغفول بود و نه‌تنها جنبش دانشجویی از این ظرفیت عظیم که دانشگاه را به بدنه مردم متصل می‌کند محروم بود، بلکه اینگونه جریانات در فضای دانشگاه، نوعی عوام‌زدگی محسوب می‌شد که با رفتارهای روشنفکری همخوانی ندارد.

ضرغامی با اشاره به برکات مناسک دینی از جمله همگرایی، تصریح کرد: جریاناتی مانند هیئات دانشجویی، رویش‌های فرهنگی هستند که دشمن را مایوس می‌کنند و جزمقاومت و روحیه انقلابی چیزی از این مجالس بیرون نمی‌آید.

* اصلاح‌طلبی حقیقی در عمق نهضت حسینی است

رئیس اسبق سازمان صداوسیما ادامه داد: هر چقدر هم برخی جریانات تلاش کنند هیأتی را سکولار  و غیرانقلابی نگه دارند، نوع حرف‌ها و اصل عزاداری و اصل قیام و مقاومت ایشان مقابل ظلم، موج آفرین است؛ نفس عزاداری و مناسک مذهبی به گونه‌ای است که حتی با ذره‌ای توجه، ماهیتش منطبق با اصول انقلابی می‌شود.

وی خطاب به فعالان هیئات دانشجویی یادآور شد: شما از میان همه وسیله‌ها برای رسیدن به یک هدف برتر، وسیله‌ای را انتخاب کرده‌اید که خودش هم ارزشمند و انسان‌ساز است؛ ما به اصالت فرد و جامعه اعتقاد داریم، یعنی هر دو تاثیر متقابل روی هم دارند؛ وظیفه شما این است که جامعه دانشگاهی و به تبع آن جامعه مردمی را پاک و معنوی کنید.

ضرغامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی حقیقی در عمق نهضت حسینی است، تأکید کرد: دستگاه امام حسین(ع) خودی و غیرخودی ندارد و این شما هستید که زمینه ترویج این دستگاه را فراهم می‌کنید؛ این یک کار انقلابی خالص است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت مبانی فکری دانشجویی گفت: هر جا افراد باانگیزه ولی بدون مبنا وارد شدند، با چند سخن ظاهرفریب دچار انحراف شدند، لذا مراقب فریب فضای مجازی که مصداق انتخاب کرده و قیاس‌های مع‌الفارق انجام می‌دهد را نخورید.

* ضعف سیستم‌های اقتصادی یک خلأ جدی است

وی به برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی و شبهات مطرح در این زمینه اشاره و تصریح کرد: وجود ضعف‌ها و خلأها دلیل بر این نیست که هیچ کاری در انقلاب صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال ما در سیستم اقتصادی، برنامه‌ریزی اقتصادی و جدیت برای به ثمر نشاندن سیاست‌های اقتصادی دچار ضعف بوده و هستیم و فشار این ضعف، اکنون متوجه مردم است.

ضرغامی در پاسخ سوال یکی از دانشجویان در زمینه کارهای انجام شده در راستای کارویژه انقلاب یعنی اخلاق و معنویت، ابراز کرد: اینکه هدف اصلی انقلاب اسلامی، ترویج اخلاق و فضایل و معنویت است تردیدی نیست، اما باید توجه داشت که هدف غایی دین و معنویت نیز تأمین رفاه و آسایش انسان برای عبودیت حق است، بنابراین نمی‌توان کارکردهای رفاهی، نظامی، امنیتی و غیره انقلاب را نادیده گرفت.

وی در پاسخ سوالی درباره سیستم بانکداری کشور گفت: اگر سیستم بانکی اصلاح می‌شد بسیاری مشکلات ما حل می‌شد، اما این دلیل نمی‌شود که خدمات بانک‌ها را هم نادیده بگیریم؛ مانند به بارنشستن اقتصاد خرد ما در سطوح مختلف که با حمایت بانک‌ها صورت گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: سیستم بانکی اکنون هم خدماتی دارد، ولی بیمار است و سالم عمل نمی‌کند، لذا باعث تلاقی اصحاب قدرت و ثروت و پیدایش مفاسد بزرگ شده است.

* رئیس جمهور بعدی تعهد بدهد ۴سال بیشتر نماند

ضرغامی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی فرصت خوبی برای نظارت عمومی است، درباره انتخابات پیش‌روی مجلس و دولت خاطرنشان کرد: چنان که رهبری فرمودند نوبت، نوبت جوانان است و دیگر واقعا موقعش رسیده که نسل همسن و سال من عرصه را به جوانان واگذار کنند، اما اگر هم امکانش فراهم شد که نامزدی ۶۰ساله بیاید، پیشنهاد من این است که متعهد شود یک دوره ۴ساله باشد و طی همین مدت هم برای فراهم کردن زمینه حضور جوانان تلاش کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی به جوانان یادآور شد: درست است که مطلقِ جوانی ارزش دارد، اما اگر کسی از فیلتر شورای نگهبان رد نشد به‌خاطر جوانی او نبوده بلکه به دلیل عدم احراز سایر صلاحیت‌های یک رجل سیاسی است.

* منتقد شورای نگهبان هستم و هزینه‌هایش را هم می‌دهم

وی در پاسخ نقد برخی دانشجویان به شورای نگهبان ابراز کرد: من خودم منتقد برخی فرآیندها، رفتارها و مصلحت اندیشی‌های شورای نگهبان هستم و هزینه‌هایش را هم داده و می‌دهم، اما باید توجه داشت که تایید شورای نگهبان، مبنای قانونی کشور است و نباید وجهه‌اش مخدوش شود.

* با آقای روحانی آشتی کرده‌ام

ضرغامی همچنین درباره بحث اخیرش با رئیس جمهور توضیح داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مستدل و صریح حرف می‌زنیم، اما در شورای عالی فضای مجازی، بحثم با آقای روحانی فراتر رفت و بدون ملاحظه پاسخ می‌دادم تا کار به بگومگو رسید و آقای روحانی جلسه را ترک کرد و دیگر به من اجازه شرکت در جلسات را نداد، اما شش ماه بعد که به دستور رهبرمعظم انقلاب جلسه با حضور همه اعضا تشکیل شد، ما عادی باهم صحبت کردیم. در هر جا یک سری مرزبندی‌ها را باید رعایت کرد و درگیری را نباید به جایی رساند که کل سیستم زیرسوال برود.

وی در پاسخ این پرسش که چرا حضور شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل کشور کمرنگ است، اظهار کرد: کار شورا، ستادی و سیاستگزاری است و اگر در صف، افراد شایسته انتخاب نشوند این سیاست‌ها به جایی نمی‌رسد. با این حال شورا در برخی حوزه‌های جدی، وارد مسائل سطحی نیز شده و جلوی اتفاقات بد را گرفته است، مانند بحث تعطیلی سمپاد.

* نیازی به زنده باد گفتن ندارم/ خیلی جاها از حزب اللهی‌ها تذکر گرفته‌ام

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ اعتراض شدید یکی از دانشجویان به مدیریت وی در پست‌های سابق، گفت: هرچند نیازی به زنده‌باد گفتن ندارم، ولی برخلاف گفته شما خیلی جاها ایستادم تا جوانان بیایند، اما نه‌تنها نیامدند بلکه برای ایستادنمان از خودی‌ها تذکر هم گرفتم.

وی درباره تجلیل از بازیگر بدحجاب توسط صداوسیما نیز گفت: اینکه برخی افراد تجلیل می‌شوند ولی بعد تغییر می‌کنند اشکال به تمجیدکننده وارد نیست، چرا که اصولا ضمانتی برای آینده افراد وجود ندارد.

ضرغامی همچنین درباره ادعای انتقال آرشیو صداوسیما به خارج در زمان مدیریت وی یادآور شد: تازمانی که من مسئول بودم هرگز موضوعی به نام انتقال آرشیو نداشتیم و  وزارت اطلاعات می‌تواند اگر سندی در این خصوص وجود دارد، منتشر کند.

وی در پاسخ دانشجویی که برخی مسائل خلاف را به فردوسی‌پور نسبت داد، تصریح کرد: دانشجو باید منصفانه و بی‌طرفانه مسائل را بررسی کند تا گرفتار قضاوت ظالمانه نشود؛ تا جایی که من خبر دارم فردوسی‌پور از خیلی مجریان ظاهرالصلاح صداوسیما پاک‌تر بوده و رفتارهای نادرستی که از آن‌ها سر می‌زند از وی ندیده‌ام.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما در پاسخ سوالی مبنی براینکه چرا به درخواست‌های مردمی از صداوسیما اهمیت داده نمی‌شود، گفت: خواست مردم فاکتور مهمی در برنامه‌های صداوسیما است، اما صداوسیما ملزم به رعایت ضوابط است و نمی‌شود هرچه را که اقبال عمومی بود انجام دهد. البته گاهی اهمیت ندادن به درخواست‌ها ممکن است به دلیل بدسلیقگی هم باشد.

* قائل به اجتهاد رسانه‌ای هستم

وی همچنین درباره اجتهاد رسانه‌ای خود در زمان مدیریتش افزود: به عنوان مثال در مساله حمله ریگی به اتوبوس مردم در کرمان، شورای عالی امنیت ملی چندبار تاکید کرد که خبر پخش نشود، اما من چون دیدم صلاح نیست، بعد از ۲۴ ساعت پخش کردم و به همین دلیل خیلی با رئیس وقت شورا بحثمان شد. چرا که اعتقاد دارم دستگاه‌ها باید دردها را نشان دهند ولی مانند یک پزشک متناسب شرایط بیمار برای درمان تصمیم بگیرند.

* جزء دوسه نفر معدود در کشور هستم که از احمدی‌نژاد صحبت می‌کنم

ضرغامی درباره دیدار اخیرش با احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: من یک سال پیش منزل آقای احمدی‌نژاد رفتم و در فضای مجازی هم جزئیات آن را با محوریت ساده زیستی وی شرح دادم، ولی تمجید ساده زیستی دلیل بر پذیرش بی‌اشکال بودن او نیست.

وی ادامه داد: اگر دقت کنید من جزء دو-سه نفر معدود در کشور هستم که از احمدی‌نژاد صحبت می‌کنم، در عین اینکه به اشکالاتش و در راس همه عدم تبعیت از ولی‌فقیه، اذعان دارم و تاسف می‌خورم و از خدا می‌خواهم او را دوباره به ما برگرداند. به خود احمدی‌نژاد هم گفته‌ام که رابطه‌ام با شما به قبل و بعد از ثبت‌نام در انتخابات تقسیم می‌شود و رفاقت ما صرفا مربوط به بخش اول است.

* ضرورت مطالعه آثار علامه شهید مطهری

وی در خاتمه خطاب به دانشجویان تأکید کرد: دقت کنیم از آدم‌ها بت نسازیم و نکات مثبت و منفی‌شان را در کنار هم ببینیم. هنر علامه مطهری این است که سخت‌ترین موضوعات سیاسی را ساده‌سازی کرده و در اختیار ما گذاشته است که بسیاری از گره‌های ذهنی ما را باز می‌کند، بنابراین عدم مطالعه آثار ایشان به واقع ظلم است.

ارسال نظرات