خبرهای داغ:
در حالی که سال گذشته رهبر معظم انقلاب بر حمایت از نوشت‌افزار بومی تأکید کرده‌اند، تولیدکنندگان این حوزه هنوز با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۹۱۶۴۱۴۰
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج، هفتمین دوره نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با عنوان «ایران‌نوشت» در حالی کار خود را آغاز کرده که تولیدکنندگان این حوزه به‌رغم وعده‌های مختلف مسئولان، همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که روزی کار خود را با دو برند آغاز کرد و در وهله اول بسیاری، حتی برخی از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب، نیز آینده چندانی برای آن متصور نبودند، امروز کار خود را با 100 تولیدکننده گسترش داده است. تولیدکنندگان این حوزه توانستند در سال‌های اخیر با انجام کارهای پژوهشی متعدد و نیازسنجی بازار، با ارائه محصولات متنوع جای خود را میان سبد خانواده‌ها باز کنند.

هرچند تولیدکنندگان این حوزه توانسته‌اند توجه بسیاری از خانواده‌ها را به خود جلب کنند، اما برای ادامه کار هنوز سنگ‌های متعددی پیش پایشان قرار دارد؛ از سر به فلک کشیدن قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر گرفته تا نبود مواد اولیه و... .

افزایش مشکلات خانواده‌ها با گران‌ترشدن محصولات نوشت‌افزار

رحیمی، مدیر مجموعه فرمی نو، دراین‌باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: قیمت محصولات در مقایسه با سال گذشته، تقریباً با 50 درصد افزایش همراه بوده، این در حالی است که در برخی از محصولات مانند دفتر مشق که برای تولید آن نیاز به کاغذ هست، افزایش قیمت محسوس‌تر و تاحدود 50 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه تهیه محصولات نوشت‌افزار با این افزایش قیمت برای اکثر خانواده‌ها دشوار است، ادامه می‌دهد: خانواده‌ها در سال‌های اخیر نسبت به محصولات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی رغبت بیشتری نشان داده‌اند. ما از استقبال خانواده‌ها از این دست از محصولات که نمادهای ایرانی اسلامی دارند، راضی هستیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته تنوع محصولات و استفاده از طرح‌های جدید با کمک طراحان، سبب شده تا خانواده‌ها با میل بیشتری به‌سمت تهیه این محصولات بیایند.

وعده‌های بی‌سرانجام؛ چوب‌لای‌چرخ تولیدکنندگان

رحیمی اما در ادامه به وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان اشاره و اضافه می‌کند: مسئولان وعده‌های مختلفی می‌دهند، اگر هم حمایتی کرده‌اند، به من نرسیده است. اکثر حمایت‌ها هم به‌گونه‌ای نبوده که چوب را از لای چرخ تولیدکننده خارج کند؛ از نحوه واردات مواد اولیه گرفته تا تأمین دستگاه‌ها و توجه به زیرساخت‌های تولید.

این تولیدکننده ابراز کرد: هرچند سخت‌گیری‌های امسال برای واردات، به کمک تولیدکننده آمد و مانع از ورود هر جنس بنجل و بدون نظارت به بازار شد، اما این سخت‌گیری‌ها مشمول کالاهایی هم شد که ما برای واردات آنها ثبت سفارش کرده‌ایم؛ به همین دلیل چرخه تولید ما کمی با مشکل مواجه شده است.

عرضه محصولات بنجل چینی در بازار/ در گمرک بسته است، اما در قاچاق نه

این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان می‌گویند به‌رغم سخت‌گیری‌های اعمال‌شده برای واردات، بازار هنوز از اجناس درجه دو و سه چینی خالی نشده است. به‌گفته این دسته از تولیدکنندگان، هرچند بر مجاری قانونی ورود کالا نظارت بیشتری صورت گرفته است، اما کالاهای بی‌کیفیت همچنان از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شوند. موسوی، مدیر مجموعه «انار» که چندسالی است در زمینه تولید کیف فعالیت می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: در گمرک بسته است، اما در قاچاق باز است؛ به همین دلیل در بازار نوشت‌افزار هنوز ما شاهد کالاهای‌ بی‌کیفیتی هستیم که به‌دلیل استفاده از مواد نامرغوب، نصف قیمت محصولات ما عرضه می‌شود.

عرضه کیف مدارس با مواد بازیافتی چینی

به‌گفته این تولیدکننده، در سال‌های اخیر در بازار نوشت‌افزار کیف‌هایی عرضه شده که از مواد بازیافتی تولید شده‌اند، اما مصرف‌کننده چون نمی‌تواند متوجه این موضوع شود، به‌دلیل ارزان‌تر بودن آن را می‌خرد و کودک نیز از آن استفاده می‌کند.

مدیر مجموعه «انار» به کم شدن قدرت خرید مردم در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه افزایش قیمت مواد اولیه، هم کار را برای تولیدکننده سخت کرده و هم قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش داده است؛ به‌عنوان نمونه اگر مجموعه ما محصولی را در سال گذشته با قیمت 100 هزار تومان به دست مشتری می‌رساند، امسال مجبور است آن را 170 هزار تومان عرضه کند. خانواده‌ها در چنین شرایطی مجبورند که کالای بی‌کیفیت‌تر تهیه کنند.

ارسال نظرات