بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي ؛ سياست نامه و راهبرد کلان و آشکار نظام براي عبور از مراحل گذار و رسيدن به مرحله تثبيت در مسير تمدن سازي نوين است.
کد خبر: ۹۱۶۴۴۱۰
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اسماعیل محمدی در یادداشتی با عنوان «بيانيه گام دوم انقلاب و وظيفه گفتمان سازي اجرايي و علمي دولت ها» نوشت: يکي از شاخص هاي تحقق اين اهداف ، افزايش کارآمدي قوه مجريه در تراز جهاني است که شامل مديريت همه مزيت ها و فرصت هاي پيشرفت همراه با عدالت به نفع همه مردم ايران اسلامي مي شود و همه موانع را هم بايد برطرف کند.
همه نهادها و مدیران در نظام باید نقشه راه بيانيه گام دوم را در حوزه مسئوليت تام خود تهیه و اجرا کنند.­
نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از چهل سال بالندگي دوره ای پر معنویت و پر برکت را در پیش دارد و همه انتظار دارند برگ های زرین دیگری به کارنامه درخشان آن در منطقه و جهان افزوده شود و به یاری خدا و با دعا و عنایت اهل بيت (س) صفحه ای دیگر از ترجمان تمدن ايراني اسلامي ثبت خواهد شد.
ماموریت مشترک همه قوا و همه مردم و مسئولان همان "افزایش کارآمدی" نظام در اجراي بيانيه گام دوم است تا مثلث پیشرفت همراه با عدالت و آمایش سرزمین و جمعیت با استحکام بیشتری استقرار یابد.
مهم ترین وظیفه اجرایی در کشور بر عهده قوه مجریه است که در عرصه های اقتصادی و فرهنگی و به ویژه اقتصاد مقاومتی باید گام های جدی را بردارد.
اولویت دولت باید همان تک نرخی کردن نرخ تورم ، نرخ بیکاری و رونق تولید و صادرات واقعی و پایدار و استقرار اقتصاد مقاومتی باشد.
بهبود پرشتاب تراز اقتصادی ایران در جهان باید در اولویت سیاست های داخلی و خارجی دولت ها قرار گیرد و استمرار داشته باشد.
" استقلال اقتصادی کشور در نظام برنامه ریزی و آینده شناسی و آینده گرایی" مزیت و فرصت خوبی برای استقرار اقتصاد مقاومتی است و شعار سال يعني رونق توليد هم باید مد نظر دولت باشد که شجره همه سياست هاي اقتصادي است.
آینده‌ شایسته برای اقتصاد تولیدی در ایران با اجرای کامل راهبدرهاي اقتصادي بيانيه گام دوم
به ظهور می رسد.
اگر روند دیرین تخصیص منابع و مصرف بی رویه و الگوی ناصحیح متوقف شود اقتصاد کشور با ظرفیت بزرگی مواجه می شود.
مردم ایران بهترین، شایسته‌ترین و دوست داشتنی‌ترین مردم دنیا هستند این مردم شایسته خدمتند، شایسته داشتن جامعه‌ای پیشرفته و آباد با آینده‌ای بسیار روشن هستند.
رشد و توسعه اقتصادی ؛ مفهوم سنتی و دیرین خود را که بهبود شاخص های کیفی
و کمی - بدون محاسبه عدالت سرزمینی و جمعیتی بوده ، از دست داده است و بايد آمايش سرزميني اجرايي شود.
رشد و توسعه پایدار در همگرایی با مختصات سرزمینی و جغرافیایی تعریف و پیگیری شود و هر فرد انسانی و هر وجب وجب خاک ، حق دسترسی به بسته های توسعه یافتگی را دارد.
ایران با برخورداری از ثروت فراوان ملی و بدهی اندک خارجی، هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست و این ثروت انبوه بايد متناسب با شان اين ملت مدیریت شود.
به هر حال علم اقتصاد را دانش "روش شناسی ، راهکاریابی و ابزارسازی برای ایجاد بسترها و ساختارهای جدید برای تولید ثروت " تعریف می کنند که 1) همه عوامل تولید ثروت را تبیین نماید2) از تخصیص نابهینه منابع جلوگیری نماید 3)کارایی در تخصیص منابع و تقسیم کار منطقی را تضمین کند.
از دولت ها انتظار می رود بیشتر تلاش ها به ثمر بنشیند و نرخ رشد اقتصاد مثبت افزایش یابد.
مهمترین ویژگی برنامه ريزي هم بايد حرکت بر بستر عقلانیت تشريعي باشد و آغازی متمایز و متفاوت در عرصه تدوین پیدا کند و سد برنامه ریزی تکوینی را پشت سر بگذارد و مبانی خود را بر بستر عقلانیت تشریعی تشکیل دهد.
منظور از "عقلانیت تکوینی" ؛ برنامه ریزی بر اساس علوم اقتصادی و اجتماعی انباشته شده دیگران ، تئوری های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است که دیگران هم در این عرصه ها تجاربی دارند و در دنیا هم تبلیغ می شود.
تاکنون برنامه های دولت ها گذشته عمدتا بر اساس یافته های دیگران تهیه و اجرایی شده و مبانی برنامه ها ، الگوهای مکتب نئوکلاسیک است.
اما "عقلانیت تشریعی" ؛ به نوعی برنامه ریزی اطلاق می شود که مبانی خود را از بسترهای بومی و ملی و اسلامی ؛ استخراج می کند.
واژه تشریعی به معنی بومی سازی توسعه اقتصادی و هم رعایت مبانی شرع مقدس در ایران اسلامی است.
بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي بايد در همه مهد کودک ها ، مدرسه ها ، مساجد ، دانشگاه ها ، ادارات و سازمان ها نصب شود و به گفتمان پايدار و ملي تبديل گردد.

ارسال نظرات