خبرهای داغ:
نخستین جلسه شورای بهداشت شهرستان قم که با بحث‌های جدی و چالشی در مورد وضعیت خدمات بهداشت بخش‌ها و آب شرب روستاها برگزار شد، استفاده ۴۰ درصد روستاهای استان قم از سرشاخه‌ها مورد تأکید قرار گرفت.
کد خبر: ۹۱۶۴۵۹۹
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مرتضی حیدری در نخستین نشست شورای بهداشت شهرستان قم که پس از تعطیلی چند ساله با دستور او و با حضور بخشداران و مسئولان بهداشت استان و دیگر دستگاه‌های مسئول در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد اظهار داشت: باید تمامی اعضای جلسه پیرامون موضوعات حوزه بهداشت و درمان با مطالعه حضور پیدا کنند تا شاهد تصمیماتی مانند آنچه در گذشته اتخاذ شده نباشیم که گفته شد کشتن سگ‌ها برای پاک‌سازی محیط‌زیست کار درستی نیست، اما نگفتند برای سگ‌های باقی‌مانده در داخل شهر‌ها چه‌کاری باید کرد و این موضوع امروز تبدیل به معضلی شده است.

وی با اشاره به اینکه متناسب با شهر و استان باید تصمیم لازم گرفته شود، گفت: به برکت جمهوری اسلامی زیرساخت‌های بهداشت قابل‌مقایسه با قبل نیست تا جایی که اول انقلاب قم پر از پزشکان هندی و بنگلادشی بود، اما الآن متخصص در قم تربیت می‌کنیم.

فرماندار قم تصریح کرد: به دلیل تغییر سبک زندگی با پدیده‌هایی روبه‌رو می‌شویم که این شورا‌ها برای رفع آن‌هاست. مانند موضوع نواقص سیستم آب‌رسانی به بخشی از روستاها. چرا که جمعیت برخی روستا‌ها کم است و زیر نظر آبفار نیستند و در ایام تابستان به دلیل مهاجرت معکوس، مصرف آب در آن‌ها بالاتر می‌رود و آب‌رسانی به بعضی روستا‌ها با تانکر و به‌صورت غیربهداشتی صورت می‌گیرد.

در ادامه موضوع غیربهداشتی بودن آب برخی روستا‌ها از جمله قاشقا بلاقی، غلام بلاقی، چشمه پلنگی، نویس، سولوقون به‌عنوان دستور جلسه مطرح شد که به دلیل کمبود جمعیت، آب این روستا‌ها با تانکر تأمین می‌شود.

نماینده شرکت آب و فاضلاب روستایی بابیان اینکه آب و فاضلاب روستایی در استان قم ۱۵۱ روستا را تحت پوشش آب‌رسانی دارد اظهار داشت: روستا‌هایی که زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند تحت پوشش قرار نمی‌گیرند چراکه ایجاد شبکه آب‌رسانی برایشان اقتصادی نیست.

وی گفت: روستا‌هایی که عنوان روستا دارند که قلعه هستند و آب‌رسانی سیار را خود آن‌ها هم دنبال نمی‌کنند. در روستا‌های تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قم، ۴۰ درصد از آب سرشاخه‌ها استفاده می‌کنند و ۹۰ درصد هم آب سالم دارند.

در ادامه جلسه ابوالفضل تمیزی بخشدار سلفچگان به بیان وضعیت بهداشت و درمان در این بخش پرداخت و گفت: استاندارد تأمین پزشک، یک پزشک به ازای ۴۶۰۰ نفر تعیین‌شده که این عدد کم است.

سید جمال موسوی بخشدار جعفرآباد نیز دپوی کود در بخش، رها شدن پساب خانگی، رها شدن لاشه حیوانات اطراف رودخانه و کمبود بهورز را ازجمله مشکلات دانست و با اشاره به اینکه ۱۷ روستا در این بخش دهیار ندارند، گفت: همین موضوع موجب شده مسائلی مانند ایجاد چاه‌های جذبی در خانه‌ها مغفول بماند.

ابوالفضل خوبرو بخشدار کهک هم در این جلسه با اشاره به وجود سه مرکز بهداشت در این بخش اظهار داشت: در روستای صرم که روستای پرجمعیتی است مکاتبات فراوانی در ارتباط با مراکز درمانی داشتیم. حتی ساختمان دهیاری‌ها در اختیار مرکز بهداشت قرار داده شد، اما باز خدمات مطلوب اتفاق نیفتاد.

بخشدار کهک با اشاره به شبانه‌روزی شدن درمانگاه کهک علی‌رغم دستور معاون استاندار، گفت: خدمات اورژانسی در این مرکز از ساعت ۲۱ به بعد ارائه نمی‌شود و یکی از مشکلات ما این است که مدیر درمانگاه شهر کهک بافاصله اندک تغییر می‌کند و تا فرد جدید به مشکلات منطقه آشنا می‌شود باز تغییرات اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه خیرین منطقه برای ایجاد یک درمانگاه شبانه‌روزی در کهک اعلام آمادگی کردند فقط به کمک دانشگاه علوم پزشکی نیاز داریم، از افزایش جمعیت شغال، روباه و سگ‌های ولگرد در بخش کهک انتقاد کرد و افزود: در بخش، بیماری هاری مشاهده‌شده است.

بخشدار کهک به وضعیت پسماند در این بخش نیز تأکید کرد و گفت: برای نخستین بار در یک روستا پسماند جمع‌آوری می‌شود که البته، چون اجازه احداث سایت زباله نداریم باید به سایت البرز منتقل شود.

احمد فرج‌اللهی، بخشدار خلجستان هم در این جلسه حل مشکلات بهداشتی و درمانی این بخش را درگرو شبانه‌روزی شدن داروخانه و درمانگاه آن دانست و گفت: درگذشته درمانگاه و داروخانه تنها تا ساعت ۱۷ خدمات می‌دادند، اما الآن خدمات تا ساعت ۲۱ ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ورود گردشگران در روز‌های آخر هفته به این بخش افزود: با این حجم گردشگر، خدمات بهداشتی و درمانی در بخش کافی نیست و در کنار این موضوع، نداشتن خانه بهداشت مناسب در برخی روستاها، کلرزنی آب روستا‌ها و مسئله رها شدن فاضلاب خانگی نیز از مشکلات بهداشتی بخش خلجستان است.

داود حاج حسینی، بخشدار بخش مرکزی هم با اشاره به اینکه مشکل آب در روستا‌ها باید با آب‌رسانی ریشه‌ای حل شود اضافه کرد: بار‌ها این موضوع تذکر داده‌شده، اما باز به فراموشی سپرده‌شده است.

معاون مرکز بهداشت قم در این جلسه مشکلات بیمه‌ای و بدقولی بیمه‌ها را از موانع ارائه خدمات بهتر درمانی و بهداشتی به بخش‌های استان قم دانست.

وی در پاسخ به مشکلات درمانی مطرح‌شده توسط بخشداران گفت: در دستورالعمل پزشک خانواده امکان شبانه‌روزی کردن پزشکان و مراکز بهداشت مطرح نشده و پزشکان بابت افزایش زمان خدمت معترض‌اند. انجام این موضوع نیازمند هزینه است که وزارتخانه اجازه نمی‌دهد.
ارسال نظرات